Hjælp: få en CD på desktoppen?
Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 31-08-04 09:45

Min gamle iMac SE har jo ingen CD-brænder. Så jeg har lavet et .iso
diskimage med hdiutil makehybrid på Mac OS X. Det har jeg så overført
til en maskine med CD-brænder, og brændt billedet til en CD. Når jeg så
lægger CD'en i iMacen, bliver HFS+ partitionen ganske vist mountet
korrekt i /Volumes/bak1 (navnet på partitionen er bak1), men den kommer
aldrig op som disk på desktoppen. Jeg kan se og læse filerne på CDen fra
en shell, men på Mac-siden er det som om den ikke eksisterer.

Hvad skal jeg gøre anderledes for at brænde CDen så den kommer op
rigtigt? Det skal siges at det er et gammelt diskbillede oprindeligt
lavet med Disc Copy under Mac OS 9. Men der var ingen problemer med at
lave et .iso hybrid image.

-Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-04 18:19

Hej Lasse

Du har gjort den fejl, at du har lavet en 'hybrid'*) image. Du skal
istedet for lave en 'ISO-9660' image. Sæt den til at kunne bruge lange
filnavne, så undgår du navnekomprimeringen, når den brændes på en PC.

*) Ved 'hybrid' laver du reelt to partitioner på CD image't, så der
bliver både en PC (FAT32) og en HFS+ partition på samme CD.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 31-08-04 18:33

In article <4134b30b$0$26370$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> istedet for lave en 'ISO-9660' image. Sæt den til at kunne bruge lange
> filnavne, så undgår du navnekomprimeringen, når den brændes på en PC.

Det burde ikke gøre nogen forskel at det er en hybrid. Jeg valgte hybrid
fordi jeg så også kan mounte CDen fra NetBSD.

Men tak alligevel. Hvordan laver jeg så et ISO-9660 image? Er det det
der hedder dvd/cdr master i Diskværktøj? Eller er det et HFS+ image?

Bemærk at jeg ikke brænder fra - yrk - Windows, men med cdrecord under
NetBSD. Det fik jeg vist ikke nævnt.

-Lasse

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 31-08-04 19:20

In article <lhp+news-B98C58.19330331082004@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:
> Bemærk at jeg ikke brænder fra - yrk - Windows, men med cdrecord under
> NetBSD. Det fik jeg vist ikke nævnt.

Nå nu fik jeg lavet et par stykker mere. Og efter en reboot virker de
alle sammen, også den første hybrid. Nåja, backup kan man jo ikke ha for
meget af. Men det er ellers ikke just betryggende - jeg kan altså ikke
lide at det man ser i Unix-verdenen ikke er 100% identisk med det man
ser i Mac-verdenen. Jeg bryder mig virkelig ikke om skizofrene
operativsystemer. Så jeg fortsætter nok med at dual-boote i NetBSD af og
til.

-Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-04 19:43

Hej Lasse

> Det burde ikke gøre nogen forskel at det er en hybrid. Jeg valgte hybrid
> fordi jeg så også kan mounte CDen fra NetBSD.

Det skulle da ikke ændre noget, da hybrid består af en Mac OS (HFS) og
en FAT32 partition. Det er ikke en AU-X partition, - den kan ikke læses
af Windows - kun af Mac

> Men tak alligevel. Hvordan laver jeg så et ISO-9660 image? Er det det
> der hedder dvd/cdr master i Diskværktøj? Eller er det et HFS+ image?

HFS+ er kun Mac, men kan du ikke vælge 'ISO-9660'? - Det mener jeg da,
jeg kunne i indstilingerne til DiskUtility. (jeg kan desværre ikke
kontrollere det pt).

> Bemærk at jeg ikke brænder fra - yrk - Windows, men med cdrecord under
> NetBSD. Det fik jeg vist ikke nævnt.

OK, så er jeg stået af.. - Jeg gik ud fra, det var med enten Nero
eller CDDirect under Windows. Men jeg vil logisk gå ud fra, at det er
brænderprogrammet på NetBSD, der skal sættes til ISO-9660 - evt. Windows
XA format, - hvis altså ikke du blot kan vælge formatet 'Image', som man
kan i Roxio Toast.

XA og Image kan ihvertfald læses af både Mac og Windows, og ISO-9660 kan
også læses af div. Linux, - Mandrake, LinuxPPC, YDL osv..

mvh. Erik Rihcard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-04 10:16

On Tue, 31 Aug 2004 19:19:07 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> *) Ved 'hybrid' laver du reelt to partitioner på CD image't, så der
> bliver både en PC (FAT32) og en HFS+ partition på samme CD.

såvist jeg ved laves der en HFS(evt HFS+) og en ISO-9660(evt med joliet),
der "snakker" samme, når man brænder en hybrid CD.

en hybrid CD burde ikke volde problemer, hvis ikke mountd kan hitte ud af
hilken af dem der sal mountes kan man gøre det manuelt, i OS9 kunne man
holde en obskur tastkombinatione nede hvis der blev valgt den forkerte
type.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 02-09-04 11:14

In article <pan.2004.09.02.09.15.35.261743@nospam.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <morten@nospam.dk> wrote:

> [...]
> hilken af dem der sal mountes kan man gøre det manuelt, i OS9 kunne man
> holde en obskur tastkombinatione nede hvis der blev valgt den forkerte

Det der var underligt var, at disken blev mountet (det checkede jeg med
df) men ikke vist på desktoppen. Efter en reboot virkede den dog som den
skulle. En underlig "glitch".

En anden underlig fejl jeg er stødt på: Jeg har en henvisning til en
netværksdisk (Netatalk på en NetBSD maskine). Jeg kunne lægge den ned i
dokken ved siden af papirkurven, men hvis jeg forsøgte at forbinde mig
ved at klikke ikonet i dokken, kunne jeg ikke indtaste passwordet.
Brugte jeg i stedet henvisningen i mappen virkede det fint. Sært.

-Lasse