Lakbiller
Fra : Hejdemann Nielsen

Dato : 11-05-01 19:05

Hej,

På vores liljer sidder der nogle røde lakbiller. (Ved ikke om det hedder
sådan??)
Vi har hidtil fjernet hver bille men disse biller er hårde ved bladende.

Findes der en lettere måde at bekæmpe disse biller på end ved manuet at
fjerne dem??. Kan disse evt. sprøjtes væk eller bedre kan man plante andre
planter ved siden af således at billerne forsvinder??

Hejdemann Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-05-01 20:22

On Fri, 11 May 2001 20:05:24 +0200, "Hejdemann Nielsen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

>På vores liljer sidder der nogle røde lakbiller. (Ved ikke om det hedder
>sådan??)

De hedder liljebiller.

> [...]
>fjerne dem??. Kan disse evt. sprøjtes væk eller bedre kan man plante andre
>planter ved siden af således at billerne forsvinder??

En sprøjtning med et pyrethrum-middel kan sikkert tage livet af dem.
Men liljebiller er nogle af de skadedyr som med en, syntes jeg, lille
indsats kan fjernes manuelt. Jeg har nogle enkelte liljer i haven,
hvis bare jeg fanger 4-6 biller hver aften i en uges tid, så er de
faktisk væk.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Søren

Dato : 11-05-01 21:30

Jeg har også Liljebiller i Haven og prøver at fange så mange som muligt, et
fiskenet af type der anvendes i Akvarier er
en god hjælp da Billerne typisk springer nedad når man prøver at fange dem.
Når larverne er klækket og begynder at æde af bladene er de nemme at aflive
, jeg bruger en handske og to fingre,
brutalt men effektivt og miljøvenlig. Og der er sket en betydelig reduktion
i bestanden.
m.v.h. S.K.Mogensen

Fra : Hejdemann Nielsen

Dato : 12-05-01 07:24

Tak for alle svarene. Ja det er jo let at se liljebillerne så at fjerne dem
manuelt er ikke noget problem.

Men hvor de kommer fra ved jeg ikke. For mange år siden havde vi også liljer
og døjede overhovedet ikke med biller men i vores nye hus er der flere.

Hejdemann Nielsen

Fra : H. Olesen

Dato : 13-05-01 17:26

> [...]

>fjerne dem??. Kan disse evt. sprøjtes væk eller bedre kan man plante andre
>planter ved siden af således at billerne forsvinder??

Når du går forbi planterne, så se lige efter om der er nogen
liljebiller. Pudsigt nok, hvis du finder 1 så er der som regel 1 mere,
så for det meste 2 stk.

Jeg fik på et tidspunkt det tip, at plante hvidløg omkring planterne,
hvilket skulle holde billerne borte. Jeg har ikke selv prøvet det, men
det er da nemt at afprøve og skulle det ikke virke, så får du da i det
mindste nogle hjemmeavlede hvidløg, som bare er mums

--
mange havehilsener
Helle