gøre iMac (2001) trådløs?
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-09-04 18:19

Kan jeg sætte en dims til min gode gl iMac FlowerPower fra 2001 og få
den på hjemmets trådløse netværk?

på applestore fandt jeg intet - har hørt om usb-løsning, men husker ikke
hvad

på forhånd tak

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-09-04 18:50

Martin Ammentorp - martin@xyzammentorp.org on 03/09/04 19:19 wrote:

> [...]
> den på hjemmets trådløse netværk?
>
> på applestore fandt jeg intet - har hørt om usb-løsning, men husker ikke

Hvad med et Airport kort?

--
/peter

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-09-04 19:16

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hvad med et Airport kort?

Kan det sættes i sådan en gammel svend? Og er det ikke svinedyrt/svært
at få fat i? (eller sagt på en anden måde: Apple's egne løsninger plejer
at være ret dyre)

venlig hilsen

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 21:46

In article <1gjk074.17na6jb9y9b5sN%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> [...]

Jeg ved godt, jeg har skrevet det her 50 gange før, men pas på med
USB-løsninger. Det hed sig i starten, at en Mac ikke understøtter
netværk over USB. Jeg har hørt beretninger om, at nogen har fået det til
at virke, men kun med en masse problemer. Forbindelsen røg hele tiden.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor folk er så vilde efter at bruge
USB-porten, som man har rigeligt brug for til andre ting. Ud over, at
USB-løsninger kan være få hundrede kroner billigere. Du kan bruge for en
trådløs ethernet-bridge. Jeg har selv en Linksys WET-11 sluttet til en
gammel Bondi-blå iMac, og den fungerer upåklageligt. Den konfigureres
med et web-interface, men ellers er det jo en netenhed, der ikke har en
driver i computeren eller andet. Jeg har aldrig været ude for, at den
har svigtet.

> Kan det sættes i sådan en gammel svend? Og er det ikke
> svinedyrt/svært at få fat i? (eller sagt på en anden måde: Apple's
> egne løsninger plejer at være ret dyre)

Din iMac kan faktisk godt bruge et AirPort-kort. Det kan alle
slot-loading iMac. Problemet er bare, at de næsten ikke er til at skaffe
mere, da Apple kun producerer og sælger AirPort Extreme-kort. De er ikke
kompatible med de gamle kort, og de har da også en anden udformning. Du
har ikke set, at der lige har været en tråd om det? Jeg faldt lige over
et på Macnyt, men det blev så solgt. Så fandt vi nogle på Small Dog
Electronics, og jeg ser nu, at de har fået en ny forsyning. Der var 41 i
onsdags, og antallet faldt hurtigt. Nu er der sandelig 60. Det er i
hvert fald langt den simpleste og mest elegante løsning. Du slipper for
en ekstern enhed, der skal have en ledning til din iMac og en ledning
til en transformator, der skal sluttes til lysnettet. Men det bliver
måske en tand dyrere end en ekstern enhed. Du kan jo også støve rundt
hos forhandlere her i Danmark og lede efter dem. Her er det i hvert fald:

<http://www.smalldog.com/product/12653658>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-09-04 10:19

> Du kan jo også støve rundt
> hos forhandlere her i Danmark og lede efter dem. Her er det i hvert fald:

> [...]

tusind tak for de fine råd + overvejelser

venlig hilsen

Martin

Fra : Christian Bech

Dato : 03-09-04 19:58

In article <1gjjxmf.qeihqp1650uveN%martin@xyzammentorp.org>,
> [...]

> den på hjemmets trådløse netværk?
>
> på applestore fandt jeg intet - har hørt om usb-løsning, men husker ikke

Der findes en USB-pind, der efter sigende er Mac-kompatibel. Jeg fandt
den for nogen tid siden på edbpriser.dk, men jeg kan ikke huske hvad den
hed. Prisen var under 300,-

Fra : Christian Bech

Dato : 03-09-04 21:43

In article <christian.bech-AD0E3F.20580703092004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Der findes en USB-pind, der efter sigende er Mac-kompatibel. Jeg fandt
> den for nogen tid siden på edbpriser.dk, men jeg kan ikke huske hvad den
> hed. Prisen var under 300,-

Og det var den her:

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 22:22

In article <christian.bech-764AF8.22431103092004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Og det var den her:

Det lyder spændende. Lad mig høre, hvordan den virker. Den er jo dejligt
billig, og man slipper for ledningerne. Det eneste officielle, jeg har
hørt, er nemlig, at en Mac ikke kan lave netværk over USB. Og jeg har
kun sporadisk hørt, at det kan virke, men bare dårligt. Det har sikkert
været med andre USB-dimser. Så hvis nogen kan fortælle her i gruppen, at
ovennævnte dims virker fint, så er det jo rart at vide.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 03-09-04 23:09

In article <news-9E6604.23221603092004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Det lyder spændende. Lad mig høre, hvordan den virker.

Får du ikke også deja vu-fornemmelser? Det kan ikke være mere end tre
måneder siden, at jeg lovede at rapportere tilbage om det virkede, når
jeg fik prøvet.

Jeg er nu kommet så langt at den ene præmisse er op fyldt: ADSL sidst i
denne måned. Men jeg har bestemt mig mod at lave trådløst. Det er kun en
ud af tre computere i hjemmet, der har Airport, og set i fht. hvor
bedagede de to andre maskiner er, er det lidt voldsomt at opgradere dem
- med iMacen er det jo næsten en fordobling af markedsværdien Det
virker også lidt halvfjollet i et lille rækkehus, hvor der alligevel
ikke vil blive brugt computere på 1. sal.

> [...]
> været med andre USB-dimser. Så hvis nogen kan fortælle her i gruppen, at
> ovennævnte dims virker fint, så er det jo rart at vid

Jeg aner det som sagt ikke og kan kun henvise til, at det står i
specifikationerne. Ellers kan man jo bare returnere den. Hvis det virker
er det i hvert fald en billig løsning.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 23:40

In article <christian.bech-93B02F.00084704092004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Får du ikke også deja vu-fornemmelser?

Flere gange hver dag.

> [...]
> markedsværdien Det virker også lidt halvfjollet i et lille
> rækkehus, hvor der alligevel ikke vil blive brugt computere på 1.

Trist. Så kan vi jo ikke høre din beretning.

> Jeg aner det som sagt ikke og kan kun henvise til, at det står i
> specifikationerne. Ellers kan man jo bare returnere den. Hvis det
> virker er det i hvert fald en billig løsning.

Det kunne bare være interessant at høre fra nogen, om det virker.
Linksys f.eks. angiver ikke deres USB-dimser som Mac-kompatible, mens
ethernet-tingene er.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole Hansen

Dato : 08-09-04 14:29

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> Kan jeg sætte en dims til min gode gl iMac FlowerPower fra 2001 og få
> den på hjemmets trådløse netværk?

Køb en Ethernet->Wireless bridge som:

--
Ole Hansen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-09-04 09:30

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> den på hjemmets trådløse netværk?
>
> på applestore fandt jeg intet - har hørt om usb-løsning, men husker ikke

Eftersom Apple tilsyneladende har stoppet for slg af det gamle airport
kort, må du finde på noget andet.

D-Links DWL-122 har jeg testet og den virker udmærket PÅ OSX.

Den er jo så lille at den også kan forsvares at bruge på en bærbar.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 09-09-04 09:58

In article <1gjubnn.793e1lheer96N%stigleerbeck@nypost.dk>,
stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> D-Links DWL-122 har jeg testet og den virker udmærket PÅ OSX.

Dvs. at netværk via USB virker på Mac.

Ta' den, Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-09-04 00:57

In article <christian.bech-A2B6E4.10582709092004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Dvs. at netværk via USB virker på Mac.
> Ta' den, Münster

Det lyder da godt. Jeg tror, jeg har spurgt efter erfaringer 50 gange
uden at få et svar.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-09-04 13:56

> Det lyder da godt. Jeg tror, jeg har spurgt efter erfaringer 50 gange
> uden at få et svar.

Jeg har først testet den for nyligt. Hvis du var kunde hos mig ville jeg
endda låne dig een til test.