½kg hakket oksekød - hvad skal jeg lave??
Fra : Morten S Hansen

Dato : 08-09-04 12:59

Hej NG!

Jeg har et ½ kg hakket oksekød liggende i køleskabet og der er jo ingen
grænser for hvad man kan bruge det til!

MEN lige nu trænger jeg til noget nyt og spændene at lave til aftensmad
(ikke alt for tidskrævende... og gerne noget min lillesøster på 12 også kan
lide) så jeg ville blive glad hvis I ville komme med nogle forslag (og gerne
en opskrift, løs vejledning eller net-link..)

mvh Morten /Roskilde

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-09-04 13:11

Morten S Hansen wrote:
> [...]
> lide) så jeg ville blive glad hvis I ville komme med nogle forslag (og gerne
> en opskrift, løs vejledning eller net-link..)

Et par forslag:

Svits oksekødet på en pande med tandoori-blandingskrydderi. Smager
guddommeligt i pitabrød med alverdens grøntsager i, og med en hurtig
hvidløgsdressing (ymer/youghurt/creme fraiche etc. med salt, peber og
hvidløg, evt. med tahin i også).

Lav en hurtig fattigmands-chili con carne: Svits løg, hvidløg,
bladselleri, gulerod, og kød. Tilsæt flåede tomater, spidskommen, tørret
og/eller frisk chili efter smag, peberfrugt, kidney-bønner og en stang
kanel. Put evt. (hele fed) hvidløg i efter smag som får lov at koge
med/ud. Jo senere du putter det i, jo mere smager det af hvidløg. Hvis
du har en god fond/bouillon kan du med fordel hælde noget af den ved.
Ellers kan du bare hælde lidt vand ved. Det skal så have lov at koge
(langsomt) ind til det ikke er decideret vådt/sejlende længere.

Ellers kan du også lave et par guddommelige burgere! Husk masser af
lucernespirer :)

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 09-09-04 18:09

> Morten S Hansen wrote:
> Svits oksekødet på en pande med tandoori-blandingskrydderi.

Irma havde engang fin tandorri-mix der især bestod af tørret løg.
Hvor køber du en god blanding?

FAttigmands con carne er hakkekød og dåsebønner og krydderier og løg hvis
man har tid.

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-09-04 19:59

Bo Warming wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Irma havde engang fin tandorri-mix der især bestod af tørret løg.
> Hvor køber du en god blanding?

Jeg køber den der "Rajah" som kan fås i diverse
indvandrergrønthandlere.

> FAttigmands con carne er hakkekød og dåsebønner og krydderier og løg hvis
> man har tid.

Ja. Men meget er jo relativt... :)

/David

Fra : \(Mr.Nice\)

Dato : 08-09-04 13:43

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gerne
> en opskrift, løs vejledning eller net-link..)

Hej

500 g oksekød
1/5l creme fraice (lille bæger)
2 fed hvidløg (efter behag)
1 pakke bacon
salt peber.
evt. feta men ikke nødvendigt.

det hele blandes og formes til bøffer.

bacon vikles rundt om kanten og sættes fast med en kødnål eller tandstikker.

brunes på panden og puttes i en ildfast og i ovnen ved 200 grader i cirka 20
minutter.

server pomefritter med bernaise sovs og salat eller blomkål til eller lign.

det smager himmelsk syntes jeg!

Med venlig hilsen

Rick