Underligt RAM 'problem'...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-04 01:46

Hej

Jeg har været i den heldige situation, at jeg har kunnet få noget mere
RAM til min G4/1,4ghz, så jeg i alt kom op på 1792mb - 3x 512mb + 1x 256mb.

Indtil nu kører jeg stadig med OS 9.2.2. Normalt skulle OS 9.2.2 kun
kunne reg. og håndtere 1536mb RAM, men sandelig om ikke den både reg.
1792mb og kunne bruge det hele uden videre problem..

Så vidt, så godt.. Til gengæld gjorde jeg den for mig ubehagelige
opdagelse, at CloseView kontrolpanelet ikke længere ville virke. Den
påstod hele tiden, at den ikke var installeret, - selvom både
kontrolpanel og preference filen var tilstede.

For at finde ud af, om det var pga., at jeg havde ændret ved CloseView
ved forskellige kodeændringer m.v., men det var det ikke. 'Fejlen' var
der stadig, selvom jeg tog en fuldstændig frisk ver. fra den orig.
installations CD.

Alt virkede fuldstændig perfekt, - programmer m.v. starter som lyn og
torden, men det er jo lidt svært for mig hele tiden så at skulle bruge
en meget stærk lup på +20dpi for at kunne se noget på skærmen, og jeg
kunne heller ikke som normalt vende kontrasten, så jeg fik sort baggrund
og hvid tekst...

Nå, men her i middags kom så en af mine kammerater for at hjælpe mig, og
vi begyndte så at pille RAM ud. Først den enlige 256mb blok, - Det hjalp
ikke en dyt, - så en 512mb blok, - start igen, og nu virkede CV normalt,
som den skulle. Så satte vi igen den enlige 256mb klods i og startede
nok engang, - og minsandten om ikke CloseView stadig virkede korrekt.
Der blev byttet lidt rundt og vi forsøgte igen med fuld RAM, men så
ville CV ikke være med....

Det betyder altså, at CloseView kun kan håndtere RAM op til 1280mb...
Løjerlig opførsel, når alt andet virkede, som det skulle. - Så jeg må
'nøjes' med de 1280mb RAM

Men er der så nogen, der kan sige mig, hvornår OS 9.x har 'sprængt'
1536mb grænsen, - det har jeg ikke kunnet finde nogen steder.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>