Max antal diske til RAID i Dual G4er
Fra : Jonas Voss

Dato : 09-09-04 16:07

Ligesom subject, hvor mange diske kan man klemme ind i et raid i en Dual
G4er der kører OS X Server 10.3.5?

I følge mactracker kan den klare 4 interne ATA diske, menes der dermed 3
+ CD-ROM drev?

Og gælder max 120Gb diske også på denne maskine, eller kan den se større
diske end det?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

It's just a job. Grass grows, birds fly,
waves pound the sand. I beat people up. - Muhammed Ali, 1977.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-09-04 17:03

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> + CD-ROM drev?
>
> Og gælder max 120Gb diske også på denne maskine, eller kan den se større

Nu skriver du ikke hvilken udgave af G4-modellerne det er. Hvis der
MDD (Mirror Drive Door) med spejlfronten og plads til to optiske drev,
så har den plads til 4 harddiske udover de to optiske drev. De to
kører på en ATA-100 bus og de andre kører på en ATA-66 bus. Den kan
også klare diske over 127 GB.

Alle andre G4-modeller kan kun køre med 1 optisk drev og 2 interne
harddiske, og de kan ligeledes kun bruge diske op til 127 GB.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-09-04 17:20

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen wrote:

> [...]

> drev. De to kører på en ATA-100 bus og de andre kører på en ATA-66
> bus. Den kan også klare diske over 127 GB.

Ups ja, my bad. Det er en 450MHz Dual G4 (AGP).

> Alle andre G4-modeller kan kun køre med 1 optisk drev og 2 interne
> harddiske, og de kan ligeledes kun bruge diske op til 127 GB.

Pisosse, der røg lige en god idé der. Takker for svaret.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

The sooner you fall behind,
the more time you'll have to catch up. - Steven Wright

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-09-04 00:50

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Alle andre G4-modeller kan kun køre med 1 optisk drev og 2 interne
> harddiske, og de kan ligeledes kun bruge diske op til 127 GB.
Det passer ikke helt!
Både min svoger og jeg har tre interne harddiske i vores G4 Gigabit
ethernet. Der kan sidde en harddisk der, hvor der egentlig skulle sidde
et zipdrev.

/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Tom

Dato : 10-09-04 11:07

On 10/09/04 1:49, in article 1gjviyd.7gs7oh7j2ks3N%no@spam.net, "Thomas
Hansen" <no@spam.net> wrote:

> [...]
> Både min svoger og jeg har tre interne harddiske i vores G4 Gigabit
> ethernet. Der kan sidde en harddisk der, hvor der egentlig skulle sidde

Jeg tror at jeg har haft plads til 7 i den der 2x500 AGP jeg har..
Den sidste sidder oppe hvor der ellers er plads til et zip drev..
Skal maskinen ikke flyttes, kan låget jo bare åbnes.. så er der plads til en
masse..
Husk blot at der er flere der har brændt deres strømforsyning af, ved at
montere for mange diske..
Derfor mit bud.. Start med fire styk i de "almindelige pladser" og brug evt
"zip pladsen" til den 5 hvis du har brug for en kontrol disk etc..
Husk blot på at du er oppe og bruge mere strøm via strømforsyningen, end
godt er!?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-09-04 12:55

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Den sidste sidder oppe hvor der ellers er plads til et zip drev..
> Skal maskinen ikke flyttes, kan låget jo bare åbnes.. så er der plads til en

7!!

> [...]
> "zip pladsen" til den 5 hvis du har brug for en kontrol disk etc..
> Husk blot på at du er oppe og bruge mere strøm via strømforsyningen, end

Det er vist et godt råd at være forsigtig. Jeg mener ikke at Apple har
puttet de allerstørste strømforsyninger i deres maskiner. På den anden
side er der jo også plads til flere PCI-kort som evt. også kan bruge
en del strøm, og hvis man ikke udnytter den mulighed, burde der være
lidt strøm i overskyd.

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-09-04 22:38

> [...]

> side er der jo også plads til flere PCI-kort som evt. også kan bruge
> en del strøm, og hvis man ikke udnytter den mulighed, burde der være

Tak for jeres svar.

Så vidt jeg kan se er der plads til 4 interne i den G4 (Gigabit
Ethernet) som jeg nævner. Det skulle vist være nok til det jeg havde
tænkt mig.

Jeg skal nok holde det med strømmen in mente, evt. pille skærmkortet ud,
da den blot skal køre headless.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-09-04 12:57

> Det passer ikke helt!
> Både min svoger og jeg har tre interne harddiske i vores G4 Gigabit
> ethernet. Der kan sidde en harddisk der, hvor der egentlig skulle sidde
> et zipdrev.

Jeg har lige tjekket Everymac.com og der kan faktisk være flere diske
i Quicksilver-modellerne. Det var jeg ikke klar over. MDD-modellerne
er de eneste hvor der er plads til 2 optiske drev + 4 harddiske, men
til gengæld har de ikke plads til et ZIP-drev; ihvertfald ikke uden
adapter.