spinops og platy
Fra : mop

Dato : 17-09-04 17:06

Jeg har erfaret at de ikke er gravide i 9 mån og jeg ved også at de får
mere end 5 børn .....

men hvor længe og hvor mange , hvor tit skal jeg regne med ? :-?

bare om jeg godt kan begynde at spare up til et 120 liters mere ?

Mogens Holbæk
ved mail svar fjern junk

Fra : Brizz

Dato : 21-09-04 12:34

> Jeg har erfaret at de ikke er gravide i 9 mån og jeg ved også at de får
> mere end 5 børn .....
>
> men hvor længe og hvor mange , hvor tit skal jeg regne med ? :-?

Mener platy går omkring 21 dage. Hvor tit er efter hvor godt de trives. Min
erfaring er at det ikke er lige så tit som guppyer fx.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : plesner

Dato : 21-09-04 14:28

> Jeg har erfaret at de ikke er gravide i 9 mån og jeg ved også at de
> får mere end 5 børn .....
>
> men hvor længe og hvor mange , hvor tit skal jeg regne med ? :-?

De fleste almindelige ungefødere, som både sphenops og platy'er må regnes
som, er typisk drægtige i 4 uger, men det varierer en smule efter
temperaturen. Principielt kan de få unger hver 4. uge, men de vil
formentlig bruge de fleste af ungerne som et kærkomment kosttilskud, hvis
du ikke tager hunnerne fra, og lader dem føde et sted, hvor ungerne har
gode overlevelsesmuligheder. Når ungerne er få minutter gamle, har de
rimelige chancer for at klare sig hos forældrene, men chancerne bliver
naturlig bedre og bedre, jo større ungerne når at blive.

plesner

Fra : Kasper friis

Dato : 28-09-04 21:17

> [...]
>
> men hvor længe og hvor mange , hvor tit skal jeg regne med ? :-?
>
> bare om jeg godt kan begynde at spare up til et 120 liters mere ?

Da jeg havde platy, fik de unger konstant, men de endte bare som føde til de
andre fisk, et par stykker overlevede og voksede op..
mine fik mellem 5-15 hver gang..
Mine black molly fik derimod op mod 50 stk.. er det normalt???

well lukkede de ca 50 black molly unger ud af fødekassen et par dage efter
og 2 nåde at blive voksne, resten gik til foder.. men hvis du gerne vil have
mange af dem så vil et 40 L akvarie være en god ting at have unger i til de