Gryder og pander, hvad er bedst?
Fra : Dragon

Dato : 12-05-01 19:31

Hejsa,

jeg har nu besluttet mig for at jeg vil have mit eget kogegrej, fordi
kollegiets er bulet og det der er værre.

Jeg regner med at skulle give 3-500 pr del, men hvad er egentlig bedst når
det skal kunne klare både et almindeligt elkomfur og glaskeramisk.

Mht pander har jeg hørt om Pyrolux' Scanpan, Ateliers titaniumpande, en
titaniumpande der hedder Cook & Bake og en rustfri stålpande med
sandwichbund fra Signatur. Jeg vil gerne høre om nogen af jeres erfaringer
med hvilken pande der er bedst. Skal være str. 28 cm.

Scanpan reklamerer med, at de kan tåle at komme i ovnen, men hvornår bliver
det aktuelt?

Hvem forhandler egt. Scanpan og Cook & Bake i Århus?

Jeg vil også gerne have nogle råd om hvilke gryder der er bedst. Foreløbig
skal jeg bruge en gryde på ca. 2-3 ltr og en på ca. 4-5 ltr. De skal helst
have glaslåg.

Mvh
Kasper Vibe Grevsen

Fra : Jeppe Abildskov

Dato : 13-05-01 23:05

Hvis du virkelig vil have kogegrej af en god kvalitet, der samtidig er en
fryd for øjet kan jeg stærkt anbefale det franske mærke "Le Creuset". Det
er godt nok pænt dyrt (400 kr. for en 28 cm pande) - men så har du til
gengæld også noget der holder i 20 år, og som du kan glædes over hver gang
du skal bruge det.

Panden leder varmen rigtigt godt da det er gedigent støbejern, holder formen
flot ved slid og pga en slidstærk belægning er den nem at gøre ren og holde
pæn. En sidegevinst er at du får trænet dine overarme ved regelmæssigt brug

Du kan købe både Le Creuset og Scanpan samt vist nok Cook and Bake i
Inspiration, Magasin og Salling i Århus.

Med venlig shoppinghilsen

Jeppe Abildskov

Fra : Bettina Madsen

Dato : 14-05-01 14:44

>Scanpan reklamerer med, at de kan tåle at komme i ovnen, men hvornår bliver
>det aktuelt?

Hvis du skal lave omelet. Først skal du varme omelet massen op på panden, og
derefter kan den kommes i ovnen........så brænder den ikke så meget på.

mvh. Bettina

Fra : Peter Westh

Dato : 14-05-01 15:13

> [...]
> Hejsa,
> Scanpan reklamerer med, at de kan tåle at komme i ovnen, men hvornår

Jeg købte en scanpan sauterepande, en stegegryde og en 3-liters gryde for ca
7 år siden, så jeg burde vel kunne konkliudere på mine erfaringer nu. De
første år brugte jeg dem på el, nu har jeg heldigvis gas.

Pandens slip-let egenskaber er stærkt opreklamerede, det. vil sige nærmest
ikke-eksisterende, i hvert fald med den måde jeg laver mad på. I starten
vaskede jeg troligt panden med sæbe, som de sagde jeg skulle, og som man
skal med teflonpander. Ej godt. Efter et halvt års td gik jeg over til at
behandle den som en støbejernspande - ingen sæbe, intet skrubberi - og nu er
den faktisk dejlig at arbejde med, men ikke "uden fedt" som de påstår. Det
tunge, tætsluttende glaslåg er en herlig ting. Det eneste sted man kan se
tidens tand er et fald på gulvet, som har gjort den en smule skæv.

Jeg har været meget glad for gryderne. De har varmefordeling omtrent som
støbejern, men vejer ikke nær så meget og igen, og glaslågene er igen gode,
især til retter der skal koge længe. Omend man cirka hvert andet år taber et
låg på gulvet, så man skal bruge en hund på et nyt.

Jeg kan godt lide, at de kan gå i ovnen. Mange gryderetter putrer nemt og
bekvemt færdige i ovnen ved 150 grader, og mange kødstykker nyder godt af
først at steges på panden, siden behandles færdige i ovnen. Risotto og
paella bliver nydeligt færdige i ovnen. Det er en forudsætning for at kunne
lave en ordentlig Tarte Tatin. Men andre pander kan jo det samme, så længe
de ikke har træ- eller plasthåndtag.

MVH

Peter

Fra : Dragon

Dato : 19-05-01 01:32

> Jeg købte en scanpan sauterepande, en stegegryde og en 3-liters gryde for
ca
> 7 år siden, så jeg burde vel kunne konkliudere på mine erfaringer nu.

Hej igen,

jeg takker for alle de gode råd. Jeg fandt et godt tilbud på en Atelierpande
i Bilka sat ned fra 280 til 190 så den købte jeg. Derudover købte jeg en
Scanpan 3 l gryde og så blev der råd til nogle desertglas og en
spring/randform oven i.

Min mor er på besøg i anledning af en forlænget fødselsdagsfest så den har
bl.a. stået på flæskesteg, hjemmelavet is og vafler. Uhm

--
Kasper