Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan redder man data på CF-kortet
Fra : Henrik Dencker

Dato : 21-09-04 18:59

Hvordan redder man data på sit CF-kort, hvis man har trykket ok til at
formatere?

Mvh Henrik.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 21-09-04 19:05

"Henrik Dencker" <henrik_dencker@stofanet.dk> wrote in message
> Hvordan redder man data på sit CF-kort, hvis man har trykket ok til at
> formatere?
>
> Mvh Henrik.

Sidder det i kameraet og har du ikke trykket ja??

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : emj

Dato : 21-09-04 19:11

On Tue, 21 Sep 2004 20:05:13 +0200, "thomas schreiber \(8200\)"
<NOSPAMg4@mail.dk> wrote:

> Hvordan redder man data på sit CF-kort, hvis man har trykket ok til at

Sålænge du ikke har overskrevet filerne, men kun slettet dem, kan de
sagtens genfindes.
Hilsen emj

Fra : rosenauer.dk

Dato : 21-09-04 19:07

"Henrik Dencker" <henrik_dencker@stofanet.dk> wrote in message
> Hvordan redder man data på sit CF-kort, hvis man har trykket ok til at
> formatere?

Der findes en stak recovery programmer såsom RescuePRO, Zero Assumption
Recovery (http://www.z-a-recovery.com/), PC Inspector Smart Recovery som jeg
mener er gratis - www.convar.de !

Good luck - du er uden tvivl bedre stillet end hvis dit Microdrive med 4GB
feriebilleder siger klonk klonk! Skodpis som jeg ikke kan anbefale min
værste fjende at bruge..

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 21-09-04 19:13

> Good luck - du er uden tvivl bedre stillet end hvis dit Microdrive med 4GB
> feriebilleder siger klonk klonk! Skodpis som jeg ikke kan anbefale min
> [...]

Skodpis ligefrem?!?! LOL

Det var ikke et skadefro grin, men bare et grin Tænkte på at købe et
Microdrive til mit digicam, men det kan jeg efterhånden se er en dårlig ide.
Har endnu ikke hørt noget positivt om microdrive's. Synd for dem :o/

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-04 19:16

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> wrote in message

> Har endnu ikke hørt noget positivt om microdrive's. Synd
> for dem :o/

Hvad vil du høre? Mit MuVo-rippede 4 GB har kørt upålageligt siden det
tidlige forår, og før det havde jeg et IBM 1GB, der heller aldrig har givet
mig problemer (det kører stadigt upåklageligt i Muvo'en, der nu er overladt
til sønnike).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 21-09-04 19:26

> [...]
> givet
> mig problemer (det kører stadigt upåklageligt i Muvo'en, der nu er

Well... èn er vel en begyndelse

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Tommy Jensen

Dato : 21-09-04 19:36

On Tue, 21 Sep 2004 20:25:37 +0200, "thomas schreiber \(8200\)"
<NOSPAMg4@mail.dk> wrote:

>Well... èn er vel en begyndelse

Flere synspunkter, både positive og negative:

http://photography-on-the.net/forum/viewtopic.php?t=42796
http://photography-on-the.net/forum/viewtopic.php?t=40234

MVH Tommy

Fra : KASO

Dato : 22-09-04 12:49

"thomas schreiber \(8200\)" skrev d. 21-09-04 19:26 dette indlæg :

> Well... èn er vel en begyndelse

OK - så melder jeg mig som "+1"; mit Hitachi 4Gb "MuVo edition" fungerer
da også fint og har gjort det siden foråret.

Principielt er det jo rigtigt, at det er risikabelt med "alle æggene i 1
kurv", men det er jo en opvejning af, hvad der er bedst, og hvad der er
"praktisk gennemførligt". Jeg føler ikke trang til at slæbe en bærbar PC
+ en stak tomme CD'er med på ferie. Så bør jeg jo også have en brandskab
med til opbevaring - eller måske snarere 2 - der skal jo være en ekstra
back-up af CD-en. Alle kortene bør heller ikke opbevares i samme taske -
for, hvis den nu bliver stjålet......

Jo - en spredning på flere kort kan være smart - specielt, hvis de
opbevares hver for sig, men det er også en dyrere løsning (eller
rettere: Det var en dyrere løsning i foråret, hvor Muvo-tricket
virkede). Kigger man lidt frem, hvor 8 og 12MPix kameraer er på markedet
- og man ønsker at skyde i RAW, kan et 512Mb-kort også hurtigt blive for
lille...
(Jeg kan vel have ca. 65 RAW-billeder på 512Mb fra mit 5Mpix-kamera -
med 12Mpix falder antallet formodentlig til knapt 30 billeder på 512Mb -
og så går lidt af det "sjove" af....)

http://www.kandu.dk/

Fra : HKJ

Dato : 21-09-04 19:37

> [...]
ide.
> Har endnu ikke hørt noget positivt om microdrive's. Synd for dem :o/

Jens er ikke den eneste der bruger microdrive, jeg bruger også et 4GB drev
fra en Muvo, det købte da mit ene 512MB CF kort døde. Siden har jeg kun
brugt microdrevet og har ikke noget at klage over, det er dejligt at kunne
skyde en hel dag, uden pladsmangel.

Selvfølgelig vil et microdrive gå istykker, på et tidspunkt, ligesom enhver
anden harddisk. CF bliver slidt og vil også dø på et tidspunkt.
Der har CF kortet så den fordel at der er større sansynlighed for at redde
data fra et CF kort, end en død harddisk.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-04 19:40

> [...]
ide.
> Har endnu ikke hørt noget positivt om microdrive's. Synd for dem :o/

Mit 1GB Hitachi microdrive har kørt upåklageligt, selv i 3500m højde i
Himalaya!!

Mvh, Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-09-04 21:13

thomas schreiber (8200) wrote:

> Det var ikke et skadefro grin, men bare et grin Tænkte på at købe et
> Microdrive til mit digicam, men det kan jeg efterhånden se er en dårlig ide.
> Har endnu ikke hørt noget positivt om microdrive's. Synd for dem :o/

Enhver kan da sige sig selv, at et microdrive som er mekanisk, er
mindre robust end et CF-kort.

Jeg har aldrig fattet, at folk vil ha' deres hukommelseskort så
store som overhovedet muligt, al logik siger ellers, at man bør
sprede risikoen for datatab.

Hvis man har et 2 Giga CF-kort, som går i udu, så taber man alle
billeder og knap 3.000 kr, hvis man i stedet har 4 stk. 512 Megabyte
kort, og et af dem går i udu, så mister man kun et mindre antal
billeder, og det økonomiske tab er kun ca. 700 kr.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 21-09-04 21:18

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> [...]
> kort, og et af dem går i udu, så mister man kun et mindre antal
> billeder, og det økonomiske tab er kun ca. 700 kr.

Regnestykket så noget anderledes ud med microdrevet i foråret:

Muvo2: knap 2000 kr for 4GB
8*512MB kort: over 8000 kr

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-09-04 21:28

HKJ wrote:

> Regnestykket så noget anderledes ud med microdrevet i foråret:
>
> Muvo2: knap 2000 kr for 4GB
> 8*512MB kort: over 8000 kr

Tja, objektivt set, så giver et 4 Gigabyte microdrive da bare
mulighed for, at man kan miste endnu flere billeder i et hug.

Hvis man tager så mange billeder ad gangen, at man kan fylde 4
Gigabyte op, så er det dybt useriøst, at ha' dem på et lagermedie.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 21-09-04 21:39

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:41508EED.3050209@niels-> Tja, objektivt set, så giver et 4 Gigabyte
> [...]
>
> Hvis man tager så mange billeder ad gangen, at man kan fylde 4
> Gigabyte op, så er det dybt useriøst, at ha' dem på et lagermedie.

Vil det sige at du brænder en kopi af dine billeder, før du sletter dem fra
kortet?

De folk der tager et x-drive el.lign med på ferie må så også være dybt
useriøse, det er også kun en harddisk.

Computer harddiske er altså ikke særlig stabil, jeg mister vel en hvert
andet år. I de fleste tilfælde når jeg at trække data ud, før den dør, men
sommetider må jeg da gå tilbage til en backup.

Hvis jeg blev betalt for at lave et fotoarbejde, ville jeg se noget
anderledes på det, men på amatørplan kan jeg godt leve med det. Tænk bare på
alle dem der sender deres film til fremkaldelse, de risikere også at
billederne forsvinder. Der burde man egentlig aflevere en film om dagen, så
man ikke mister så meget, hvis en forsendelse går tabt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-09-04 23:04

HKJ wrote:

> Vil det sige at du brænder en kopi af dine billeder, før du sletter dem fra
> kortet?

Nej, mine billeder er kopieret til mindst to harddiske, og jeg har
tjekket at de kan åbnes, inden jeg sletter dem fra mine kort.

> De folk der tager et x-drive el.lign med på ferie må så også være dybt
> useriøse, det er også kun en harddisk.

De tager en stor chanche, jeg foretrækker en bærbar med indbygget
CD-brænder...

> Computer harddiske er altså ikke særlig stabil, jeg mister vel en hvert
> andet år. I de fleste tilfælde når jeg at trække data ud, før den dør, men
> sommetider må jeg da gå tilbage til en backup.

Jeg er mest til SCSI-diske og RAID-systemer, de er mere stabile og
sikre end alm. ATA diske, men jeg har da også oplevet at en harddisk
er stået af.

> [...]
> billederne forsvinder. Der burde man egentlig aflevere en film om dagen, så
> man ikke mister så meget, hvis en forsendelse går tabt.

Tja, man bør altid sikre sig bedst muligt, og for amatøren er det da
også smadder ærgeligt, hvis han mister alle billederne fra ferien,
brylluppet, eller lignende.

Det er ofte sådan, at de private billeder er mere uerstattelige end
den proff. fotografs billeder, reklame, portræt og nogle typer
pressefotos kan næsten altid tages om, og når proff. tager vigtige
billeder, som bare ikke må gå tabt, så går de med både livrem og
seler, og det indebærer typisk, at de deler optagelserne på flere
kort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-04 23:44

> Jeg er mest til SCSI-diske og RAID-systemer, de er mere stabile og
> sikre end alm. ATA diske, men jeg har da også oplevet at en harddisk
> er stået af.

Jeg kører på SATA og på tapestreamer, her syntes jeg at jeg får mest for
pengende. Tapes bruges til backup en gang om ugen så jeg altid har noget at
vende tilbage til, har aldrig haft problemer. Jeg har haft både SCSI og RAID
system oppe at køre men syntes ikke det var optimalt så derefter skift til
SATA (uden RAID). Jeg har mistet 3 SCSI harddiske på 2 år og et RAID system
jeg havde, med 2 harddiske, døde også (på et andet tidspunkt), begge på
engang. Så jeg finder at SATA løsning der har kørt upåklageligt siden jeg
fik det og med tapes at jeg har den bedste løsning, jeg har som sagt aldrig
haft problemer.

> [...]
> billeder, som bare ikke må gå tabt, så går de med både livrem og
> seler, og det indebærer typisk, at de deler optagelserne på flere

Jeg render også selv rundt med et par 512 MB kort og en bærbar computer med
Brænder. Ude i marken må jeg sige at det klart er den bedste løsning.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 00:17

Simon Nielsen wrote:

> Jeg kører på SATA og på tapestreamer, her syntes jeg at jeg får mest for
> pengende. Tapes bruges til backup en gang om ugen så jeg altid har noget at
> vende tilbage til, har aldrig haft problemer. ....cut...

Jeg bruger CD-R medier til back-up, og en gang om ugen laver jeg
permanent back-up af de optagelser, som jeg har lavet i den forløbne
uge.

Jeg arkiverer mine billeder som højtopløste TIF-filer, og mit arkiv
fylder p.t. ca. 600 CD'er, jeg regner med, at jeg i det kommende år
går over til at brænde DVD'er, og så vil jeg lave en kopi af mine
CD'er, jeg regner med, at de kommer til at fylde ca. 50 DVD'er

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-09-04 00:32

> [...]
> går over til at brænde DVD'er, og så vil jeg lave en kopi af mine
> CD'er, jeg regner med, at de kommer til at fylde ca. 50 DVD'er

Det er sikkert også den vej det går men på tapes kan jeg gemme 80 GB pr.
bånd og det mener jeg må være ret godt. DVD'er syntes jeg stadig har
begrænset med plads. Jeg tror jeg venter til Blue-Ray DL slår igennem, så
begynder det at blive attraktivt med 54 GB per skive. Så går jeg nok over
til optisk drev.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 11:04

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> går over til at brænde DVD'er, og så vil jeg lave en kopi af mine
> CD'er, jeg regner med, at de kommer til at fylde ca. 50 DVD'er

Desværre er der ikke meget mr. Backup i mig, men som de
kloge siger det er aldrig for sent at forbedre sig - så nu har
jeg bestilt en 300g LaCie dvd brænder.. Men det er jo en
videnskab med alle de formater, hvilke skiver skal man bruge,
plus eller minus og hvad med double layer, er holdbarheden
og kombatibiliteten den samme på de forskellige formater..?
Men det er måske bedre at spørge om det i edb.etellerandet..
)-max-

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-04 11:21

"-max-" wrote:

> [...]
> og kombatibiliteten den samme på de forskellige formater..?
> Men det er måske bedre at spørge om det i edb.etellerandet..

http://sikkerhed-faq.dk/
OSSen til news: dk.edb.sikkerhed

evt. news:dk.edb.hardware.drev.dvd

Afhængig af hvilke spørgsmål du måtte have.

mvh

Carsten Riis

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 12:03

-max- wrote:

> Desværre er der ikke meget mr. Backup i mig, men som de
> kloge siger det er aldrig for sent at forbedre sig ...cut...

Jeg har en CD-R skive, som er brændt den 22 marts 1994, og den er
stadig 100% læsbar.

Dengang arbejdede jeg free-lance på Vingaard Reklamebureau, de var
blandt de første til at gå ind i multimedia, jeg har designet
brugerfladen til flere af de tidlige CD-udgivelser bl.a. den første
CD med Kraks kort.

Vingaard Reklamebureau indkøbte en CD-brænder til den nette sum af
27.000 kroner, så vi kunne brænde demo'er, og alle de CD'er som jeg
brændte dengang er stadig 100% ok.

Så vi kan nok regne med, at en back-up på CD-R medier vil kunne
holde i mindst ti år, og når de så overspilles til DVD-R medier, så
får man nye ti år, og så må vi se, hvad der afløser DVD'en.

LaCie er et godt køb, mit LaCie CD-brænder drev har nok brændt
omkring 1000 CD-R medier, og jeg har aldrig oplevet en fejlbrænding,
og 7-9-13-banke tre gange under bordet, jeg har ikke oplevet, at jeg
ikke har kunnet genlæse en brændt CD.

Noget af min sikkerhed er iøvrigt, at jeg kun har ca. 40 stk.
højtopløste TIF-filer på hver CD, så skulle en CD gå i udu, så er
tabet overskueligt.

Det bekymrer mig lidt, at jeg på en DVD vil komme til at lagre ca.
ti gange så mange billeder, det vi jo gi' et ti gange så stort tab,
hvis der kommer fejl på en disk, løsningen bliver nok at brænde to
diske.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-04 12:05

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Men det er jo en
> videnskab med alle de formater, hvilke skiver skal man bruge,
> plus eller minus

DVD-R er en lidt ældre standard og er typisk understøttet af de fleste
DVD-afspillere og altid af DVD-drev i PC'er. DVD+R er nyere (og bedre?), og
altid understøttet af DVD-drev i PC'er. Til backup-formål bør du holde dig
fra de genskrivbare, der ikke er lige så kompatible som de almindelige
skrivbare udgaver. Hold dig også fra dual-layer indtil videre. Der er meget
få producenter af skiverne, og de er stadig hundedyre.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-04 12:07

Og jeg glemte lige: Brænd altid ved så lav hastighed som muligt og benyt
kvalitetsskiver. Jo lavere brændehastighed, jo bedre holdbarhed/læsbarhed af
det færdige resultat.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 12:46

Jens Bruun wrote:

> Og jeg glemte lige: Brænd altid ved så lav hastighed som muligt og benyt
> kvalitetsskiver. Jo lavere brændehastighed, jo bedre holdbarhed/læsbarhed af
> det færdige resultat.

For en gangs skyld er jeg enig med JB, det er iøvrigt et synspunkt,
som jeg tidligere har fremsat her i gruppen.

Jeg vil dog lige tilføje, at man også skal bruge et kvalitets-drev,
og god brændersoftware, som kan verificere brændingen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-09-04 12:15

[SNIP]
> [...]
> og kombatibiliteten den samme på de forskellige formater..?
> Men det er måske bedre at spørge om det i edb.etellerandet..
++++++++++++++++++++

Hej Max.

Her er en god side http://www.gromit.dk/dvd/index.asp den fortæller meget om
det.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 21:47

"Jørgen Nielsen"

> "-max-"
> [SNIP]
> Men det er jo en
> ++++++++++++++++++++
>
> Hej Max.
>
> Her er en god side http://www.gromit.dk/dvd/index.asp den fortæller meget om
> det.
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.

Kanon fedt også til Jens og Niels..
Så skal der backesup eller backuppes.. -max-

Fra : Lene

Dato : 22-09-04 22:42

Hej Niels,

"Niels Riis Ebbesen" skrev i en meddelelse

> Jeg arkiverer mine billeder som højtopløste TIF-filer, og mit arkiv
> fylder p.t. ca. 600 CD'er.

Brænder du alle dine billeder eller sorterer du dem inden du brænder?
(Læste lige et andet sted at du ikke tager så mange billeder af samme
motiv).

Hvordan holder du styr på hvor du har hvilke billeder når du har så mange
cd'er?

Mange hilsner,
Lene Baarts

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 23:24

Lene wrote:

> Brænder du alle dine billeder eller sorterer du dem inden du brænder?

Tja, jeg er meget omhyggelig med lysmåling og focus, så min
fejlprocent er meget lav, og jeg arkiverer manuelt efter hver
optagelsen, så disiderede fejlskud når sjældent ret langt i mit
system, og ja jeg finsorterer også i redigeringen.

> (Læste lige et andet sted at du ikke tager så mange billeder af samme
> motiv).

Ja jeg tager kun meget sjældent ens billeder af det samme motiv, men
i nogle tilfælde kan jeg godt ta' varianter, f.eks. både høj- og
bredformat.

> Hvordan holder du styr på hvor du har hvilke billeder når du har så mange
> cd'er?

Ja se det er 10.000 kroners spørgsmålet, og ja jeg har et system, så
jeg kan fremfinde et hvilket som helst billede inden for få
minutter, men da jeg er pænt stykke forud for de fleste, når det
handler om at holde styr på rigtig mange digitalle billede, så tror
jeg faktisk, at mine erfaringer kan sælges...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lene

Dato : 22-09-04 22:54

"HKJ" skrev i en meddelelse

> De folk der tager et x-drive el.lign med på ferie må så også være dybt
> useriøse, det er også kun en harddisk.

Jeg har altid min ImageTank med på længere ture, det har jeg haft siden 2001
og den har ikke svigtet med en eneste overførsel endnu. Derimod har jeg to
CF kort, som er smuttet for mig. CD'er kan også svigte, så helt sikker er
man vel aldrig??

Det gælder vel først og fremmest om ikke at have adskillige Gb liggende på
harddisken alene, men sørge for at brænde regelmæssigt som sikkerhed. Uanset
om harddisken er et x-drive, ImageTank eller på PC'en - eller for den sags
skyld et hukommelseskort?!

> Hvis jeg blev betalt for at lave et fotoarbejde, ville jeg se noget
> anderledes på det, men på amatørplan kan jeg godt leve med det.

Jeg er også amatør, men kan ikke leve med tab af billeder, så derfor er min
løsning 2 ens CD'er med billeder, og så hører jeg også til dem, der åbner
CD'en efter brænding inden billederne slettes fra kort eller harddisk.
Måske virker det lidt overdrevet, men når man først har prøvet at miste
billeder, så bliver man nok lidt mere forsigtig!
Mange hilsner,
Lene Baarts

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-09-04 22:57

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> kort, og et af dem går i udu, så mister man kun et mindre antal
> billeder, og det økonomiske tab er kun ca. 700 kr.

7-9-13 jeg har kun mistet 2 billeder på et cf kort, som
var fyldt med flere hundrede..
Har aldrig haft problemer med microdrives, men som
priserne er i øjeblikket er der ikke rigtig grund til at
købe microdrives - til fuld pris - 2GB Sandisk Ultra II
koster idag ca. 1700 kr, du må følge bedre med Niels
Jeg har lagt mærke til folk går rimeligt meget op i hvor
mange billeder de nye dslr kan skyde i sekundet og hvor
stor bufferen er - jeg har endnu ikke haft brug for 8b/s
men hvis en dag situationen skulle opstå er det da rart
ikke at skulle skifte kort hver 5 sekund (overdrivelse)
Mht. økonomisk tab - der er vildt mange års garanti
på cf kort, og inden den udløber er cf kort en antikvitet.
-max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-04 23:49

> 7-9-13 jeg har kun mistet 2 billeder på et cf kort, som
> var fyldt med flere hundrede..

Heldigt, jeg mistede engang 100 billeder pga. en CF-kortfejl men det var i
et Canon A40 Kamera, på Nikon har jeg aldrig haft problemer, heldigvis.

> [...]
> Mht. økonomisk tab - der er vildt mange års garanti
> på cf kort, og inden den udløber er cf kort en antikvitet.

Gi'r dig ret, mit kamera skyder 4.6 billeder i sekundet, og det er for mig
rigeligt, det er da en sjov ting at stå og fyre mange billeder af (læs blær
i stedet for sjov. Men har dog aldrig været i en situation hvor jeg
virkeligt havde brug for det. Lavede dog engang en serie hvor min lillebror
kaster en fiskestang ud men det er vist så også det jeg har brugt det til.

Men jeg syntes at priserne stadig er for høje, jeg vil hellere gemme de
penge til objektiv opsparing jeg klarer mig med 3x512 MB

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 20:51

"Simon Nielsen"
> [...]
> kaster en fiskestang ud men det er vist så også det jeg har brugt det til.

Hehe, det må da ha' set fjollet ud

> Men jeg syntes at priserne stadig er for høje, jeg vil hellere gemme de
> penge til objektiv opsparing jeg klarer mig med 3x512 MB
>
> Mvh
> Simon

Det lyder da også helt fornuftigt.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 00:03

-max- wrote:

> 7-9-13 jeg har kun mistet 2 billeder på et cf kort, som
> var fyldt med flere hundrede..

Om nogle få måneder har jeg fotograferet digitalt i 10 år, og jeg
har aldrig mistet et eneste billede ved datatab.

Og jeg kender godt dem der skyder med deres kamera, som om det er et
maskingevær, de fandtes også dengang da fotografi var analogt.

Min erfaring siger, at maskingeværsfotograferne blot spilder en hel
masse billeder, de får en masse fejlskud, og hvis de er heldige, så
er der måske et par brugbare billeder imellem.

I min verden er det mere effektivt, hvis man går målrettet efter
det/de billeder man skal bruge, det tager jo tid at gennemse og
sortere i hundredevis af billeder, hvor 98% bare skal kasseres.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 06:01

> [...]
> masse billeder, de får en masse fejlskud, og hvis de er heldige, så
> er der måske et par brugbare billeder imellem.

Et billede som dette http://henrik.k.jensen.homepage.dk/040918-095.jpg
kan jeg altså ikke tage, ved at stille omhyggeligt ind.

Der vælger jeg at holde bukken i centrum af søgeren og så trykke af, når det
ser fornuftigt ud. Det giver ikke det perfekte billede (Det er svært at
finde en fornuftig baggrund for dem), men jeg fik dog nogle rimelige
billeder og masser af ubrugelige billeder.

Her er det gode ved digital, at det eneste jeg spilder er lidt tid på at
kigge billederne igennem, det koster ikke noget.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 09:00

HKJ wrote:

> Et billede som dette http://henrik.k.jensen.homepage.dk/040918-095.jpg
> kan jeg altså ikke tage, ved at stille omhyggeligt ind.

Min bemærkning om maskingeværsfotograferne, handler ikke om de få
situationer, hvor det er relevant at anvende motoren, men om de
fotografer, der konsekvent har motoren slået til, og som skyder
3-5-10 billeder af alle motiver.

Jeg tror det handler om blæreeffekt, og at nogen fotografer tror, at
de virker mere proff. når de kører med motor på, og jeg har faktisk
oplevet, at når jeg har fotograferet kendte personer, så er der
nogen der er blevet lidt forundret over, at jeg kun tog 1-2 billeder
af dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 21:01

"HKJ"

> "Niels Riis Ebbesen"

> Et billede som dette http://henrik.k.jensen.homepage.dk/040918-095.jpg
> kan jeg altså ikke tage, ved at stille omhyggeligt ind.

jeg har prøvet noget lignende med dyk ænder - dybt koncentreret og masser
af forsøg, men de når altid lige at stikke hovedet i vandet og så er der ikke
rigtigt noget billede - den er sød den springfyr.

> [...]
> finde en fornuftig baggrund for dem), men jeg fik dog nogle rimelige
> billeder og masser af ubrugelige billeder.

Det ser ud som om du har brugt AF, baggrunden er i fokus,
eller tager jeg fejl..

> Her er det gode ved digital, at det eneste jeg spilder er lidt tid på at
> kigge billederne igennem, det koster ikke noget.

Hmm jae.... -max-

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 21:26

> Det ser ud som om du har brugt AF, baggrunden er i fokus,
> eller tager jeg fejl..

Jeg kan ikke rigtig beslutte mig til om du har ret (men det har du jo nok).

Selvfølgelig bruge jeg AF, de var ikke så flinke at løbe i en bestemt
afstand

Her er en af de andre jeg fik:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/040918-078.jpg

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 21:37

"HKJ"

> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtig beslutte mig til om du har ret (men det har du jo nok).
>
> Selvfølgelig bruge jeg AF, de var ikke så flinke at løbe i en bestemt

Ja den er sku sød, men også lidt uskarp, D70'ern kan sagtens klare
at man skruer lidt op for iso, hvis du har brug for hurtigere lukkertid,
hvis du vil have den paning effekt så kunne en længere lukker tid
sikkert have været spektakulært, men svært svært.
Kragen kunne have været et hit, men hmm. De hvide plastik bægre
på græsset kunne de med fordel klone væk - ellers er det ret cool.
-max-

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 21:58

> [...]
> hvis du vil have den paning effekt så kunne en længere lukker tid
> sikkert have været spektakulært, men svært svært.

Jeg kan godt lide den smule panning effekt der er, men selvfølgelig ville en
lidt skarpere buk og lidt mere uskarp omgivelser, have pyntet.

Hvis jeg ser dem løbe sådan rundt igen, så vil jeg selvfølgelig prøve om jeg
kan gøre det bedre.

> Kragen kunne have været et hit, men hmm.

Den ville helt klart have været bedre med mere dybdeskarphed.

> De hvide plastik bægre
> på græsset kunne de med fordel klone væk - ellers er det ret cool.

Jeg tror ikke det er et plastic bæger, sådan noget plejer zoo at fjerne ret
hurtigt. Men du har helt ret i at billedet ville være bedre uden.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 11:14

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> det/de billeder man skal bruge, det tager jo tid at gennemse og
> sortere i hundredevis af billeder, hvor 98% bare skal kasseres.

Niels det er ikke såå enkelt - når en fiskeørn kommer ned
og får fat i en fisk er det ikke tosset at presse fingeren i bund,
eller hva med sport.. Det er ikke et spørgsmål om at lukke
øjnene og bare skyde, der er situationer - dronningen snubler
feks. man kan så sige hva ska vi med sådan et billede, men for
nogen er det en levevej, masser af spildtid og billeder og så en
lille serie der betaler huslejen de næste 6 måneder.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 13:21

-max- wrote:

> Niels det er ikke såå enkelt - når en fiskeørn kommer ned
> og får fat i en fisk er det ikke tosset at presse fingeren i bund,
> eller hva med sport..

Jeg afviser jo ikke, at der er situationer, hvor motoren er en god
ting, og et par gange om året bruger jeg selv motor.

Men min holdning har jeg fra dengang da jeg var helt ung, i min
studietid på Kunsthåndværkerskolen arbejdede jeg som free-lance
pressefotograf, og dengang var vi dem der fotograferede med Leica M2
og M3 målsøgerkameraer, og så dem der fotografrede med Nikon F
Photomic SLR-kameraer.

Og dengang var der reelt stor forskel, Leica's objektiver tegnede
meget bedre end Nikon's, men til Nikon F kunne man få en god billig
motor, og en prismesøger med indbygget lysmåler.

Ved større begivenhedder skete det ofte, at vi var flere fotografer
på den samme opgave, og Mogens Berger der også var Leica fotograf
lærte mig, at jeg målrettet skulle gå efter nogle få gode billeder i
kassen, for når flokken af fotografer kom hjem på avisen, så var det
hurtigere at fremkalde en enkelt film, lave 2-3 gode kopier, og suse
ned og afsætte dem hos billedredaktøren.

De fotografer som med motor havde høvlet 10 ruller film af, var jo
først klar med deres billeder tre-fire timer senere, og de fik ikke
afsat nær så mange billeder, redaktøren havde jo allerede købt hvad
han skulle bruge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 21:14

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> først klar med deres billeder tre-fire timer senere, og de fik ikke
> afsat nær så mange billeder, redaktøren havde jo allerede købt hvad

Jamen jeg er helt enig, klarede mig helt fint i mange år uden motor
og specielt AF og AE kunne jeg ikke acceptere - når man lærer et
håndværk og det sidder på rygmarven, er det sku svært at skifte..
Idag er jeg glad for al den hjælp jeg kan få, men overvejer da at
sætte en matskive med splitfelt i kameraet, manuel fokus er nogen
gange en fordel.. Øjnene er bare ikke helt goe nok til at sætte fokus
på en ren matskive.. Der var M6 ret fremragende, filmskift det er en
anden historie.. )-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 23:26

-max- wrote:

> Jamen jeg er helt enig, klarede mig helt fint i mange år uden motor
> og specielt AF og AE kunne jeg ikke acceptere - når man lærer et
> håndværk og det sidder på rygmarven, er det sku svært at skifte..

Jeg har aldrig fået vænnet mig til AE, jeg kører tid og blænde 100%
manuelt, og AF er jeg heller ikke særligt glad for, men jeg har dog
lært at bruge det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-09-04 23:53

"Niels Riis Ebbesen"

> Jeg har aldrig fået vænnet mig til AE, jeg kører tid og blænde 100%
> manuelt, og AF er jeg heller ikke særligt glad for, men jeg har dog
> lært at bruge det...

Tror egentlig heller ikke AE er hurtigere, jeg bruger +/-
settings hele tiden, det er ikke den smarteste løsning,
det ku' være jeg sku' tage den arbejdsgang op til
overvejelse.. Hmm.. )-max-

Fra : Reidar Solberg

Dato : 21-09-04 19:11

"Henrik Dencker" <henrik_dencker@stofanet.dk> skrev i melding
> Hvordan redder man data på sit CF-kort, hvis man har trykket ok til at
> formatere?
>
> Mvh Henrik.

Prøv Image Rescue som du laster ned herfra:
http://www.lexar.com/drivers/index.html
Har selv prøvet det etter formatering - fungerer helt greit. Gratis.

- Reidar

Fra : Reidar Solberg

Dato : 21-09-04 19:18

> Prøv Image Rescue som du laster ned herfra:
> http://www.lexar.com/drivers/index.html
> Har selv prøvet det etter formatering - fungerer helt greit. Gratis.
>
> - Reidar

Beklager - ser at det faktisk ikke er gratis. Trodde det vat det siden jeg
fikk det med på et Lexar minnekort jeg kjøpte forleden.

- Reidar

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-09-04 21:44

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse

> Beklager - ser at det faktisk ikke er gratis. Trodde det vat det siden jeg
> fikk det med på et Lexar minnekort jeg kjøpte forleden.

Denne her er (næsten) gratis, demoen virker i hvert tilfælde upåklageligt:
http://www.z-a-recovery.com/download.htm

/Alex