Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lige lidt flere spørgsmål... (bær over med~
Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 14:52

Hej,

Kræver det et SLR eller andet "high tech" kamera for at lave noget som er så
skarpt og flot som dette http://www.fotokritik.dk/pics/96365, eller er det
mere et spml om teknik og erfaring... og held?

Kender nogle af jer en "pædagogisk" velforklarende hjemmeside med info om
kamera lingo, og hvad de forskellige funktioner gør og kan og skal bruges
til? Nu tænker jeg for eks på, hvis man nu gerne ville have et objekt
"isoleret" imidten af et billede som skal være knivskarp, og alt bagved skal
være "sløret". Altså nogle generelle retningslinier for forskellige
effekter.

Er her nogen fra NG'en som også har pics på fotokritik, og som gerne vil
dele et link ud eller to? Det kunne være rart at se hvad i render rundt og
laver.

mvh
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-04 15:05

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> wrote in message

> Kræver det et SLR eller andet "high tech" kamera for at lave noget som er

> skarpt og flot som dette http://www.fotokritik.dk/pics/96365, eller er det
> mere et spml om teknik og erfaring... og held?

Aner det ikke. Jeg får blot en reklame for fotokritik.dk, når jeg klikker på
dit link.

> [...]
skal
> være "sløret". Altså nogle generelle retningslinier for forskellige

Lyder som et billede med ringe dybdeskarphed. Det kan normalt kun laves
rigtigt godt med et (D)SLR, da det kræver en "ægte" brændvidde, der sjældent
er til rådighed på et kompaktkamera. Du skal have et objektiv med en
brændvidde på 50mm eller mere og tilsvarende stor blændeåbning for at kunne
arbejde med ringe dybdeskarphed, og netop på dette område er kompaktkameraer
langt fra optimale, da de indbyggede objektiver typisk har brændvidder fra
6-7mm til 30-40mm.

> Er her nogen fra NG'en som også har pics på fotokritik, og som gerne vil
> dele et link ud eller to? Det kunne være rart at se hvad i render rundt og
> laver.

Du kan se mine talentløse knipserier på linket i min signatur.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 11. september 2004)

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 15:11

> [...]
> kompaktkameraer
> langt fra optimale, da de indbyggede objektiver typisk har brændvidder fra

Det er præcis sådan noget jeg taler om. Brændvidde på 50mm, blændeåbning
osv. Hvad betyder det alt sammen?

> Du kan se mine talentløse knipserier på linket i min signatur.

> [...]

Vil jeg gøre om lidt... Sidder lige og glor 5000+ portrætter igennem på
fotokritik.dk

mvh
Thomas Schreiber

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 15:13

> Aner det ikke. Jeg får blot en reklame for fotokritik.dk, når jeg klikker
> [...]

Tror du skal være logget ind. :o/

/Thomas

Fra : Lillian Redam

Dato : 13-09-04 12:29

Jeg kan heller ikke se andet end en reklame - selv om jeg er logget ind!

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 15:21

"thomas schreiber (8200)" wrote:

> [...]
> skarpt og flot som dette http://www.fotokritik.dk/pics/96365, eller er det
> mere et spml om teknik og erfaring... og held?

Kan det være den her:

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=96365-1
(linket virker her hos mig)

mvh

Carsten Riis

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 15:35

> Kan det være den her:
>
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=96365-1
> (linket virker her hos mig)
>
> mvh
>
> Carsten Riis

Det er de samme personer de er på, men det andet er helt anderledes. Det
virkelig fascinerende synes jeg.

/Thomas

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 15:39

Det samme gælder dette billede http://www.fotokritik.dk/pics/96646 Tror jeg
er lidt fascineret af sort/hvid

/Thomas

Fra : Richard

Dato : 11-09-04 17:19

Carsten Riis wrote:

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=96365-1
> (linket virker her hos mig)

Nope, heller ikke det link virker - giver også reklameside for site'n -
mon ikke man skal være registreret bruger og have en cookie liggende,
for at et link til fotokritik.dk virker?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : den ægte fotomand

Dato : 11-09-04 15:43

Hejsa

I min lokale kvickly kan man få en billigbog til ca 30 kr fra politiken.
Mener den hedder praktisk digital fotografering.

Den kan givet give dig svar på de fleste begynder spørgsmål du måtte ha, og
fordelen ved en bog, er jo den lige er ved hånden, altid.

Per

--
Billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 15:58

"den ægte fotomand" wrote:

> Hejsa
>
> I min lokale kvickly kan man få en billigbog til ca 30 kr fra politiken.
> Mener den hedder praktisk digital fotografering.

Den vil jeg da kigge på i næste uge.....

Hvad er "den lokale kvickly" for dig?

mvh

Carsten Riis

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-09-04 17:04

Carsten Riis wrote:
> Den vil jeg da kigge på i næste uge.....

Den er faktisk ikke helt dårlig - det er et uddrag af de vigtigste afsnit af
Politikens store bog om digital foto, så hvis du har den eller har planer om
at købe den, så er den "lille" udgave ikke så interessant - men ellers er
den OK

> Hvad er "den lokale kvickly" for dig?

Jeg har har tidligere set den i Kvickly Extra i Hillerød - men mon ikke det
gælder andre Kvickly-butikker også ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 11-09-04 17:27

hvad skal du bruge det til?

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 17:30

"den ægte fotomand" wrote:

> hvad skal du bruge det til?

For hvis det er i den anden ende af landet og jeg ikke kan finde den i
mine lokale kvickly'er (amagerbrogade og englandsvej [amager]), så vil
jeg altså ikke køre til Frederiksberg, Roskilde, Hillerød eller hvor der
ellers er kvickly'er

bare rolig, jeg er ikke igang med den store markedsundersøgelse om
usenettere's indkøbsvaner.

mvh

Carsten Riis

Fra : den ægte fotomand

Dato : 11-09-04 20:17

> [...]
> mine lokale kvickly'er (amagerbrogade og englandsvej [amager]), så vil
> jeg altså ikke køre til Frederiksberg, Roskilde, Hillerød eller hvor der

Nåhh men som du kan se, findes den mange steder, så mon ikke det er tilbud,
de har haft i deres tilbudsavis på et tidspunkt.

Fra : Lillian Redam

Dato : 13-09-04 12:36

De har den også på Amagerbrogade og på Englandsvej!

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-04 12:37

Lillian Redam wrote:

> De har den også på Amagerbrogade og på Englandsvej!

Tak for oplysningen.

mvh

Carsten Riis

Fra : den ægte fotomand

Dato : 13-09-04 13:06

Da man så må forvente at du køber den, kan du så ikke som digital fotograf,
melde tilbage om den er de 30 kr værd.

Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-04 14:29

"den ægte fotomand" wrote:

> Da man så må forvente at du køber den, kan du så ikke som digital fotograf,
> melde tilbage om den er de 30 kr værd.

Jep.

mvh

carsten Riis

Fra : Lillian Redam

Dato : 14-09-04 20:36

Jeg har købt - og læst - 30kr´s bogen, og som forholdsvis nybegynder synes
jeg at der står mange gode og brugbare oplysninger i den. Men jeg har også
læst Thomas Angs bog om digital foto og den er da rigtig god!
mvh Lillian

Fra : Lillian Redam

Dato : 14-09-04 20:45

Nej forkert: jeg har læst Michael Freemans bog: Den store bog om digital
foto. Flot bog.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-09-04 16:01

"den ægte fotomand" wrote:

> Da man så må forvente at du køber den, kan du så ikke som digital fotograf,
> melde tilbage om den er de 30 kr værd.

Jeg har lige fået

Politikens store bog om digital foto
af Thomas Ang

som gave.

Så jeg køber altså ikke den der til de 30 kroner.

Men laver gerne en anmeldelse her i dk.fritid.foto så snart den bog er
"tykket igennem".

mvh

Carsten Riis

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 14-09-04 17:41

> [...]
>
> Så jeg køber altså ikke den der til de 30 kroner.
>

> Men laver gerne en anmeldelse her i dk.fritid.foto så snart den bog er

Har lige bestilt den på biblo. Får den imorgen. Har lige læst "Den store bog
om digital foto" af Michael Freeman, og den er i mine øjne ikke noget at
råbe hurra for. :o/

Håber den anden er bedre

/Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-09-04 20:50

> [...]
> [amager]), så vil jeg altså ikke køre til Frederiksberg, Roskilde,
> Hillerød eller hvor der ellers er kvickly'er

Jeg mener også at have set bogen i Brugsen på Strandvejen i
Hellerup, så hvis du ikke kan finde den i Kvickly, så kan det være
Brugsen på Holmbladsgade eller Njalsgade har den.

En anden, dog noget dyrere bog, er
http://www.politikensforlag.dk/index.jsp?main_menu=H%E5ndb%F8ger&prodkey=905&action=showproduct

Den skulle efter sigende være bedre end Thomas Nykroghs bøger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 12-09-04 08:53

> [...]
>
> Den skulle efter sigende være bedre end Thomas Nykroghs bøger.

Det var nok ikke en dårlig ide at købe denne bog. Så er i fri for at svare
på tåbelige smpl fra min side

/Thomas

Fra : den ægte fotomand

Dato : 12-09-04 09:32

Næhh men den er så også mere end 11 gange så dyr.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 21:13

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg mener også at have set bogen i Brugsen på Strandvejen i
> Hellerup, så hvis du ikke kan finde den i Kvickly, så kan det være
> Brugsen på Holmbladsgade eller Njalsgade har den.

Så har jeg i hvert fald 5-6 steder jeg kan kigge.

takker for input

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-09-04 10:45

> Det var nok ikke en dårlig ide at købe denne bog. Så er i fri for
> at svare på tåbelige smpl fra min side

Tja. Hvis der ikke kommer nogen spørgsmål så dør gruppen nok lidt ud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-09-04 23:35

Morten Bjergstrøm wrote:

> Tja. Hvis der ikke kommer nogen spørgsmål så dør gruppen nok lidt ud.

Mon dog. Rigtigt mange af sprøgsmålene er uhyggeligt ens!

"Hvilket kamera er bedst XXX eller YYY jeg har 2000kr?"

Dette spørgsmål kommer, efter min mening liidt for tit. Her kunne folk godt
google / undersøge andre medier lidt inden.

Men ellers syntes jeg da nok der er gang i gruppen.

MVH
Frederik

Fra : Erik W.

Dato : 14-09-04 01:44

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dog. Rigtigt mange af sprøgsmålene er uhyggeligt ens!

Det kan godt være, men der er rigtigt mange nytilkomne, som kommer igang i
gruppen med sådan et spørgsmål. Desuden afstedkommer tilsyneladene banale
spørgsmål ofte debat imellem "de gamle" i gruppen. Det er min erfaring fra
andre fora og NG's at nybegyndere ofte er bedre til at starte diskussioner
end de gamle rotter, som jo sjældent har brug for hjælp. Uden debat og uden
nytilkomne vil en gruppe hurtigt dø ud, uagtet at der tilsyneladende er
masser af gang i den lige nu.

Mvh Erik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-09-04 08:23

> Mon dog.

Ja det tror jeg, men det er da ikke sikkert, at jeg har ret.

> Rigtigt mange af sprøgsmålene er uhyggeligt ens!

Det er rigtigt.

> "Hvilket kamera er bedst XXX eller YYY jeg har 2000kr?"

Den slags spørgsmål er gruppen vel også beregnet på. Det kan
selvfølgelig være svært at komme med gode svar, da svarene næsten kun
kan være subjektive.

> Men ellers syntes jeg da nok der er gang i gruppen.

Det er der da helt bestemt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik L. S.

Dato : 14-09-04 19:31

Er der en, der ved præcis HVAD bogen hedder? vil da godt kigge på (og måske
navnlig I den!), for at se, om der skulle være et enkelt guldkorn.
Henrik L.S.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-04 08:02

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev:

> Men laver gerne en anmeldelse her i dk.fritid.foto så snart den
> bog er "tykket igennem".

Det må du meget gerne gøre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-04 08:08

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> jeg skrev om "den store" og ikke den til 30kr. tror min kostede
> omkring 250kr.

Er det Nykrogs bog "Politikens bog om digital fotografering" du
omtaler? eller er det bogen af Thomas Ang?

Det lyder for umiddelbart som om det er Nykrogs bog du omtaler. Den har
jeg også og den er ikke voldsomt god og indeholder også flere
misforståelser om bla. DPI bla. påstår Nykrog at en skærm aldrig er
over 72DPI. Han skriver også et sted i bogen, at USB1 og USB2 stik ikke
er kompatible.
Den gode del i bogen for en nybegynder er "Praksis" afsnittet, men det
er desværre ret kortfattet. Der bruges kun et par sider på hvert emne..

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-04 08:10

"Henrik L. S." <Henriklumholdt@hotmail.com> skrev:

> Er der en, der ved præcis HVAD bogen hedder? vil da godt kigge på
> (og måske navnlig I den!), for at se, om der skulle være et enkelt
> guldkorn.

"Thomas Nykrog" - "Praktisk digital fotografering"
ISBN 87-567-6969-5

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik L. S.

Dato : 16-09-04 14:41

Tusind tak.
mvh Henrik

Fra : - wolf -

Dato : 12-09-04 09:30

> Kender nogle af jer en "pædagogisk" velforklarende hjemmeside med info om
> kamera lingo, og hvad de forskellige funktioner gør og kan og skal bruges
> til?

Alt det, du efterlyser, kan findes på www.photographytips.com. Det
kræver registrering og betaling for at få adgang til alle siderne, men
det er efter min mening pengene værd - det koster blot $4.95 pr. måned
(ca. kr. 40) at få adgang til det hele i en måneds tid.

Umoralske folk kunne eventuelt finde på at gå ind på hver side og gemme
siderne via deres browsers "Save"-funktion, men den slags ville jeg
naturligvis aldrig anbefale. :)

- wolf -

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 12-09-04 10:16

> [...]
>
> Umoralske folk kunne eventuelt finde på at gå ind på hver side og gemme
> siderne via deres browsers "Save"-funktion, men den slags ville jeg

Tak for tippet, men en bog er nu stadig en computer overlegen. Det er rart
at kunne sidde i bussen, eller hvor man nu ønsker, og så læse en bog.

/Thomas

Fra : den ægte fotomand

Dato : 12-09-04 11:25

Tak for tippet, men en bog er nu stadig en computer overlegen. Det er rart
> at kunne sidde i bussen, eller hvor man nu ønsker, og så læse en bog.
>
> /Thomas

ja eller med på ferie eller hvor man nu lige gerne vil ha den ved hånden *s*

/Per

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 12-09-04 12:26

> [...]
>>
> ja eller med på ferie eller hvor man nu lige gerne vil ha den ved hånden

Præcis.

Tror dog jeg låner den på biblo i første omgang. Bøger om computere og anden
"moderne" elektronik har det med at blive forældet inden det blvier trykt

/Thomas

Fra : den ægte fotomand

Dato : 12-09-04 15:31

> Tror dog jeg låner den på biblo i første omgang. Bøger om computere og
anden
> "moderne" elektronik har det med at blive forældet inden det blvier trykt
>

> /Thomas

Nå 30 kr, kandu vel nok undvære og altså teori og blænde og lukker er den
samme som den har været i rigtig mange år. Lige som teorien om iso

/Per

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 12-09-04 19:02

> anden

> Nå 30 kr, kandu vel nok undvære og altså teori og blænde og lukker er den
> samme som den har været i rigtig mange år. Lige som teorien om iso
>
> /Per

30kr? Den koster 349kr

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-09-04 20:20

"thomas schreiber \(8200\)" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev:

> 30kr? Den koster 349kr
> http://www.politikensforlag.dk/index.jsp?main_menu=H%E5ndb%F8ger&pr
> odkey=905&action=showproduct

Der snakkes om to forskellige bøger. Den jeg har henvist til som du
linker til ovenfor og den Per har omtalt. Den bog Per har omtalt er
ikke ret dyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 12-09-04 21:15

> Der snakkes om to forskellige bøger. Den jeg har henvist til som du
> linker til ovenfor og den Per har omtalt. Den bog Per har omtalt er
> [...]

nemlig den jeg skriver om allerede i mit første indlæg koster 30 kr. Det
burde være til at bære, og som en begynder bog, vil jeg mene den er
udemærket

Per

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-09-04 20:54

On Tue, 14 Sep 2004 17:00:38 +0200
Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]
>
> Så jeg køber altså ikke den der til de 30 kroner.
>

> Men laver gerne en anmeldelse her i dk.fritid.foto så snart den bog er

Jeg har den og har læst 90% af den.
Generelt synes jeg den er rimelig god hvis man er helt ny udi foto og
fotoudstyr, men hvis ikke man er det, så er den første halvdel af bogen
spild af tid. Her fortælles nemlig primært om kamera typer og
mekanikken/teknikken heri samt gives en masse eksempler på disse.
Desuden fortælle også ting som hvad en computer er og hvad der kræves af
udstyr for at kunne lege fotograf.
Derefter kommer nogle efter min mening ganske interessant afsnit om
komposition og det gode billede. Der gives mange gode tips og trick
opbygget som "har du følgende problem (eks. rystede indendørsbilleder),
da gør følgende for at gøre det bedre/redde billedet". Der er gode
billede eksempler med til det hele.
Der er også en del om de forskellige instillinger man bør kende til når
man tager billeder og eksempler på hvordan det virker (f.eks. billeder
med høj/lav dybdeskarphed).
Så går bogen over og begynder at fortælle en masse om hvordan man gør
ting i PS, hvilket er lidt for software specifikt efter min mening (det
er jo ikke en manual i brugen af PS). Der bruges også meget tid på
hvordan man skaber forskellige effekter i billedet med PS.
Til sidst kommer en række små tips og triks om hvad man skal huske på
hvis man vil publicere sine billeder (hjemmeside f.eks), eller hvis man
vil sælge et billede (kontrakter osv) og sidst men ikke mindst noget med
hvordan man har en foto forretning.

Selve teksten i bogen er velskreven og der er mange fine eksempler og
tips/triks, men er man som mig ikke PS bruger, så er det en al for stod
del af bogen som er mindre god. Heldigvis er PS ikke unik så derfor kan
mange af eksemplerne føres over i andre programmer uden større
problemer.

--
Kim Schulz | Got Freedom? Software Freedom Day 2004 - 28th of
Geek by nature | August http://www.softwarefreedomday.org/

Fra : den ægte fotomand

Dato : 14-09-04 21:10

[...]

Men en konklusion kan vel være, at den er sine hele 30 kr værd.

Per

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-09-04 22:02

[snip]
> Men en konklusion kan vel være, at den er sine hele 30 kr værd.

jeg skrev om "den store" og ikke den til 30kr. tror min kostede omkring
250kr.

kan du forresten ikke lige sørge for at din news klient sætter > eller
anden markering ud for den tekst du citerer. Det andet er altså noget
rod.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-09-04 13:28

On 16 Sep 2004 07:07:58 GMT

> Er det Nykrogs bog "Politikens bog om digital fotografering" du
> omtaler? eller er det bogen af Thomas Ang?

Der står Tomas Ang på bagpå den. Politikens store bog om digital
fotografering hedder den.

Er jeg ikke faldet over.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-04 13:48

> Der står Tomas Ang på bagpå den. Politikens store bog om digital
> fotografering hedder den.

Ja så er det jo nok den
Den lyder så desværre bare meget som Nykrogs bog, så der måske ikke er
så meget nyt.

--
Morten http://miljokemi.dk