iMac G5 er her!
Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-04 11:29

Så er iMac G5 blevet præsenteret <http://www.apple.com/dk/imac/>. Den
ser godt nok lækker ud. Fra at være lidt bolche-farvet og nuttet på en
lidt naiv og barnlig måde, er iMac efterhånden blevet helt elegant. Den
vil faktisk se ganske pæn ud på det skrivebord, min kone har i stuen.
Nu skal vi lige have de danske priser, før vi kan bedømme, hvor meget
man får for pengene, men umiddelbart er data da ganske gode.
Jeg undrer mig lidt over cd-/dvd-drevet. Da iMac G4 blev præsenteret,
hed det sig, at man havde undgået det design, som iMac G5 har, da et
optisk drev ikke yder så meget, når det står på højkant. Og nu har iMac
G5 et drev, der står på højkant bag skærmen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-04 11:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> lidt naiv og barnlig måde, er iMac efterhånden blevet helt elegant. Den
> vil faktisk se ganske pæn ud på det skrivebord, min kone har i stuen.

Det vil den helt sikkert, men køb den med bluetooth, samt bluetooth mus
og keyboard.

> Nu skal vi lige have de danske priser, før vi kan bedømme, hvor meget
> man får for pengene, men umiddelbart er data da ganske gode.

Er det ikke 10990 for den billigste?

> [...]
> optisk drev ikke yder så meget, når det står på højkant. Og nu har iMac
> G5 et drev, der står på højkant bag skærmen.

Det kan være at drev producenterne har lavet bedre drev.

JonB

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 31-08-04 11:52

In article <news-920A56.12283531082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> lidt naiv og barnlig måde, er iMac efterhånden blevet helt elegant. Den
> vil faktisk se ganske pæn ud på det skrivebord, min kone har i stuen.

Livsstilscomputer. Sjovt at få bekræftet endnu en gang, hvad jeg lige
har skrevet i en anden tråd.

> Nu skal vi lige have de danske priser, før vi kan bedømme, hvor meget
> man får for pengene, men umiddelbart er data da ganske gode.

"Den moderne livsstil starter ved 10.999 kr"

Hæh. "Moderne" er blevet moderne igen. Post-modernismen var altså
samtidig Pre-modernisme.

> [...]
> optisk drev ikke yder så meget, når det står på højkant. Og nu har iMac
> G5 et drev, der står på højkant bag skærmen.

Teknologien er vel bare kommet et lille skridt videre siden.

-Lasse

som foretrækker det klassiske 19" rack look.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-04 12:14

In article <lhp+news-7C7D66.12522631082004@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Livsstilscomputer. Sjovt at få bekræftet endnu en gang, hvad jeg lige
> har skrevet i en anden tråd.

Jeg kan nu godt lide, at tingene ser ordentlig ud. Ikke for enhver pris
naturligvis. Jeg kæmper hård for, at design ikke bare er form, men også
funktion. Derfor er design essentielt for stort set alle materielle
genstande, vi omgiver os med. Ettore Bugatti, der skabte de berømte
Bugatti-biler, sagde engang: "Hvis det ser rigtigt ud, er det rigtigt".
Og det er ikke helt forkert.

> "Den moderne livsstil starter ved 10.999 kr"

Jeg kom lige hjem fra indkøb og så, at iMac var præsenteret. Jeg nåede
ikke at læse på hjemmesiden, før jeg ville delagtiggøre jer andre i det.
Prisen er da helt fair. Jeg synes da, den lille har nogle glimrende
data. Før var 15" modellen den mindste, og alene den lille opløsning på
skærmen kunne afholde mig fra at købe den. Min mor fik derfor en 17"
iMac sidste år, og med lidt ekstra RAM og sådan, rundede den lige kr.
20.000,-. Hvis man går efter skærmstørrelsen, er priserne således faldet
markant.

> Teknologien er vel bare kommet et lille skridt videre siden.

Sikkert. Jeg syntes bare allerede dengang, det lød lidt underligt, da
man har sat computere på højkant de sidste 15 år. Det kan jo lige så
godt være en taktisk bemærkning for at så tvivl om andres design.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 31-08-04 13:14

In article <news-A8F31D.13142831082004@news.tele.dk>,
> [...]

> genstande, vi omgiver os med. Ettore Bugatti, der skabte de berømte
> Bugatti-biler, sagde engang: "Hvis det ser rigtigt ud, er det rigtigt".

Jeg er helt enig. Men "beauty is in the eye of the beholder". For
eksempel den omtalte Ferrari: jeg synes de er grimme. Porsche derimod er
en klassiker mht formgivning - selv om den jo egentlig bare er en
folkevogn (KdFW!) der er strakt lidt slankere.

Design af computere må dog være ekstra svært - der er jo næsten ingen
fysiske begrænsninger (ud over køling), med mindre man lader standard
form factors bestemme. Så funktionaliteten kan ikke rigtigt bestemme
formen.

Egentlig gik min kommentar dog på hvad slags "computer" Apple vil være.

> Hvis man går efter skærmstørrelsen, er priserne således faldet
> markant.

Ja, det er vist ca. det samme som jeg gav for denne her grafit iMac DV
SE i 2000. Det er bestemt en klassiker. Jeg ville ønske jeg havde plads
og råd til at samle alle iMac farverne.

-Lasse