Nogen med erfaring i pudsning, farvet mørt~
Fra : pm

Dato : 07-09-04 10:58

Vi har en andelsforening i et ældre pakhus. 7 boliger

Murene er fra 1840 de fleste steder, men der er også isat nye sten på dele
af muren.
Problemet er, at pudset falder af flere steder, både på de gamle sten, der
virker porøse et godt stykke (3 cm) ind i stenen samt de nye af slagsen, der
er ca 3 år gamle.
Pakhuset har været brugt til korn og saltopbevaring. Nogle steder er der
krystaller, som smager af salt, men det er formentlig fra byggematerialerne
og ikke 100 år gl salt der trænger igennem. Murene er ikke fugtige i
hulmuren.

Nogen der har prøvet sårn noget pudsehalløj og gerne med godt resultat. Jeg
forestiller mig et gennemfarvet produkt (gult) tilsat betonbinder, mon ikke
det skulle holde ??. Den sidste reparation, udført af en murer for 4 år
siden ligner opklining og det hævdes af andre beboere, at man gjorde sig
færdig på 2 dage. Altså ikke fylde langsomt op i de dybere revner.

Forslag og råd modtages med glæde

PM

PS. Kender du en "kunstmurer" der gider se på det, så er adressen i Korsør

Fra : F.B. [3000]

Dato : 07-09-04 13:04

pm wrote:
> [...]
>
> Nogen der har prøvet sårn noget pudsehalløj og gerne med godt resultat.
> Jeg forestiller mig et gennemfarvet produkt (gult) tilsat betonbinder,

Hej

Jeg har været den lykkelige, men dog også hårdtarbejdende ejer af et 400 år
gammelt bindingsværks-byhus i Helsingør med pudset facade.
Det salt du konstaterer der kommer ud af væggen er ikke, som du allerede har
gættet, fra saltdepotet men fra saltpeter, og er det du kan se på murens
yderside som en hvid aflejring på kalken der samtidig synes at "slå af".
Dette mener jeg skyldes af cementen udskilder salt og syre i en længere
periode efter påførsel, hvilket igen har medført en tese om at enhver
påførsel af kalk, maling mv. først skal ske efter små to år.
Jeg vil dog påpege at jeg kalkede altid nogle uger efter pudsningen og altid
med det resultat at der kom saltrende uden på kalken på facaden i løbet af
et års tid.
Ydermere var facaden ikke adskilt fra sokkel med sokkelpap eller lignende,
så den fugt der blev trukket op resulterede i at facaden "boblede" nogen
steder lige over jord/sokkelhøjde

Fjern al løstsiddende puds på væggen og krat op i fugerne med en
fugefræsesål og skyl godt efter med vand for løst materiale og fyld efter
med fugemørtel.

Husk at kigge efter andre skader på væggen og brug derefter en stiv kost til
at fjerne al løstsiddende materiale.

Forudsat at muren er afrenset og kostet ren, samt fuger og huller udfyldte
kan du så efterfølgende bruge en grundingsmørtel KC 50/50/440 0-2 mm
kornstørrelse. Muren skal grundigt forvandes dagen før, så den ikke er for
tør når du skal tyndpudse.

Når det så er tørt, kan du igen forvande og så påbegynde selve
vandskuringen/filtsningen/sækkeskuringen hvad du nu måtte ønske og her kan
der f.eks. bruges en finpuds KC 88/12/270, en færdigblandet filtsemørtel
eller en færdigblandet tyndpudsemørtel.

Du skriver at du vil være sikker på at "vandskuringen binder fast". Det er
jo et stykke håndværk der kræver et vist håndelag at udføre. Det man skal
være opmærksom på mht. bindeevnen, er forvandingen, ikke udføre arbejdet i
direkte sollys eller udendørs i regnvejr, at både grundingslag og
filtselag/vandskuringslag påføres i meget ensartet tykkelse og helst i én
arbejdsgang per vægflade.
Overholdes dette kan det ikke gå helt galt!

Slut af med at bruge kulekalk og kør tyndt på i cirkelbevægelser og altid i
hele forløb, ikke noget med at standse midt i en tavle ell. lign., det vil
give grimme skjolde. Gå ud næste dag og væd væggen og giv den kalk igen. Jeg
sluttede altid af med at lave en rigtig tynd (nærmest vand og farve)
opløsning og kørte på en til to gange yderligere, det gav en rigtig dyb og
jævn farve samtidig med at det holdt i 4 til 5 år.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*