Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søstre: Lidt kritik
Fra : Carsten Rasmussen

Dato : 14-09-04 00:22

Tog et par billeder af et søsterpar, i sidste uge, der er 2 år imellem dem

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=97310

Naturligt lys, udendørs, ikke i direkte sollys.

Lidt konstuktiv kritik ville være fint

Mvh.Carsten Rasmussen

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-04 06:50

"Carsten Rasmussen" <JustMe(REMOVETHIS)1111@hotmail.com> wrote in
message news:ci5a29$135d$1@news.cybercity.dk

> Lidt konstuktiv kritik ville være fint

For meget USM.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 11. september 2004)

Fra : Carsten Rasmussen

Dato : 14-09-04 06:57

140-0,3-0

Det kan vist ikke være meget mindre

Hilsen Carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-04 07:42

"Carsten Rasmussen" <JustMe(REMOVETHIS)1111@hotmail.com> wrote in
message news:ci616q$1lel$1@news.cybercity.dk

> Det kan vist ikke være meget mindre

Se mit svar til Jesper.

Fra : Kenneth K

Dato : 14-09-04 10:17

On Tue, 14 Sep 2004 07:56:40 +0200, Carsten Rasmussen
<JustMe(REMOVETHIS)1111@hotmail.com> wrote:

> 140-0,3-0
>
> Det kan vist ikke være meget mindre

Jow, det kan det :) Prøv med 300-500 / 0,2 / 0.

0,2 radius kan give en meget fin skarphed som ikke ser kunstig ud.

vh.
Kenneth

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-09-04 07:36

Jens Bruun skrev:

> "Carsten Rasmussen" <JustMe(REMOVETHIS)1111@hotmail.com> wrote in
> message news:ci5a29$135d$1@news.cybercity.dk

> For meget USM.

Har du set på det rigtige billede (stor version) i stedet for den
fejlkomprimerende jpg? (for meget USM var nemlig også min første tanke,
indtil jeg så det rigtige billede)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-04 07:41

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> Har du set på det rigtige billede (stor version) i stedet for den
> fejlkomprimerende jpg? (for meget USM var nemlig også min første
> tanke, indtil jeg så det rigtige billede)

Har set det store. Kig på håret ved øret på pigen til venstre (hendes højre
side) og på pandehåret på pigen til højre.

Ellers et sødt billede af et par søde tøser.

Fra : Jakob G.

Dato : 14-09-04 08:56

> For meget USM.

Kan det forklares i een sætning hvad det betyder?

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-04 09:04

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> wrote in message

> Kan det forklares i een sætning hvad det betyder?

UnSharp Mask, der er en teknik i bl.a. Photoshop til at øge et billedes
skarphed (mere info her:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-usm.shtml)

Fra : Jakob G.

Dato : 14-09-04 09:37

> UnSharp Mask, der er en teknik i bl.a. Photoshop til at øge et billedes
> skarphed (mere info her:

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-usm.shtml)

Tak! Jeg forstod ikke det hele, men ved hvad i snakker om nu...

--
Hilsen Jakob

Fra : Rene Krogh

Dato : 14-09-04 07:23

> [...]
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=97310
>
> Naturligt lys, udendørs, ikke i direkte sollys.

Jeg bryder mig ikke om de kridvide trøjer sammen med den lidt uldne
baggrund. Synes trøjerne stjæler billedet for meget.

Når det er sagt, og focuserer lidt mere på pigerne, er det blevet rigtig
flot, og du har formået at få et rigtig flot smil frem i pigerne, der ikke
ser kunstigt ud.

Jeg har prøvet at konvertere det til SortHvid, og det bliver det ikke
ringere af.

Synes ikke at det har fået det har fået for meget USM.

Misundelig, tjaaa, det måtte godt ligge i min portofolie

/Rene

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-09-04 07:37

"Carsten Rasmussen" <JustMe(REMOVETHIS)1111@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:ci5a29$135d$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=97310
>
> Naturligt lys, udendørs, ikke i direkte sollys.

Nydeligt billede af de to søstre. Ikke så meget dér!
Har du prøvet at lege lidt med kurver og kontrast i PS?
Måske der kan vindes lidt der. Billedet virker en anelse grønt.

Billedet er ellers nydeligt - bare synd med det bygkorn storesøster har i
venstre øje.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Carsten Rasmussen

Dato : 14-09-04 13:38

Hej Jesper

Jeg har leget en del med billedet, ikke i S/H, men ellers, Synes at det
uploadede var det bedste jeg kunne komme frem til.

Tror at du kan se at hun har mørke render under øjnene, sådan efter en lang
skoledag, Men ikke noget bygkorn, heldigvis da.
http://carstenrasmussen.dk/images2/JE2C4122ingenbygkorn.jpg
Det er et 100 crop af RAW filen

Hilsen Carsten

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 14-09-04 07:49

Hej Carsten

Flot billede, og jeg er ikke enig i, at de hvide trøjer stjæler
opmærksomheden. Tværtimod fungerer de fint sammen med den lyse baggrund, så
opmærksomheden samles om ansigterne. Dog ser det ud til, at højlysene
brænder ud for dig, og det er lidt synd for et ellers teknisk godt billede.
Hvis du bruger dit histogram på kameraet, kan du let kontrollere det.
Hovedreglen ved eksponering af digitale billeder er den samme som i de gode
gamle anale dage med en diasfilm i kameraet. Eksponer efter højlysene! Og så
selvfølgelig i raw!

Mvh
Johan Gadegaard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 08:01

Carsten Rasmussen wrote:

> Lidt konstuktiv kritik ville være fint

Det er noget knipseri, dårlig komposition og beskæring...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 14-09-04 09:36

On Tue, 14 Sep 2004 09:00:49 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er noget knipseri, dårlig komposition og beskæring...

Der blev bedt om k o n s t r u k t i v kritik, Niels.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : emj

Dato : 14-09-04 09:54

<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det er noget knipseri, dårlig komposition og beskæring...

Nu er du da uretfærdig.
Hilsen emj

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 14-09-04 11:13

On Tue, 14 Sep 2004 10:54:21 +0200, emj wrote:

> Nu er du da uretfærdig.

Misundelse er en grum ting

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 11:35

emj wrote:

> Nu er du da uretfærdig.

Nej jeg er uretfærdig, prøv at lav nogle strammere beskæringer, og
overvej så, om hænderne virker forstyrende i billedet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-09-04 12:14

> Nej jeg er uretfærdig, prøv at lav nogle strammere beskæringer, og
> overvej så, om hænderne virker forstyrende i billedet...

Du får ret, Niels!
De burde have holdt hinanden om taljerne istedet.
Hænderne er forstyrrende, især når billedet beskæres hårdere.

Og det er stadig synd med det bygkorn i øjet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : emj

Dato : 14-09-04 12:15

On Tue, 14 Sep 2004 12:34:31 +0200, Niels Riis Ebbesen

>Nej jeg er uretfærdig, prøv at lav nogle strammere beskæringer, og
>overvej så, om hænderne virker forstyrende i billedet...

Ja, hvis man laver en tæt beskæring er hænderne en katastrofe

Sådanne ting, tror jeg, at vi er mange, der kan lære af at få at vide,
i stedet for blot at få at vide, at det er noget knipseri og dårlig
beskæring.

Jeg ville aldrig have set problemet, uden at blive gjort konkret
opmærksom på de hænder
Hilsen emj

Fra : Jørgen

Dato : 14-09-04 12:47

Hej Niels

"Niels Riis Ebbesen - tør hvor andre ti'er"
Sådan kunne man godt udtrykke det.
Selvom du får "mange tæsk" i forbindelse med kritik af billeder, så skal du
bare fortsætte.
Din kritik fører mange gange frem til detaljer, der ellers ikke ville blive
berørt.
Hilsen
Jørgen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 15:00

Jørgen wrote:

> Selvom du får "mange tæsk" i forbindelse med kritik af billeder,
> så skal du bare fortsætte.

Bare rolig, jeg er ikke typen der løber min vej med halen mellem
benene, og min kritik er jo on-topic, så der er ikke noget at komme
efter.

Det er kun på fotokritik.dk, at klaphattene har kunnet overbevise
sitets webmoster om, at jeg ikke skal ha' lov til at påpege, at
deres billeder er nogle talentløse knipserier.

Det er iøvrigt ekstra sjovt, at gi' reel kritik til et billede, som
er blevet skamrost godt og rundigt på fotokritik.dk.

Og billederne af de to søstre og laksefluen, er jo ikke one-shots,
hvor fotograferne kun har haft en chance, begge billeder kan tas' om
igen og igen, og forbedres indtil de bliver perfekte.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : RLJ

Dato : 14-09-04 17:31

> Bare rolig, jeg er ikke typen der løber min vej med halen mellem
> benene, og min kritik er jo on-topic, så der er ikke noget at komme
> efter.

Du har muligvis ganske ret i mange af dine kommentarer, men din
udtryksform er bestemt også under al kritik.
En lidt mere venlig måde at udtrykke dig på ville nok gøre at man
kiggede mere på din kritik end på din person.

Ralph

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 18:22

RLJ wrote:

> [...]
> En lidt mere venlig måde at udtrykke dig på ville nok gøre at man
> kiggede mere på din kritik end på din person.

Jeg er græsk-katolsk overfor, hvad du mener om formen på min kritik,
det er min stil at sige tingene lige ud uden at pakke dem ind, og
det morer mig faktisk, når du og andre bliver provokeret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 14-09-04 23:48

> Jeg er græsk-katolsk overfor, hvad du mener om formen på min kritik,
> det er min stil at sige tingene lige ud uden at pakke dem ind, og
> det morer mig faktisk, når du og andre bliver provokeret...

Små hjerner, små fornøjelser - som man siger...

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 15:36

> Nej jeg er uretfærdig, prøv at lav nogle strammere beskæringer, og
> overvej så, om hænderne virker forstyrende i billedet...

Jeg syntes eller det var et ganske godt billede, indtil du nævnte det med
hænderne.
Men du har ret, jo mere jeg ser på billedet, jo mere malplacerede virker
hænderne.

--
mvh kajo