kan maller tåle medicin?
Fra : Niels Thrane

Dato : 11-05-01 15:09

Hej NG

Som tidligere beskrevet introducerede jeg 6 zebramaller for to dage siden.

Da jeg sad og gloede på nogle af de andre fisk i dag bemærkede jeg at mine
neonfisk og mine øksefisk har fået små hvide pletter, hovedsageligt på
finnerne. Jeg går desværre ud fra, at det er fiskedræber, men ingen af mine
andre fisk har tilsyneladende nogen pletter.

Om mallerne har introduceret sygdommen eller ej ved jeg ikke, men de har
ikke selv pletter.

Under alle omstændigheder skal jeg jo til at hælde noget medicin i vandet,
men jeg synes jeg engang har hørt at maller ikke kan tåle alle slags
medicin, og specielt ikke pansermaller som jeg også har en del af.

Passer det, eller går det hvis jeg bare følger doseringen ?

Hvor effektiv er behandlingen i øvrigt ? Ud over at det ville være synd for
fiskene hvis de skulle dø så har de jo kostet MANGE penge (specielt
zebramallerne!).

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Silverflame

Dato : 11-05-01 18:28

> [...]
mine
> andre fisk har tilsyneladende nogen pletter.

Der er vel også den mulighed at det 'bare' er pletsyge eller hva'?

> [...]
> medicin, og specielt ikke pansermaller som jeg også har en del af.
>
> Passer det, eller går det hvis jeg bare følger doseringen ?

Man bør vel ALTID følge doseringsanvisningen, når man medicinerer!?
Derudover har jeg aldrig hørt at maller ikke skulle kunne tåle medicin, men
det betyder jo selvfølgeligt ikke at det ikke er tilfældet... Du kunne måske
prøve at under-dosere en gang og så følge med i hvad der sker i baljen. Hvis
de så reagerer negativt på medicinen, kan du jo så fiske dem op og skifte
vand.
MVH SF.

Fra : Niels Thrane

Dato : 11-05-01 23:16

> Der er vel også den mulighed at det 'bare' er pletsyge eller hva'?

Øhh... pletsyge? Er det det man også kalder fiskeforkølelse ?

Pletterne er <1mm og de er ikke udflydende (afgrænsede med andre ord).

> prøve at under-dosere en gang og så følge med i hvad der sker i baljen.
Hvis
> de så reagerer negativt på medicinen, kan du jo så fiske dem op og skifte
> vand.

Hvad mener du med "reagerer negativt" ? Hvis de begynder at dø?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Silverflame

Dato : 12-05-01 00:45

> Hvad mener du med "reagerer negativt" ? Hvis de begynder at dø?

Tja, nu vender de jo ikke bare bugen i vejret og dør indenfor få
sekunder... jeg vil tro at du vil kunne nå at skride ind, hvis du observerer
at de virker påvirkede af medicinen... men hvad ved jeg...
Hvad angår plet-sygen, er jeg ikke klar over de nøjagtige forskelle mellem
symptomerne på den og fiskedræber. Dog ved jeg at pletterne som oftest viser
sig først på finnerne. Jeg har heller aldrig hørt den omtalt som andet end
'plet-syge'. Men der findes mange gode bøger med udførlige afsnit om
diagnosticering... jeg mener at Politikens er én af dem...
MVH SF

Fra : Arild Madsen

Dato : 12-05-01 18:15

Niels Thrane wrote:

> [...]
>
> Hvor effektiv er behandlingen i øvrigt ? Ud over at det ville være synd for
> fiskene hvis de skulle dø så har de jo kostet MANGE penge (specielt

Mange bruker salt i bekjempelsen av sykdom, noe mange maller ikke tåler.
Det er klart at ulike fisker tåler ulik dosering av medisiner, men
forhåpentligvis så er doseringen angitt på flasken tilpasset de fleste
fisker for efektiv behandling uten å drepe fiskene.
Desverre så kjenner jeg ikke maller.
Arild Madsen

Fra : Aardvark

Dato : 12-05-01 19:51

Jeg har medicineret mine Ancistrus samt forskellige Corydras arter med Tetra
General Tonic adskillige gange...de virker upåvirkede af det.....så....ja...

/Brian