Tapetafdamper eller anden metode (nævnt he~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 13:38

Hej NG.

Allerførst undskyld fordi jeg er begyndt at oversvømme gruppen med for nogle
sikkert simple gør det selv spørgsmål.
Min kone og jeg har lige købt en landejendom og der skal jo i sagens natur
laves noget på sådan en.
En af de ting som der skal laves som noget af det første er at der skal
fjernes en masse tapet.

Hvordan skal vi gøre det så det er nemmest (tager mindst tid):

- tapetafdamper ?
- denne metode:
"Rør en pose tapetklister (almindelig cellulose eller stivelsesklister) op i
vand til en konsistens der svarer til opsætning af alm. tapet. Smør væggene
ind i en lagtykkelse på 2-5mm.
Tag en rulle afdækningsplast, skær den i baner, væggens højde plus 5cm, fold
plasten ud og pak væggene ind.
Sørg for at plasten dækker godt til både foroven og forneden, så klistreret
ikke tørrer.
Sluk for rumvarmen og vent til næste dag.
Nu fjerner du plasten (en bane af gangen) og med en spartel, gerne en på ca.
15cm, kan du uden besvær skrabe tapeten af væggen.
I særlige tilfælde såsom ved vinyltapeter eller ved flere lag er du nødt til
at ridse tapeten op. Dette kan gøres ved brug af en hjemme konstrureret
slibeklods:
Tag et stykke resttræ på ca. 8 gange 10 gange 2.5cm, tag en håndfuld søm ca.
20-30 styk.,og bank dem igennem så at de stikker ca. 2mm igennem
Nu fører du ridseklodsen hen over væggen i store armbevægelser og du får
perforeret tapeten således at klistermassen kan trænge igennem og opnå den
ønskede virkning."
- andre forslag ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter C:\\>

Dato : 21-09-04 13:55

> Hvordan skal vi gøre det så det er nemmest (tager mindst tid):

Prøv først at se om det ikke vil slippe helt af sig selv....det er jo ikke
sikkert det sidder fast, som om det aldrig skulle af.

HVIS det så gør det alligevel (altså sidder fast) kan du godt bruge en
tapetafdamper.
Den er rigtig god til at opbløde tapet, og sikkert nok den mest effektive
metode men desværre er den også god til at fugte hele huset til.
Tapetafdamper bør kun bruges med åbne vinduer (gerne gennemtræk) og i
perioder hvor man kan få luftet fugten ud igen. (min personlige mening)

Metoden med tapetklisteret kender jeg ikke.
Jeg brugte en spand vand med en børste i.
Det skal måske ha´ lidt mere end en gang vand, og sikkert også sidde
længere, men det er nemt billigt og hele huset bliver ikke til "tyrkisk
dampbad"

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 13:57

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> wrote in message

> Prøv først at se om det ikke vil slippe helt af sig selv....det er jo ikke
> sikkert det sidder fast, som om det aldrig skulle af.

Der er helt sikkert en del steder hvor det kan komme nemt af, men vi taler
jo om et helt hus.

> [...]
> Den er rigtig god til at opbløde tapet, og sikkert nok den mest effektive
> metode men desværre er den også god til at fugte hele huset til.

Nemlig, det er jeg også lidt bange for.

> Tapetafdamper bør kun bruges med åbne vinduer (gerne gennemtræk) og i
> perioder hvor man kan få luftet fugten ud igen. (min personlige mening)

Det vil jeg så huske hvis vi vælger den.

> [...]
> Det skal måske ha´ lidt mere end en gang vand, og sikkert også sidde
> længere, men det er nemt billigt og hele huset bliver ikke til "tyrkisk

Det er da billigt, og hvis man giver hele etagen kan man starte forfra med
at rive ned når man er færdig med at "male" vand på.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 21-09-04 15:38

On Tue, 21 Sep 2004 14:38:20 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>perforeret tapeten således at klistermassen kan trænge igennem og opnå den

Jeg ville klart bruge en hobbykniv i stedet - skift bladet ofte. Den
slibeklods du foreslår skal der lægges kræfter i for at trænge igennem
tapetet med - og du risiskerer derfor at hive mere puds end højest
nødvendigt ned af væggene.

KS

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 24-09-04 16:13

Man kan købe noget tapetopløser hos farvehandleren - det er naturligvis
dyrere end vand-metoden, men hvis du så skal bruge 50 timer mindre, så går
det jo nok (måske den metode du beskriver dog svarer til at købe
tapetopløser).

Nogle af vores bender købte noget sådant og sprayede det på tapetet. Hvor
det ene værelse havde taget en hel dag med "vand-metoden", så tog resten af
huset kun en dag med tapetopløseren.

VH
jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-04 08:00

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> det ene værelse havde taget en hel dag med "vand-metoden", så tog resten

Det er en metode jeg vil overveje.