gode råd!
Fra : casper

Dato : 31-08-04 01:07

Hej nyhedsgruppe

Som gammel pc bruger, med lyst til mac.

Har jeg par spørgsmål, som håber i kan afhjælpe

Min gamle bærbar står til udskiftning og i den forbindelse

er en ibook klart på toppen af listen.

Vil gerne have fingre i brugt inden jeg tag skridtet for alvor

Spørgsmålet er nu hvad man bør gå efter, for at få opfattelse af hvad mac
har at tilbyde?

G3 eller G4, hvor meget ram og mhz?

Har ca. 6500,- kr.

Med venlig hilsen

Casper

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-04 08:28

casper wrote:

> [...]
>
> Vil gerne have fingre i brugt inden jeg tag skridtet for alvor
>

> Spørgsmålet er nu hvad man bør gå efter, for at få opfattelse af hvad mac

Hvad skal du bruge den til? Ram er altid dejlige at have

JonB

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 31-08-04 23:36

casper <ccc69303@vip.cybercity.dk> wrote:

> er en ibook klart på toppen af listen.
> Vil gerne have fingre i brugt inden jeg tag skridtet for alvor
>
> Spørgsmålet er nu hvad man bør gå efter, for at få opfattelse af hvad mac
> har at tilbyde?

Du skal regne med, at en iBook ikke er nogen hurtigløber. Det har længe
været Apples langsomste maskine. Jeg har selv en iBook G3 600, som jeg
er meget glad for til mine behov. Den giver en god fornemmelse af
systemet, men hastigheden kan slet ikke sammenlignes med nyere og større
maskiner.

> G3 eller G4, hvor meget ram og mhz?

Jeg tror ikke, det betyder særligt meget, om den er G3 eller G4, hvis
man ikke skal bruge krævende programmer, f.eks. Photoshop.
Hastigheden skal minimum være 600 MHz, for så er den med 100 MHz
systembus. Der bør være minimum 384 MB ram, og naturligvis gerne mere.
Og så bør der være minimum 16 MB video-ram, og gerne mere. Det sidste er
faktisk ret vigtigt i Mac OS X. (Min har kun 8 MB, hulk!)

Og igen: Hvis du har krævende programmer, så køb noget andet end en
iBook.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : casper

Dato : 01-09-04 00:04

"Thorkil Olesen" <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>

> [...]
> Og så bør der være minimum 16 MB video-ram, og gerne mere. Det sidste er
> faktisk ret vigtigt i Mac OS X. (Min har kun 8 MB, hulk!)

den skal bruges til studiebrug, lidt basal grafik og Itunes.
Evt. det der Ilife som man har hørt så godt om

umiddelbart havde jeg overvejet følgende tlbud:

ibook G3 12 inch,
800 Mhz,
640 MB ram, 30 GB,
Perf. stand, OSX 10.2.8
12-inch TFT Display,
DVD/CD-RW drive,
32MB video memory,
30GB Ultra ATA drive
+ Samsonite skulder taske
- pris 6000,- kr

nu ved ikke lige hvad g3 800 mhz er tilsvarende i pc verdenen...
om i forhold til en powerbook/ibook g4 på fx. 500 mhz??

casper, kommende mac bruger

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-09-04 12:50

casper <ccc69303@vip.cybercity.dk> wrote:

> den skal bruges til studiebrug, lidt basal grafik og Itunes.
> Evt. det der Ilife som man har hørt så godt om
iTunes er en del af iLife; yderst sejt. Foruden dette bruger jeg selv
iMovie til hjemmevideo.

> umiddelbart havde jeg overvejet følgende tlbud:
>
> ibook G3 12 inch,
> 800 Mhz,
> 640 MB ram, 30 GB,
> Perf. stand, OSX 10.2.8
> 12-inch TFT Display,
> DVD/CD-RW drive,
> 32MB video memory,
> 30GB Ultra ATA drive
> + Samsonite skulder taske
> - pris 6000,- kr
>
> nu ved ikke lige hvad g3 800 mhz er tilsvarende i pc verdenen...
> om i forhold til en powerbook/ibook g4 på fx. 500 mhz??
>

> casper, kommende mac bruger
G3 er ved at være en gammel CPU, men den holder fint til OS X, hvis der
er RAM nok.

Lyder da ellers som et OK tilbud.

Hent evt. Mactracker:
http://wwww.mactracker.ca/

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-09-04 21:24

casper <ccc69303@vip.cybercity.dk> wrote:

> ibook G3 12 inch,
> 800 Mhz,
> 640 MB ram, 30 GB,
> Perf. stand, OSX 10.2.8

Bemærk blot, at det ikke er den nyeste version af styresystemet. Hvis du
vil have det nyeste OS X 10.3 "Panther", så skal du regne med 1000 kr.
oven i. (Næste version OS X 10.4 "Tiger" kommer til næste sommer, og det
er så 1000 kr. igen. Sådan kan man jo blive ved...)

> 12-inch TFT Display,
> DVD/CD-RW drive,
> 32MB video memory,
> 30GB Ultra ATA drive
> + Samsonite skulder taske
> - pris 6000,- kr

Jeg synes, det er en god maskine, men jeg ville nok ikke selv købe til
den pris. En ny G4 1 GHz med OS X 10.3 og ellers samme indhold koster
lige godt 10.000. Hvis man køber fra ny, kan man også få Bluetooth
indbygget. Jeg har dog ikke nogen føling med brugtpriser, så det er da
muligt, prisen er realistisk.

Held og lykke med købet!

--
Thorkil Olesen,