hva kan jeg bruke av extern brenner til iM~
Fra : OMG Trade

Dato : 30-08-04 15:12

Vil alle typer externe brennere gå - kan jeg bruke USB - eller må jeg ha
Firewire brenner? hva med brennere til PC? Er iMac avhengig av programvare
for å kjøre en slik brenner
All hjelp mottas med taksigelse
OMG Trade
Ole

Fra : Sebastian

Dato : 30-08-04 19:02

OMG Trade <olemats@tiscali.no> wrote:

> Vil alle typer externe brennere gå - kan jeg bruke USB - eller må jeg ha
> Firewire brenner? hva med brennere til PC?
brug en brænder der understøttes af det program du vil bruge.
Du kan tilslutte den til USB (snorksovelangsom) eller firewire.
Bruger du DiscBurner i OS 9 gælder:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60816

XL8yourmac har nogle uautoriserede driver.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-04 10:34

On Mon, 30 Aug 2004 20:01:43 +0200, Sebastian wrote:

> Bruger du DiscBurner i OS 9 gælder:
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60816
>
> XL8yourmac har nogle uautoriserede driver.

og bruger du OSX kan enhver brænder anvendes, hvis man brger patchburn
til at genrerere en device profil.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-04 21:13

Hej Ole

OMG Trade wrote:
> Vil alle typer externe brennere gå - kan jeg bruke USB

Du kan godt bruge en ekstern USB brænder, men det er dræbende langsom -
endnu langsommere end de gamle SCSI brændere. Max hastighed ved brænding
med en USB brænder er 4x på USB.

> - eller må jeg ha Firewire brenner?

Ja, langt de fleste brændere er understøttet af Firewire softwaren under
både OS 9.2.x og under OS X.

Du kan fx. vælge en LaCie d2 brænder til ca. 1000kr.. Den er forsynet
med et helt nyt LiteOn 52x32x52 værk, så det går lynende hurtig. Og det
fungerer uden problemer.

> hva med brennere til PC? Er iMac avhengig av programvare
> for å kjøre en slik brenner

Jeg går ud fra, du stadig kun kører med OS 9.2.x? - I så fald skal du
slå alt hvad der har noget med DiskBurner og Authoring Support fra. Det
kan du gøre i kontrolpanelet 'Udvidelseskontrol' / 'Extensions Control'.
Sørg også for, at 'LDAP Authoring Support' og mappen 'Authoring Support
Files' bliver manuelt taget ud af mappen 'Udvidelser'/'Extensions og
lagt ind i mappen 'Udvidelser (slået fra)'/'Extensions (dis.), så har du
dem til senere, hvis du får OS X installeret og får brug for at kunne
brænde via 'classic mode' under OS X.

Der er dog nogle af de kendte PC brændere - fx. fra Acer og Aopen, der
ikke vil virke under hverken Mac OS 9.x eller OS X, da de ikke
understøttes af Apples software, og der findes ikke 3.-parts drivere til
dem. Intech CDRomSpeedTools kan heller ikke finde disse brændere.

Så mit råd er, at du bør vælge en Firewire brænder fra enten LaCie,
LiteOn eller evt. Maxtor. De understøttes alle nu under OS 9.2.x.
Primært bør du vælge et LaCie drev, da der er international garanti på
disse drev, så om du køber i Danmark og tager den med dig til Norge -
eller omvendt spiller ingen rolle. Maxtor har ikke intl. garanti.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>