Endelig kan jeg spille SimCity4
Fra : Jens Jensen

Dato : 16-09-04 14:59

På et tidspunkt købte jeg SimCity4 Deluxe versionen, og installerede den,
men spillet blev ved med at crache, og kun det spil. Jeg opdaterede spillet,
forsøgte med forskellige opsætninger af spillet, forskellige
grafik-driver-versioner, BIOS-opdatering, kompatabilitetsmode, ned-clocke
CPU og GPU osv., og intet hjalp, så jeg opgav at spille det til sidst

Senere fik jeg problemer med Doom3 og The Sims. Disse spil gik også ned. Da
jeg var i gang med at opgradere til en ny computer, og havde fået noget mere
RAM hjem, så ville jeg lige smide noget mere RAM i den gamle computer, for
at se, om noget skulle blive "bedre". Jeg opdagede, at jeg i BIOS havde
nogle ret skrappe CAS-settings, som var sat automatisk via SPD, så jeg satte
manuelt nogle andre settings på, og så skete der noget! Nu kunne jeg køre
SimCity4 uden at det crachede. En gang imellem frøs spillet i 5-7 sek. og
lød som et maskingevær, men det fortsatte bagefter uden problemer, og det
kunne jeg godt leve med. Nu kunne jeg spille i timevis.

Så hvis der er nogle af jer andre, der har dette crash-problem, så kunne det
være for skrappe settings på RAM'en.

Jeg har i mellemtiden fået resten af stumperne til en ny computer (pånær mit
Radeon X800XT som er i restordre), og spillet kører som en drøm nu, og jeg
finder hele tiden nye detaljer i spillet - det er for fedt

Fra : Gerner

Dato : 16-09-04 17:13

On Thu, 16 Sep 2004 15:59:11 +0200, "Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in
dk.spil.computer:

>Jeg har i mellemtiden fået resten af stumperne til en ny computer (pånær mit
>Radeon X800XT som er i restordre), og spillet kører som en drøm nu, og jeg
>finder hele tiden nye detaljer i spillet - det er for fedt

Så skulle du udvide med rush hour, hvis den ikke indgår i deluxe udgaven.

Lyden i den gamle computer kunne evt. blive bedre hvis du mindsker
lydaccelerationen i dxdiag.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Blix

Dato : 16-09-04 20:47

hmm spørger måske lidt dumt, men hvad betyder det du lige har skrevet du
har ændret i bios???
er ikke så klog på bios, men lyder lidt som de problemer jeg har med min
com...
den fryser og tit hopper ud i skrivebord

mine specs er: p4 2,53NW 512 ddrram msi 648mxf bundkort

hilsen lean

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-09-04 13:11

"Blix" <leanolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> com...
> den fryser og tit hopper ud i skrivebord
>
> mine specs er: p4 2,53NW 512 ddrram msi 648mxf bundkort

BIOS bruges til at "konfigurere" forskelligt hardware, der er sat på dit
bundkort. Det kan f.eks. være boot-rækkefølgen (f.eks. floppy, cd-rom og
harddisk). Man kan også på mange bundkort i BIOS justere hvor mange Hz ens
CPU, RAM osv. skal have, så man kan få den til at køre hurtigere eller
langsommere. Man kan også justere hvor mange volt CPU og RAM skal have. Min
gamle computer havde en Athlon XP1700+ CPU. Denne CPU kører som standard med
en clockfrekvens på 1466 MHz. Den havde jeg via BIOS overclocket til ca.
2060 MHz, og det svarede vist til en XP2500+ CPU, så jeg fik en hurtigere
CPU ganske gratis. Man skal dog sørge for, at man har god køling på, når man
laver sådan et nummer, da den bliver meget varmere.

Nåh, der er mange ting man kan ændre i BIOS, og du kan komme ind i BIOS
typisk ved et trykke på Delete-tasten i opstarten - som regel når den har
talt RAM op, men det burde stå forneden på din din skærm, når den booter.
Jeg kender ikke dit bundkort, men det er meget normalt, at der i manualen
til bundkortet står noget om de forskellige BIOS-indstillinger.

Held og lykke

Hvis du har yderligere spørgsmål eller løber ind i nogle problemer, så prøv
http://www.overclocking.dk. Det er et forum for overclockere, og de ved alt
om BIOS og RAM-settings osv.

PS: BIOS står for basic input/output system.
http://computer.howstuffworks.com/bios.htm

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-09-04 07:04

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> Så skulle du udvide med rush hour, hvis den ikke indgår i deluxe udgaven.

Den er med i Deluxe udgaven

> Lyden i den gamle computer kunne evt. blive bedre hvis du mindsker
> lydaccelerationen i dxdiag.

Aha, det vidste jeg ikke.