OS X og svage øjne
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-09-04 17:06

I løbet af august er jeg blevet opereret for grå stær på begge øjne og
befinder mig nu i en noget langtrukken overgangsfase, før effekten slår
helt igennem, samt at jeg kan etablere mig med de briller, jeg skal
bruge på længere sigt til særlige opgaver.
Indtil da er livet ikke helt så nemt. Jeg kan for første gang i 25 år
færdes i trafikken uden briller (med besindig kørsel). Men jeg skal
sidde med næsen helt oppe i computerskærmen med de midlertidige
billigbriller.
Og jeg er noget sur på OS X. Hvorfor skal alting holdes i fisede
pastelfarver? Hvorfor har mange programmer, f.eks. InDesign og
Illustrator værktøjslinier med lysegrå minibogstaver og tilsvarende
ikoner? Hvordan kan man vælge et interface, hvor de grå linier
forvandles til sorte?
MacSoup er det mest brugervenlige program. For tiden har jeg indstillet
det til forøget skriftstørrelse.
Men det er egentlig ikke størrelsen, der er afgørende. Det er
spørgsmålet om klarhed og kontrast. Systemindstillinger giver mig bare
mulighed for at vælge mellem grafitgrå og blå til enkelte ligegyldige
emner på skærmen.
Er der ikke andet, man kan gøre?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 18-09-04 18:01

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er der ikke andet, man kan gøre?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen Smidt

Har du prøvet Systemindstillinger->Universel adgang: Her er mulighed for
zoom.

Og ang pastelfarver: Mon ikke der er en herinde, som kan fortælle dig om
et "skin" - et andet interface. Har set det rundt omkring, men er ikke
ekspert.

Sørg nu for ikke at svække din fine høresans når nu synssansen trænger
sig på. (selv lider jeg af tinnitus - ca 6 kHz - og er som du
beskæftiget med musik)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-09-04 19:06

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Sørg nu for ikke at svække din fine høresans når nu synssansen trænger
> sig på. (selv lider jeg af tinnitus - ca 6 kHz - og er som du

Nu er det jo kun en overgangssituation. Og traditionen siger, at når én
sans er svækket, skærpes de andre. Det er meget lærerigt - ligesom når
man har et emne om hanicappede på skolen, hvor elerne får besked på at
føre en kammerat rundt, der har bind for øjnene. I dag dummede jeg mig i
en butik ved at lægge en 10 krone i stedet for 50 øre. Alle mine elever
ved nu, hvad grå stær er. Det giver sympati og opbakning fra de søde
små. Og jeg har altid en god undskyldning, når jeg spiller forkert. Det
mest ærgerlige, jeg endnu har oplevet, var problemer med at læse
tekstanlægget på Det Kgl. teater. Jeg håber, det har bedret sig, når jeg
skal til Madame Butterfly på tirsdag.
Jeg har kigget i Universel Adgang. Det er synd at sige, at jeg er
imponeret. Den med at forøge kontrast, er da nærmest til grin. Samtidig
med at stregerne bliver sortere, forsvinder de.
Jeg har lige siddet og eksperimenteret på Windows XP, hvor der med skam
at melde er mange flere muligheder. F.eks. kan man konvertere til
gammelt og mere stringent Windows-udseende. Tænk hvis det var indbygget
i OS X at kunne skifte til OS 9-skrivebord med et enkelt klik.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 20:41

In article <1gkblc6.11wkzbwmxf5ikN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:
> Er der ikke andet, man kan gøre?

Få fat i en gammel Mac med System 7 og skift til sort-hvid. Så skal du
se kontrast!

-Lasse

Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-09-04 21:49

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Få fat i en gammel Mac med System 7 og skift til sort-hvid. Så skal du
> se kontrast!
>
> -Lasse

Jeg stødte på da på kontrastmuligheder i OSX forleden i
/systeminstillinger/ universel adgang/syn.

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 23:04

In article <1gkbz5q.k4wgjc1qvqwaoN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Jeg stødte på da på kontrastmuligheder i OSX forleden i
> /systeminstillinger/ universel adgang/syn.

Ja, og det er da også fint. Men det er ikke _intelligent_ kontrast. I
system 7 får du et interface der er _designet_ i sort og hvid. *Det* er
intelligent. Faktisk sagde Apples Human Interface Guidelines den gang:
Design i sort og hvid, og farvelæg bagefter.

Det kunne man lære noget af i dag.

Det er også det princip man for det meste anvender i tegneserier. Med
god grund. Det giver klare konturer - klare *tegninger*.

MacOS X minder mig på mange måder om tegneren Segrelle hvad tegning
angår. Meget naturalistisk - men figurerne er bare totalt *døde*. Ikke
så sært han er en af ganske få med den teknik. Tag i stedet genier som
Hergé, Claus Deleuran, Hugo Pratt, Manara eller Henk Kuijpers: mere
eller mindre "primitive" karikaturer, men hvilken klarhed, og hvilket
*liv*.

Måske bliver Zen moderne som designprincip igen en dag. Man har da lov
at håbe.

-Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-04 01:21

Hej Lone

Som Ove Steen har skrevet, så er det meget lidt, man kan ændre dér. Skal
man ændre noget, skal man gøre det på selve skærmens display. Det giver
langt mere - og væsentlig bedre indstilling. Se mit svar til Ove Steen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-09-04 21:23

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> Er der ikke andet, man kan gøre?

Måske programmet ThemePark.
Design dit eget interface.
<http://www.geekspiff.com/software/themepark/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-04 01:09

Hej Ove Steen

Det var noget af det første, jeg rigtig satte mig så grundigt ind i i OS
X, at jeg kunne bruge det uden vrøvl.

Prøv at aktivere ZoomView og sæt den til +2 som std. forstørrelse, det
giver en noget større og fuldstændig jævn bevægelse med musen. - Ingen
hoppen og flickering på skærmen. Heller ingen forstærkning af evt.
frekvensvibrationer. Det skal lige nævnes, at +2 ikke er 2x
forstørrelse, men kun +1,5x. Zooming sker i halve trin - modsat
closeView i OS 9, der sker i hele trin. Og så kan man - også modsat
CloseView - slå selve rammen omkring det forstørrede område fra.

Der er genvejstaster til både ON/OFF og +/- zooming, samt til 'reverse
Mode', så du får hvid tekst på sort baggrund. Dette er især ideel i
tekstdokumenter, men ikke velegnet til grafisk arbejde, hvis man ikke
100% sikkert ved, hvad der er hvad i komplimentærfarverne.

Vender du kontrasten, får du langt kraftigere farver, der er meget
lettere at se. Prøv det, jeg tror, du vil finde det særdeles gavnligt i
den situation lige nu. Jeg var lidt skeptisk, da jeg første gang så
preview af det og læste om det, men må indrømme, at det _er_ bedre end
CloseView i OS 9.

Mht. at ændre selve farvekombinationerne i både OS X og i div.
programmer, så er dette ikke muligt at gøre direkte.

Man kan dog finde og downloade en hel del forskellige themes til OS X,
men jeg har nu prøvet ca. 30 forskellige af dem, og der er faktisk
ingen, der er bedre end OS X selv. Jo værre og jo mere fancy, des bedre
synes det at skulle være.. - Kunne man så bare få et ganske alm.
gammeldaws Platinum look, så var det da til at leve med. Det kender jeg
faktisk flere, der har efterlyst, og 'sjovt' nok, så er det alle folk,
der har problemer med synet!

Det eneste, du selv umiddelbart kan gøre, udover bruge ZoomView, er at
ændre lidt på kontrast og lys/mørk på din skærm. Giv skærmen lidt mere
kontrast, så det hvide fx. bliver skarpere, og brug så lys/mørk-knappen
til at gøre skærmen lidt mørkere, det vil også fremhæve nogle af de lyse
farver lidt mere, og ikoner vil stå lidt skarpere. Jeg har sat min Dell
P991 til ca. 90% i kontrast og lys/mørk til ca. 50%, hvilket giver en
meget skarp kontrast og en forholdsvis mørk skærmbillede. Men pas her
meget på, hvis du vender til omvendt kontrast (hvid på sort baggrund),
så vil skærmen blive for mørk. Gør du det, skal lys/mørk-knappen stå på
ca. 60% og ikke 50%. - Og stil så skærmen sådan, at du ikke får direkte
indfaldende lys, - hverken dagslys eller kunstlys. På den måde minimerer
du også evt. overfladereflekser.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-09-04 14:53

> [...]
> ca. 60% og ikke 50%. - Og stil så skærmen sådan, at du ikke får direkte
> indfaldende lys, - hverken dagslys eller kunstlys. På den måde minimerer

Hej Erik Richard

Her var da endelig svar fra en, der ved hvad han taler om. Men jeg er
faktisk i tvivl om, hvor det er, du foretager disse indstillinger af
skarphed og kontrast. Under systemindstillinger>Skærm kan jeg kun finde
kalibreringsværktøjet.
Problemet er i øvrigt nu på retur. Og så har jeg fået energi til at
lufte den stærke irritation, jeg gik rundt med for et par uger siden, da
det virkelig var slemt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-04 20:37

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> faktisk i tvivl om, hvor det er, du foretager disse indstillinger af
> skarphed og kontrast. Under systemindstillinger>Skærm kan jeg kun finde

Det er slet ikke i systemsoftwaren, disse indstillinger skal laves, men
på selve skærmens knapper. - Alt afhængig af, hvilken skærm, du har, er
der højst sandsynlig indbygget noget 'onscreen' indstillingsmodul under
et panel nederst på skærmen. Fx. på den Dell P991 19" jeg bruger, er der
ca. 10 kanpper til indstilling af skærmens kontrast - lys/mørk - RGB
farvebalance - konkav/konveks skærmbillede osv.osv...

Den smule, man kan indstille i 'Systemindstillinger' -> 'Skærm' er
nærmest at gøre grin med os, der er afhængig af lidt anderledes
konfiguration.

> Problemet er i øvrigt nu på retur. Og så har jeg fået energi til at
> lufte den stærke irritation, jeg gik rundt med for et par uger siden, da
> det virkelig var slemt.

Jeg forstår dig! - Det er den irritation, jeg nu har gået med i snart 53
år, - kæmpet mod div. myndigheder, - sørst sammen med mine forældre, og
senere som voksen på egen hånd. - Intet ville de danske myndigheder være
med til. - Jeg skulle tvangsfjernes og placeres på Refsnæsskolen
(Kalundborg), men her var mine forældre heldigvis stejle, og jeg har
gennemført en ganske normal skolegang og uddannelse med en smule hjælp,
men stadig langt mindre end, hvad andre handicappede har kunnet få.

Da jeg i sin tid skulle til at skrive specialer på universitetet,
begyndte jeg at kigge mig om efter noget computerudstyr, men dog først
efter at have lavet mit hovedfag med skrivemaskine og lup! - Det gav mig
nogle problemer med nakken, - ting, som jeg stadig døjer med.

En af mine venner havde købt en Macintosh LC til knap 30.000kr. (inkl.
div. ekstrating, scanner m.v.) og kom og viste mig, hvad den kunne mht.
forstørrelse m.v., og jeg faldt pladask for det og søgte om en maskine
som hjælpemiddel, - blev sendt til 'prøvning' på Blindeinstituttet i
Hellerup, da det i praksis var dem, der skulle bevilge hjælpemidlerne.
Jeg havde samlet div. brochurer, udskrifter, snapshots og en masse andre
facts inkl. priser. - Et komplet LC system med alt ekstra ville i 1992
koste 27.620kr. inkl. moms. - Men nej.... "Vi vil ikke bevilge
Macintosh", "....Det dur ikke", "...Godt nok er det hele indbygget, men
vi skal bevilge en maskine med Vindows 3..." osv.osv.... Det stod på i
et års tid, og så kom afgørelsen fra "ko"mmunen med besked, at det iflg.
loven var forbudt at bevilge Mac... - Anke? - samme resultat. - Der
_skal_ bevilges et Windows baseret system til 65.370kr.! (1.4.1993).

tilsidst blev jeg så sur, at jeg gik til min bank og lånte penge til en
bærbar PowerBook 165 til godt 21.000kr. + ekstra skærm til 5-600kr. -
Det tog 5 min. at ordne det lån!

Tre år efter begyndte en af mine venner at læse teologi også, og hun bad
mig om at hjælpe hende på et tidspunkt med at ordne sin computer, da hun
vidste, jeg allerede dengang importerede og solgte teologisk software.
Og stor var min overraskelse, da jeg opdagede, at det var en Mac LC med
tilbehør til netop de godt 27.000kr., - godkendt _OG_ bevilget af
Blindeinstituttet!! - Senere fandt jeg ud af, at der var flere
studerende netop her fra århus havde fået bevilget hhv. LC, LC II og PF
475 som hjælpemidler. Jeg har senere af Blindeinstituttets forstander
dengang fået at vide, at det var takket være mine undersøgelser,
brochurer, snapshots og prisoverslag, at de var begyndt at bevilge Mac
til synshandicappede. "...Joo, de kunne jo give 5 synshandicappede Mac
mod 2, hvis det var Windows...". Altså det var rent økonomi og ikke spor
andet. Og jeg kender mange både blinde og svagtseende, der er så
utilfredse med stabiliteten på de Win-bnaserede systemer, selvom
Win-systemernes hjælpeværktøjer _er_ blevet bedre, så er Mac'ens
værktøjer altså stadig bedre!

- OG så sammen med en særdeles fremsynet leder af Synscentralen her i
Århus, Anker Balslev, som vi kan takke for, at fx. også ordblinde nu kan
få bevilget en iMac + Yak-Yak. Sammen med Sønderjylllands Amt er Århus
Amt de to eneste, der ikke sondrer mellem systemer, men kun bevilger
efter _behov_!

Så det er baggrunden for, at jeg er og bliver Mac-man, og det bliver jeg
ved med, sålænge det overhovedet er muligt for mig. Og jeg håbr virkelig
at Apple ser 'deres besøgelsestid' og fortsætter den udvikling, de har
begyndt med div. handicapfunktioner i X. Der er virkelig basis for noget
exceptionelt godt og særdeles bnrugbart i X, hvad handicapvenlige
betjeningsmuligheder angår. - Og hvis vi så kunne få IBM til at
overholde deres løfter om at lave ViaVoice til alle de sprog, hvortil
der findes 'localized systems', så ville det hele være næsten perfekt!

Nå, nu fik jeg også lige klemt lidt ud mellem ribbenene.......

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-09-04 19:30

> [...]
> der findes 'localized systems', så ville det hele være næsten perfekt!
>
> Nå, nu fik jeg også lige klemt lidt ud mellem ribbenene.......

Det er dig vel undt. - Hos mig sidder indstillingerne på Powerbookens
tastatur. Der er ikke nogen tal. Man trykker bare, til man er tilfreds.

Venlig hilsen

Ove Steen