Airport
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-09-04 13:50

Sommetider passer det mig bedre at flytte G4 ind på spisebordet.
Airporten (hvid udgave) hænger på væggen inde i arbejds- og
soveværelset, og den skal finde mig rundt om et par hjørner.
Det går som hovedregel fint. Igår sad jeg på den måde og hentede de
sidste OS X-opdateringer, bl.a. noget til Airport.
Så til morgen vil jeg hente mail - stadig på spisebordet. Og så er
forbindelsen væk. Det plejer at hjælpe, hvis jeg åbner
Systemindstillinger for at få bekræftet, at Airport eksisterer. Jeg kan
også slukke og tænde ved symbolet i menulinien.. Men i dag måtte jeg
lige hen og trække ledningen ud og stikke den ind igen på switchen og så
genstarte computeren, før det virkede.
Det er mærkeligt, som det kan skifte. Det lille vifteformede symbol
viseralle fire sorte buer, når man er tæt på. Lige nu er der tre buer.
Men i morges var der knap nok to.
Jeg kan selv være en langsom starter lørdag morgen. Er det lige sådan
med Airport? Eller har det noget at gøre med solens position på himlen?
Eller morgendis og skydække?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-04 15:48

In article <1gjydu8.1gpcaq21bh24xsN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> [...]
> Jeg kan selv være en langsom starter lørdag morgen. Er det lige sådan
> med Airport? Eller har det noget at gøre med solens position på himlen?

Hvis signalet er helt væk, så er det som regel fordi, computeren ikke
har koblet sig på netværket. Så kan man som regel vælge netværket på
AirPort-menuen. Spørger den om, om netværket skal på listen over
netværk, den kobler sig til automatisk, kan man svare ja. Så burden den
finde netværket af sig selv fremover.
Hvis signalet er der, men der ikke er forbindelse til
internettet, så er problemet på den anden side af basen. Min forbindelse
kan ryge på den måde en gang imellem. Det kan klares med at genstarte
basen. Nogle siger, at det skyldes, at nogen kabelmodem ikke spiller så
godt med AirPort basen. Jeg ved det ikke, og det er ikke noget stort
problem.
Hvis signalet skifter lidt, kan det skyldes mange ting. Det er
måskel lige på grænsen mellem to og tre buer, og så skal der jo ikke
meget til, for at det skifter. Lufttryk, -fugtighed, temperatur ændrer
sig jo hele tiden. Jeg ved ikke, om det har inflydelse. Måske er din
computer drejet lidt forskelligt fra gang til gang, så antennen vender
lidt anderledes.
Jeg tror ikke, det er nødvendigt at genstarte computeren. Det
behøver man næsten aldrig med Mac OS X. Det kan godt være, det hjælper,
men så er det fordi, den søger forfra efter netværk. Det kunne godt være
klaret uden genstart.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 11-09-04 23:26

> [...]
> basen. Nogle siger, at det skyldes, at nogen kabelmodem ikke spiller så
> godt med AirPort basen. Jeg ved det ikke, og det er ikke noget stort

jeg plejer at gøre en af disse ting for at få forbindelse (altså der er
streger, men ingen internetforbindelse)

Ofte gør jeg blot det at jeg lukker låget tæller til 5 og åbner igen, så
virker det som regel.. ellers bruger jeg:
æblemenu->Location->NetworkPreferences.. og klikker på renew DHCP
lease, så funker det 98 % af gangene,

meget sjældent genstarter jeg min cybercity router hvis de to andre
metoder ikke virker...

Mit setup er:
cybercity router->hub->airport base->airport express -> bærbare
->iMac
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-09-04 08:32

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> metoder ikke virker...
>
> Mit setup er:
> cybercity router->hub->airport base->airport express -> bærbare

Det er da godt at høre, at alle har deres erfaringer med den sag. Og man
kan vel håbe, at systemet bliver mere og mere driftssikkert med tiden,
så at udfald og tydeligt nedsat effekt mellem stuerne i en 3-værelses
lejlighed ikke skal være noget, man må leve med. Min trådløse telefon
har ingen problemer i den henseende.
Det er ikke for at brokke mig. Jeg konstaterer bare, at Airport nok
stadig er på et tidligt trin af sin udvikling. Men det er da en skøn
opfindelse.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Michael Holm

Dato : 12-09-04 19:58

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Det er ikke for at brokke mig. Jeg konstaterer bare, at Airport nok
> stadig er på et tidligt trin af sin udvikling. Men det er da en skøn

Mit funker normalt (det gik lige op for mig at mit indlæg kunnes ses som
om jeg havde problemer hele tiden :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-04 20:44

In article <1gjzt4s.1f5v0g6mh68h4N%xossmidt@tdcadsl.dk>,
> [...]

> Det er ikke for at brokke mig. Jeg konstaterer bare, at Airport nok
> stadig er på et tidligt trin af sin udvikling. Men det er da en skøn

Jeg tror ikke, du skal regne med, at det bliver bedre. Radiobølger er jo
radiobølger, og de er underlagt fysikkens love. Vores trådløse telefon
virker også fint igennem mure, og min mobiltelefon kan kommunikere med
en sendemast flere kilometer væk. Der er forskel på kravene til
signalet, og computere stiller nok større krav. Jeg er også lidt ked af,
at du siger "AirPort" i det sidste afsnit. Det lyder som om, det er
Apples teknologi, der er noget galt med. Du skulle hellere siger
"wi-fi", som er den generelle betegnelse for den standard, AirPort
benytter sig af.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-04 16:23

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> og den skal finde mig rundt om et par hjørner.

Den går nu den direkte vej gennem væggene.

> Jeg kan selv være en langsom starter lørdag morgen.

Microovnskaffe, måske!
Andre dimser kan udsende forstyrrender signaler.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg