Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny 1Ds fra Canon
Fra : Alex W

Dato : 21-09-04 08:38

Canon EOS 1Ds Mark II - den nye topmodel
a.. 16,7 mill. effektive pixels
b.. Ny Digital Photo Professional version 1.5 tilbyder den hidtil
hurtigste konvertering fra det tabsfri RAW-format til 24 BIT TIFF.
c.. Full frame CMOS billedsensor
d.. 4 billeder i sekundet i serier på op til 11 optagelser i RAW og 32
optagelser i JPEG.
e.. Tilbehør: WLAN kit IEEE802.11b/g kit.
f.. 4 opløsningsgrader i 10 forskellige grader af komprimering
g.. E-TTL II flashstyring
Pris: 45.995,- + moms

Hovsa ... det ser interessant ud for den store pengepung ...

/Alex W

Fra : fam. Ager

Dato : 21-09-04 08:50

tja, hvem der lige havde den slags penge!!!!!

godt drømme ikke koster noget,men så kan man jo måske nøjes med en aflagt
brugt model...

torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-04 09:05

> godt drømme ikke koster noget,men så kan man jo måske nøjes med en aflagt
> brugt model...

Ja, der er én i www.dba.dk til 30.000kr.

Mvh, Hans

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-09-04 10:52

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Ja, der er én i www.dba.dk til 30.000kr.

Det er nok ikke den nye EOS 1Ds Mark II, som en annonceret i dag!

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-04 11:22

> Det er nok ikke den nye EOS 1Ds Mark II, som en annonceret i dag!

Nej, selvfølgelig ikke, bare én der prøvede at sælge før den nye blev
kendt....

Mvh, Hans

Fra : Thorbjørn Spurre Jen~

Dato : 21-09-04 17:21

> godt drømme ikke koster noget,men så kan man jo måske nøjes med en aflagt
> brugt model...
>
> torben

Men afgift skal de nok få lakt på en dag... men intil da ja så drømmer man
vel...

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-04 14:42

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message
> [...]
> 32 optagelser i JPEG.
> e.. Tilbehør: WLAN kit IEEE802.11b/g kit.
> f.. 4 opløsningsgrader i 10 forskellige grader af komprimering

Så tavst der blev i den anden lejr

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-09-04 15:11

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message
>
>Så tavst der blev i den anden lejr

Hvad mener du? Når man hørte hvad Canon folket sagde om D2X'erens fem
billeder i sekundet, så er fire billeder i sekundet da helt til grin. Og
kun 11 billeder i bufferen - det er jo oldnordisk. Tungt som en mursten
er det også, men alligevel har de kun fået plads til et 2" display. De
har sandelig langt igen før de når op til Nikons niveau.

Og så er det sjovt at se, at Canon bare stjæler Nikons ide med WLAN!!!

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 21-09-04 15:24

> Og så er det sjovt at se, at Canon bare stjæler Nikons ide med WLAN!!!

Det var nu altså min ide!

Peter

Fra : Mark Holm

Dato : 21-09-04 15:33

> [...]
> er det også, men alligevel har de kun fået plads til et 2" display. De
> har sandelig langt igen før de når op til Nikons niveau.

Tjo - til gengæld kan jeg forestille mig at den skriver hamrende hurtigt
til kortet, hvorfor du så ikke har brug for en megastor buffer. Jeg har
f.eks. lige fået mit 20D (Jubiii!), og den er ca. 0.8 sekund om at skrive
6.5 MB til kortet (Sandisk Ultra II). Nu kan det være at en de lykkelige 1D
Mark II ejere kan fortælle lidt om, hvorvidt kameraet er i stand til at
fylde op i bufferen lige så snart ét billede er skrvet til kortet, eller om
den først gør det når alle billeder er skrevet til kortet.

> Og så er det sjovt at se, at Canon bare stjæler Nikons ide med WLAN!!!

Det handler måske ikke så meget om at stjæle ideer - mon ikke 1Ds Mark II
har været på tegnebrættet længe - det er nok mere et spørgsmål om at de
har fået ideen samtidigt. :)

/Mark

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-04 16:36

"Mark Holm" <markXX@XXXXmail-in.dk> wrote in message

> Jeg har f.eks. lige fået mit 20D (Jubiii!),

Får vi snart en fyldig anmeldelse - vedlagt et par testbilleder se'fø'li' -
fra dig?

Fra : Mark Holm

Dato : 21-09-04 22:38

> Får vi snart en fyldig anmeldelse - vedlagt et par testbilleder se'fø'li' -
> fra dig?

Jeps - jeg skal lige have Coppermine til at spille ordentligt, så smider
jeg et par billeder op (hvis jeg kan finde noget interessant at tage
billeder af. :) og skriver om mine oplevelser indtil nu.

Jeg håber det kan blive i morgen.

/Mark

Fra : Mark Holm

Dato : 22-09-04 21:13

> Jeg håber det kan blive i morgen.

Jeg har lagt et par billeder op - jeg har desværre ikke haft mulighed for
at afprøve kameraet under ordentlige lysforhold, så billederne er taget
med blitz eller blot ved almindeligt "stuelys".

Generelt kan jeg sige om kameraet, at det er hamrende hurtigt - med et
standard Sandisk CF-kort skriver kameraet til kortet med en hastighed på
ca. 6 MB/sek. Med et Ultra II kort fra samme producent ligger
skrivehastigheden i nærheden af 7-8 MB/sek. Alt i alt absolut acceptabelt.

Kameraet ligger godt i hånden i standardudgaven (uden batterigreb - det får
jeg først på et senere tidspunkt).

Menuerne er nemme at finde rundt i. Canon har som bekendt lagt alle
menuerne sammen i én lang menu med mulighed for at springe mellem de
forskellige sektioner ved et tryk på "Jump"-knappen, så man skal ikke
scrolle sig igennem en megalang menu. :)

Auto-fokus er noget hurtigere end på 300D og virker umiddelbart meget
præcis.

Én af de ting jeg er mest glad for, sammenlignet med 300D, er at man ikke
længere skal holde en knap nede samtidig med at man ruller på hjulet, når
man skal indstille blænden. Lukkertiden stilles stadigvæk på hjulet, mens
blænden stilles på det nye "multicontroller"-hjul. Samme princip er brugt
ved indstilling af AF/WB, DRIVE/ISO og lysmålingmetode/FEC. Efter et tryk
på knappen justeres hhv. AF, DRIVE og lysmålingsmetode med rullehjulet,
mens WB, ISO og FEC indstilles med hjulet. Man skal dog lige være opmærksom
på at ON/OFF knappen har tre positioner. ON, OFF og en trdje, der er er en
"pil" op mod hjulet. Hjulet fungerer ikke hvis positionen er ON - den skal
helt op på "pilen". Jeg ved ikke hvad ideen bag det er, men der må da
næsten være en dybereliggende årsag (tror jeg da).

Jeg har endnu ikke fundet noget direkte dårligt at sige om kameraet,
bortset fra den måde hjulet altså skal aktiveres på. Det største problem
synes jeg næsten er at min 50/1.8 gør sig lidt dårligere på 20D fremfor
300D, så jeg må nok snart skaffe mig en 50/1.4 og et par
L-objektiver. Det går jo ikke at glasset foran er dårligt. ;)

Alt i alt er jeg superglad for mit nye legetøj, omend jeg da havde håbet
på en 1D Mark II, men det blev ikke i denne omgang. Men på den anden side
skal der jo også være lidt til opgraderingsnørden i mig. :)

Enough talk - kig på de billeder jeg har lagt op. De er ikke alle lige
super-gode hvad angår motiver, men jeg har måttet tage til takke med hvad
jeg kunne finde herhjemme af diverse ting og sager (mht. portrætbilledet
håber jeg ikke at min kæreste læser det hér. ;P) Jeg har leget lidt med
nogle ISO indstillinger og kameraets indbyggede sort/hvid indstilling samt
med farvetemperaturshvidbalancen.

/Mark

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-09-04 22:59

Mark Holm wrote:
> [...]
> 300D, så jeg må nok snart skaffe mig en 50/1.4 og et par
> L-objektiver. Det går jo ikke at glasset foran er dårligt. ;)

Det behøver ikke gøre sig dårligt bare fordi der ikke står L..

Et af de fine demobilleder fra 1Ds er jo fx. taget med en ganske
normal EF 85 f1.8 USM, og det er da fint skarpt.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-09-04 23:02

Mark Holm wrote:
> jeg kunne finde herhjemme af diverse ting og sager (mht. portrætbilledet
> håber jeg ikke at min kæreste læser det hér. ;P) Jeg har leget lidt med

I øvrigt, hvad har du brugt til at resize de billeder med?

Der går altså et eller andet galt i programmets algoritme, prøv fx. at
bemærke håret på protrættet, det er noget pixeleret?

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Mark Holm

Dato : 22-09-04 23:24

> I øvrigt, hvad har du brugt til at resize de billeder med?
>
> Der går altså et eller andet galt i programmets algoritme, prøv fx. at
> bemærke håret på protrættet, det er noget pixeleret?

Faktisk er billederne slet ikke resized - de er blot "fremkaldt" i EVU -
jeg tror dog den er ret buggy. Hvis jeg tager et billede i ISO 1600, viser
EVU mange grå farver (den erstatter ganske enkelt en del af farverne) -
justerer man eksponeringskompensationen med bare 0.1, ser det normalt ud
igen. Meget underligt - tror jeg prøver at bruge Digital Photo Professional
i stedet for - den gør det ikke.

Men for at vende tilbage til din kommentar, så ser det ud til at det er
algoritmen til et emulere farvefiltre, der går i baglås - hvis jeg fjerner
farvefilter-funktionen og blot vælger sort/hvid, er det ikke pixeleret. Det
øjeblik jeg vælger rød-filter (som blev brugt til at tage billedet med)
bliver det meget pixeleret - de øvrige tre filtre er ikke så tydelige,
omend de stadig er der. Men igen - det kan jo meget vel være EVU, der
driller. Digital Photo Professional ser RAW-filerne som almindelige
farvefotos - den kender slet ikke 20D'erens options ser det ud til.

Leger lige lidt mere med det. :)

/Mark

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-09-04 15:37

Peter Rongsted wrote:
> [...]
> er det også, men alligevel har de kun fået plads til et 2" display. De
> har sandelig langt igen før de når op til Nikons niveau.

Til actionskud har man jo stadig EOS 1D mk2 med 8.3fps, 20 frames buffer.

Det er vel også reelt 1D mk2 D2X er oppe imod, da Nikon ikke har
noget full-frame.

> Og så er det sjovt at se, at Canon bare stjæler Nikons ide med WLAN!!!

Det kunne se ud som om de har tænkt sig at adapteren skal kunne
bruges sammen med andre kamerahuse med firewire.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-04 16:44

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> [...]
> display. De har sandelig langt igen før de når op til Nikons niveau.
>
> Og så er det sjovt at se, at Canon bare stjæler Nikons ide med WLAN!!!

*lol*