Internetadgang, skolen
Fra : Thomas Silkjær

Dato : 08-09-04 12:36

Hej.
Jeg går på teknisk skole i århus, og vil gerne have adgang til internettet
fra min bærbare Powerbook.

Jeg får helt automatisk (DHCP) tildelt en IP osv.. DNS-servere skriver jeg
manuelt ind (Finder IP'erne på en af windowscomputeren)

Proxy indstillinger, jeg har fået en URL til en .pac (proxy-konfigurations
fil), som jeg også har tastet ind..

Jeg kan nu se alle computere på netværket, men jeg kan ikke få forbindelse
til internettet? Jeg kan ikke pinge WAN IP'er, kun de lokale..

Løsningsforslag?

MVH
Thomas Silkjær

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-09-04 12:51

Thomas Silkjær <thomi12@edu.ats.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan nu se alle computere på netværket, men jeg kan ikke få forbindelse
> til internettet? Jeg kan ikke pinge WAN IP'er, kun de lokale..

Den IP adresse du får er det en der duer eller er det en fake
169.xxx.xx. ?

Nu er det jo svært at vide hvordan det er sat op, men noget tyder på at
du skal ud gennem en server, som ikke er åben for din Mac.

Er der andre med Mac, der kan komme på ?

Det er jo ikke nødvendigvis på din Mac, at problemet ligger, men ofte
har vi fået tudet ørene fulde om vores håbløse computer, så bare der er
den mindste smule problemer, så tror vi straks at fejlen ligger hos
os........

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thomas Silkjær

Dato : 08-09-04 12:55

Det er en god nok ip.. Jeg skal på windåsen bruge et brugernavn og kodeord
for at logge på et domæne.. men hvordan kan jeg det fra en mac?

Der er ikke andre med mac på skolen..

/Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-04 13:57

Thomas Silkjær <thomi12@edu.ats.dk> wrote:

> Det er en god nok ip.. Jeg skal på windåsen bruge et brugernavn og kodeord
> for at logge på et domæne.. men hvordan kan jeg det fra en mac?
>
> Der er ikke andre med mac på skolen..

får du en router adresse tildelt via DHCP ?

en anden mulighed er at den .pac fil de bruger ikke er så glad for
mac'en .. eller omvendt

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jens

Dato : 08-09-04 15:42

Thomas Silkjær <thomi12@edu.ats.dk> wrote:

> Det er en god nok ip.. Jeg skal på windåsen bruge et brugernavn og kodeord
> for at logge på et domæne.. men hvordan kan jeg det fra en mac?

Du bør nok få en snak med administratoren om, hvordan du kommer på. Det
kan være, at han kun har tilladt adgang til Internet gennem en
proxyserver.

At du logger på et domæne på windåsen er blot udtryk for måden at
håndtere adgangskontrol til maskinerne i det hele taget.

> Der er ikke andre med mac på skolen..

Træls!

P.S. Hvis du svarer under det du svarer på - og klipper det øvrige væk,
får du (og alle andre) noget mere overskueligt. Se evt.:

<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
--

Jens F

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-04 15:29

Hej Thomas

- Har du husket at indtaste 'Search Domaine' i feltet under DHCP?
fx. stofanet.dk - cybercity.dk - eller hvem der nu er jeres udbyder.
- Har du indtastet noget under 'DHCP Client IC'?
Det skal du ikke normalt gøre, hvis ikke du skal have adgangskode for
at kunne komme på serveren....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-09-04 22:41

"Thomas Silkjær" <thomi12@edu.ats.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg kan nu se alle computere på netværket, men jeg kan ikke få forbindelse
> til internettet? Jeg kan ikke pinge WAN IP'er, kun de lokale..

Sandsynligvis er jeres lokalnet skaermet af fra internettet med en
firewall, saaledes at al trafik skal gaa gennem proxy'en. Desuden er
proxy'en sikkert sat op til at skulle have NTLM autentikering for at
ville lade dig gaa igennem den. Mozilla understoetter NTLM. Hvis det
er autentikationen der er problemet, burde du faa en fejlside der
antyder manglende autentikation, naar du forsoeger at kigge paa en
webside.

Proev at tag en snak med din lokale administrator. Hvis man indleder
samtalen tilstraekkeligt ydmygt kan man som regel faa den hjaelp man
har behov for.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Silkjær

Dato : 09-09-04 16:24

On 2004-09-08 23:40:45 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> said:

> [...]
>
> Proev at tag en snak med din lokale administrator. Hvis man indleder
> samtalen tilstraekkeligt ydmygt kan man som regel faa den hjaelp man

Jeg har modtaget IP mm osv. så har intet problem med at logge på LAN!
Men jeg kunne ikke komme på nettet på nogen måde. Det viste sig at
mac'en ikke var så glad for .pac filen, så åbnede den og aflæste proxy
indstillinger og kan nu uden problemer browse internettet :) Det var så
skridt 1.'

Jeg kan nu stadig ikke forbinde til andre ting på internettet, IM
programmer, IRC osv. Skolens computere bruger et ISA Firewall program
der henter firewallindstillinger (ell. lign) fra serveren. Jeg har
IP'en til serveren den henter indstillingerne fra, men aner ikke hvor
jeg skal indtaste den? Det virker ikke under "SOCKS" proxyen i
netværksindstillingerne. Er der en ISA firewall klient til mac'en?

Jeg ville gerne snakke med adm. om problemet, men det er os ikke
rigtigt tilladt at bruge bærbar på netværket da de er bange for vira...

MVH
Thomas