Rippe lyd fra DVD til iTunes
Fra : Peter Makholm

Dato : 17-09-04 16:44

Jeg vil gerne rippe lydsporet fra en DVD så jeg kan høre den på min
iPod. Umidelbart kan jeg ikke lige se hvordan jeg gør det, iTunes vil
ikke kendes ved DVD'er.

Dels er det egentlige koncert-DVD'er hvor jeg selvfølgelig bare vil
have det første lydspor, men det kunne også være interessant at rippe
alternative lydspor. For eksempel har jeg film hvor der er et
alternativt lydspor hvor instuktøren og andre medvirkende diskuterer
filmen, det ville være sjovt at høre uden at være bundet til
fjernsynet.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-09-04 19:29

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Jeg vil gerne rippe lydsporet fra en DVD så jeg kan høre den på min
> iPod. Umidelbart kan jeg ikke lige se hvordan jeg gør det, iTunes vil
> ikke kendes ved DVD'er.

En søgning på Versiontracker giver flere resultater: Selv har jeg prøvet
DivXDoctor sammen med 3ivx til at sørge for, at de kan læses på mac - og
MacTheRipper og DVD2OneX til at hjælpe med at lave sikkerhedskopier af
nogle af mine DVD-film. Men husk det er ulovligt at kopiere fra andres
DVD'er..... Og så skal du huske, at ved brug af DVD2OneX bliver
kvaliteten en anelse dårligere, afhængig af hvor megen kompression der
er brug for. Flere af de nævnte programmer har glimrende hjælpefiler
samt gode henvisninger til nethjælp.

god fornøjelse

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Michael Holm

Dato : 22-09-04 21:10

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> kvaliteten en anelse dårligere, afhængig af hvor megen kompression der
> er brug for. Flere af de nævnte programmer har glimrende hjælpefiler

jeg har også købt dvd2one til at lave sikkerhedkopier, men der kan man
da ikke udskille lyden (vil gerne havde charles aznav. hvor han synger i
en film :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-09-04 21:39

On Wed, 22 Sep 2004 22:09:36 +0200, Michael Holm wrote:

> jeg har også købt dvd2one til at lave sikkerhedkopier,

Kan du rippe dine DVD'er med den?

> men der kan man
> da ikke udskille lyden (vil gerne havde charles aznav. hvor han synger i
> en film :)

Lyden ligger i en eller flere seperate filer.
--
MVH
osv...

Fra : Michael Holm

Dato : 22-09-04 21:41

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Kan du rippe dine DVD'er med den?

nej det er rigtig, man skal først bruge et program som DVDBackup

> Lyden ligger i en eller flere seperate filer.

prøver om jeg kan finde ud af det :)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-09-04 22:32

On Wed, 22 Sep 2004 22:41:14 +0200, Michael Holm wrote:

> nej det er rigtig, man skal først bruge et program som DVDBackup

Ok, jeg har nemlig brugt programmer under Win, og der kan den ikke rippe.

> prøver om jeg kan finde ud af det :)

Når du ripper, har du som regel mulighed for at vælge hvilke lydspor du
vil have med. Hvis der er et 2 channel lydspor, vil det nok være det
bedste til den slags. Bare sørg for at du ikke får ham til at synge på
tysk...

--
MVH
osv...

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-04 19:25

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Jeg vil gerne rippe lydsporet fra en DVD så jeg kan høre den på min
> iPod. Umidelbart kan jeg ikke lige se hvordan jeg gør det, iTunes vil
> ikke kendes ved DVD'er.

Så er jeg i fuld gang med at rippe[0], så lad mig for god ordens skyld
lige skrive hvordan jeg gør.

Jeg har hentet mplayer fra http://mplayerosx.sourceforge.net/. I
pakken der hedder mencoder&mplayer finder man kommandolinjeudgaver
uden gui.

Så ripper jeg med kommandoen[1]:

mplayer dvd://2 -chapter 10-10 -vc dummy -vo null -ao pcm -aofile track10.wav

Dette giver så en wav-fil, som jeg i øjeblikket encoder seperart med
lame (hentet og oversat via fink). mencoder kan vist kalde lame
direkte, men det må vente til næste gang.

For alternative lydspor skal man bruge flaget -aid. For at se hvilke
lydspor der ligger kan man kalde mplayer med -v. De forskellige codecs
har forskellige værdier id'erne kan tage, men læs manualsiden.

Derefter regner jeg med det bare er at importere filerne i iTunes og
udfylde info-boksen, hvorefter det let overføres til iPod'en som
normalt.

0) Ja, jeg har læst lov om ophavsrets paragraffer om private kopier og
jeg anser CSS for at være en handelshindring og ikke en
kopibeskyttelse.

1) Egentligt har jeg en løkke der udføre kommandoen for passende
værdier af 10 og automatisk kalder lame og sletter wav-filen.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-09-04 18:58

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Jeg vil gerne rippe lydsporet fra en DVD så jeg kan høre den på min
> iPod. Umidelbart kan jeg ikke lige se hvordan jeg gør det, iTunes vil
> ikke kendes ved DVD'er.
hejsa - måske er du færdig og/eller godt i gang, men prøv lige at se
dette sharewareprogram: DVDxDV Pro

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22270

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-09-04 19:19

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> hejsa - måske er du færdig og/eller godt i gang, men prøv lige at se
> dette sharewareprogram: DVDxDV Pro

Koster $80 og er noget GUI-noget. Jeg tror jeg holder mig til den
fleksible mplayerløsning, måske skifter jeg dog lame ud med faac.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Jesper

Dato : 23-09-04 20:03

> [...]

> alternativt lydspor hvor instuktøren og andre medvirkende diskuterer
> filmen, det ville være sjovt at høre uden at være bundet til

Hent http://www.macupdate.com/info.php/id/9830 Med OSEx kan du rippe et
vilkårligt spor fra en DVD. Af lydspor finder du:

AC3/A52 Dolby Digital, brug mAC3dec til at eksportere til QT.
http://www.macupdate.com/info.php/id/10381

PCM Brug FFMpegx til at lave passthrough til en DV fil.
http://www.macupdate.com/info.php/id/8988

DTS Brug vlc til at afspille den på mac. Desværre findes ingen værktøjer
der kan konvertere den (Vlc kan muligvis, ved bare ikke hvordan man får
den til det!)
http://www.macupdate.com/info.php/id/5758

--
There is no place like 127.0.0.1