Whisky holdbarhed ?
Fra : Frank Olsen

Dato : 15-09-04 07:38

Har fået den "dårlige" vane at samle på singel malt whisky, nu melder
spørgsmålet sig så, hvorlang tid kan en flaske der er åben holde sig, uden
den taber smagen m.m.

frank

Fra : Leo

Dato : 15-09-04 09:23

Ca. en uge - hvad der ikke er drukket inden skal du lukke omhyggeligt og
sende til mig til detstruktion.

Det kan holde sig stort set ubegrænset, hvis du husker at sætte en prop i
efter brug og ikke "forurener" indholdet.

Fra : Martin

Dato : 15-09-04 10:01

Whisky vil holde svært lenge, men når flasken begynner å nærme seg halvfull
så vil oksidering kunne føre til endringer i smaken - hovedsaklig i negativ
retning.

Dette kan hindres ved å bruke en 'Winesaver' (vakuumpumpe), eller å tømme
innholdet over i en mindre flaske.

-----
Martin - Oslo, Norway
Norwegian Malt Whisky Society

* remove clothes to reply by e-mail *
Home: http://www.nmwl.no
Forum: http://www.nmwl.no/forum

"Frank Olsen" <fo@beprofiler.dk> skrev i melding

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-09-04 15:58

"Martin" <arve1e@clothesyahoo.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> retning.
>
> Dette kan hindres ved å bruke en 'Winesaver' (vakuumpumpe), eller å tømme

Ja eller bare drikke hele flasken

Thomas

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-09-04 16:10

"Martin" <arve1e@clothesyahoo.no> wrote in message
> [...]
halvfull
> så vil oksidering kunne føre til endringer i smaken - hovedsaklig i

Med fare for at udsætte mig for at blive kaldt en snerpe, fordi jeg ikke
tømmer flaskerne omgående, vil jeg lige spørge: Gælder dette også for andre
former for sprut? Rom - snaps - vodka - ouzo - ja, alt hvad man nu kan have
stående? Jeg har nogle virkelig halvfulde OG halvgamle ting på hylden og da
jeg ikke har lyst til at smage mig igennem (det er mest til gæster) så håber
jeg på et brugbart svar her.

Margrete

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-09-04 17:47

Fri, 17 Sep 2004 17:09:37 +0200, Margrete Johansen
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev:

> [...]
> da
> jeg ikke har lyst til at smage mig igennem (det er mest til gæster) så

Det kommer meget an på typen af spiritus: Jo 'renere', jo bedre kan det
holde sig.

Det vil sige, at Vodka, Whisky 'almindelig' snaps m.v. er næsten upåvirket
af at være åbent.

De mere krydrede er ofte mere følsomme. F.eks. kan en Gammel Dansk hurtigt
blive uklar og 'mulden', når først den er åbnet og tage af.

Det samme gælder ofte hjemmekrydrede snapse, men her kan det ofte klares
med en ny filtrering.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-09-04 18:00

> [...]
> blive uklar og 'mulden', når først den er åbnet og tage af.
>
> Det samme gælder ofte hjemmekrydrede snapse, men her kan det ofte klares

Tak for svaret - og jeg der troede at al sprut havde ubegrænset holdbarhed -
jeg tør næsten ikke tænke på, hvad jeg har udsat mine gæster for gennem
tiden.

Margrete

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-04 14:43

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssehcvyhn0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> [...]
> blive uklar og 'mulden', når først den er åbnet og tage af.
>
> Det samme gælder ofte hjemmekrydrede snapse, men her kan det ofte klares

Når alkohol % er over 35 , sker der ikke mikrobielle nedbrydninger.
Cream whisky likør kan altså ikke blive sur som mælk - kun lidt harsk pga
oxydation, og det ændrer ikke smagen katastrofalt.

Fibre fra krydderurter har fået udtrukket smagsstofferne næsten totalt, og
det er især *æstetik*, der er tale om når der tales om at det bliver
"muldent".

Inderne er ligeglade med at deres ghee har hvad vi kalder "skrigende harsk
smør smag".
Jeg drikker ikke spirituosa for at blive fuld, men jeg ville købe næsten
alle halvfulde flasker til næsten samme pris som de ny - pr liter.
Aldersforringelser der er små i hedvin er bittebittesmå i brændevin - men
der er altid smagssnobber der skal blære sig. Med bind for øjnene kan de
sjældent afgøre om "over sidste salgsdato" for åbnet eller lukket spirituosa
er 0 eller 5 år, men nogle få ting har nok et strejf af en tanke efter
mange flere år.

Småforringelsen bør ikke føre til udsmidning hvis man da ikke er millionær.
Brugt i cocktail vil de mikroskopiske smagsændringer være nul, selv for det
fineste smagsdommerpanel - ligesom dyr og billig vodka gør nul forskel når
Kahlua eller Contreau overdøver

Det er især fedtstoffer der harsker pga ilt, og der er ikke meget fedt i de
lækre stærke varer, så oxydativ smagsforringelse vil jeg gerne lave væddemål
om, hvis nogen gider.

Helt sikkert er at der er ALDRIG SUNDHEDSFARE ved at noget sprut er for
gammelt.
Væsentligste problem med åbne flasker er nok utæt tilpropning, så alkoholen
fiser af, hvis flasken står i solen i mange år.
Lige nu drikker jeg Irmas Grappa, der ligesom schlivovich har en fin smag af
knuste sten(druer hhv blommer)
Disse smagsstoffer er så højmolekylære, at ingen tunge vil kunne registrere
ældning

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-04 21:52

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> jeg ikke har lyst til at smage mig igennem (det er mest til gæster) så

Regn med at alt er uendeligt holdbart - med de ovenfor i tråden nævnte
undtagelser, som mest gælder sensible snerper og snobber. Intet andet end
rødvin kan ved lagring komme til direkte at smage dårligt, og sundhedsfare
er der ALDRIG tale om - selv ved gammel øl der har stået i solen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-04 16:18

Den Wed, 15 Sep 2004 08:37:36 +0200, skrev Frank Olsen:

>Har fået den "dårlige" vane at samle på singel malt whisky, nu melder
>spørgsmålet sig så, hvorlang tid kan en flaske der er åben holde sig, uden
>den taber smagen m.m.

I modsætning til vin, sker der ingen udvikling i spiritus som f.eks.
whisky - den er død. Det må kraftigt frarådes at lægge flasken ned,
som man gør med vin - uanset om den har været åbnet eller ej.

Erfaringen siger, at når andelen af luft i flasken bliver større end
andelen af whisky, begynder det at gå stærkt. Der sker en vis
oxydering af indholdet.

Flemming Gerhardt-Pedersen, Dansk Maltwhisky Akademi, har i en debat
om emnet for www.whiskynyt.dk tidligere gengivet dette svar, som
aftapperfirmaet Gordon & MacPhail har faxet til ham:

- - -
En flaske skal opbevares stående - må IKKE lægges ned - alkohol (når
vi taler 40% eller derover) æder kork.

Er proppen af (og man af en eller anden uransaglig grund ikke tømmer
flasken med det samme) så skal man sikre, at proppen slutter tæt -
dette kan eventuelt ske med Vitawrap. Ideen med at hælde på mindre
flasker er naturligvis også gangbar, da man så har minimal luft
tilbage i den mindre flaske - iltningsoverfladen bliver mindre.

Lader man en åben flaske stå i ½ år eller mere, risikerer man, at
whiskyen \"bliver flad\" - og så var man jo bedre tjent med, at have
drukket den tidligere.
- - -

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Harry Lund

Dato : 16-09-04 17:34

Det er virkelig bedrøveligt og deprimerende at nogen overhoved tænker på :
HVORLÆNGE en åbnet flaske kan holde sig. Du må jo hade væsken, og så melder
flere spørgsmål sig. A) hvorfor købte eller modtog du denne flaske. B)
hvorfor åbnede du den når du alligevel ikke ville tømme den. Du kunne jo
have foræret den til een der satte pris på denne vidundelige væske.
Jeg er bedrøvet. ((((

Fra : Henrik

Dato : 19-09-04 11:14

Jeg tilslutter mig holdningen at spiritus holdige væsker kan lagres
"uendeligt" ... jeg har dog oplevet en whisky med "prop" smag, som du
sikkert kender det fra vine af. Pføj for Puttgarden ...

Henrik