Ny mail adresse, men hvordan?
Fra : Johnny Kongsø

Dato : 11-05-01 14:38

Gode eksperter.

Jeg har et lille problem. Jeg har købt mit eget domæne, og kunne godt
tænke mig, at jeg kunne læse min nye e-mail fra min Netscape
Communicator mail-boks. Når jeg forsøger at tilføje min nye mail i
Indstillinger, får jeg beskeden, at jeg skal have en IMAP server, men
jeg har jo POP servere, så hvordan gør jeg?

Venlig hilsen

Johnny Kongsø

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-01 17:36

Johnny Kongsø <kongsoe@mail.dk> wrote in news:3AFBEB44.1BE295A@mail.dk:

> [...]
> Indstillinger, får jeg beskeden, at jeg skal have en IMAP server, men
> jeg har jo POP servere, så hvordan gør jeg?

Nu har du ikke givet så mange oplysninger, men hvis du prøver at tilføje
flere mail-servere til Netscape Communicator, så kan du godt glemme det; den
understøtter kun én POP3-server pr. brugerprofil.

--
René

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-05-01 19:24

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> flere mail-servere til Netscape Communicator, så kan du godt glemme det; den
> understøtter kun én POP3-server pr. brugerprofil.

Du skal åbne Netscape mappen og finde den der hedder User Profile
Manager, som du så åbner. Nu kan du oprette en ny e-mail konto. Når du
er færdig, så luk Netscape og åbn den igen på normal vis. Nu vil
Netscape spørge dig om du vil være Johnny Kongsø eller hvad du nu har
kaldt den anden profil.

Netscape kan kun hente een pop3 konto ad gangen, men skriver du under et
alias - fx. Johnny King Kong og Johnny Kongsø, så kommer du aldrig til
at sende fra den forkerte konto. Bookmarks og adressebog følger også de
forskellige profiler individuelt.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-05-01 18:06

Johnny Kongsø wrote:

> Når jeg forsøger at tilføje min nye mail i Indstillinger, får jeg
> beskeden, at jeg skal have en IMAP server, men jeg har jo POP servere,
> så hvordan gør jeg?

Som beskeden, lidt kryptisk, siger, så kan man *kun* have flere
mail-servere hvis det er IMAP og ikke POP3. Jeg kender udemærket dette
problem, og har selv prøvet at være i dit sted.

Du har, som jeg husker det, følgende muligheder:

+   Du kan vælge at oprette en Netscape-profil for hver enkel e-mail
   adresse, men det er meget besværligt når man skal tjekke post for
   mange kontier.

+   Hvis din udbyder understøtter det, kan du evt. overveje at benytte
   IMAP protokollen. Forskellen er, at posten bliver opbevaret på din
   udbyders server, og det svare derfor lidt til at læse
   nyhedsgrupper. Med IMAP kan du have et stort set ubegrænset antal
   konti/servere under hver Netscape-profil.

+   Skifte til en anden e-mail klient. Jeg mener faktisk at Netscape 6
   skulle understøtte flere POP3 kontier, men jeg er ikke helt sikker.
   Personligt bryder jeg mig ikke specielt meget om dens "smarte"
   udseende, men det er jo smag og behag.

For mit vedkommende endte det med den sidste løsning, selv om det ellers
var den jeg havde mindst lyst til. Jeg prøvede nogle forskellige e-mail
programmer, og valget faldt på MS Outlook Express 5, da det lader til at
være det program der passer bedst til mit humør. Det følger de gængse
standarder for "god e-mail skik" på en behagelig måde (så som
linielængde). Trods det at jeg sjældent siger noget godt om MS, så må
jeg tage hatten af for Outlook Express 5 til Mac, der nok må siges at
være det bedste bud hidtil. Det er i øvrigt ganske gratis og på dansk.
(jeg har ikke prøvet Mail i Mac OS X, men hørt meget godt om det)

Fordelen ved Outlook Express er at du kan have et ubegrænset antal POP3
e-mail kontier, og samtidig kan du tildele dem hver sin signatur. Dette
går helt automatisk, så man skal blot koncentrere sig om at besvarer
e-mails når programmet er opsat - så sørger det selv for at tildele den
rette afsender adresse og tilhørende signatur.

Men jeg har nu heller ikke droppet Netscape Messenger helt endnu. Jeg
bruger det bl.a. til min "gamle" e-mail adresse hos min udbyder, og så
bruger jeg det også til nyhedsgrupper. Outlook Express kan også bruges
til nyhedsgrupper, men nu var det kun et e-mail program jeg manglede, så
det har jeg ikke brugt tid på endnu.

Jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig til at finde den løsning, der
passer bedst til dit behov. Held og lykke.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-01 22:26

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> [...]
> e-mails når programmet er opsat - så sørger det selv for at tildele den
> rette afsender adresse og tilhørende signatur.

Ikke for at sige noget grimt om Outlook Express der sikkert er
et fint program, men alt det der kan ethvert ordentligt e-mailprogram.
De der ikke kan, er simple e-mailprogrammer. Ikke at der er noget galt
med simple programmer. Til folk med enkle behov kan det være fint ikke
at blive distraheret af en masse for dem unødige faciliteter. Til de
simple hører sådan nogle som e-maildelen af MacSOUP, Eudora Light og
åbenbart også Netscape. Der er adskillige gode e-mailprogrammer at vælge
imellem, og jeg tør ikke anbefale det, jeg bruger af frygt for flaming
her i gruppen Se dig lidt omkring. Smag og behag er meget
forskellig, så det er svært at anbefale et bestemt program.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-05-01 22:42

Henrik Münster wrote:

> Ikke for at sige noget grimt om Outlook Express der sikkert er
> et fint program, men alt det der kan ethvert ordentligt e-mailprogram.

Jeg er enig. Det jeg mente var selvfølgelig fordelen ved Outlook Express
frem for Netscape, og jeg beklager at det ikke fremgik tydeligere :)

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Johnny Kongsø

Dato : 12-05-01 10:31

Mange tak til alle.

Jeg har i aftes/nat afprøvet alle de tilsendet forslag, og er nok endt
med at benytte Microsoft Entourage (UHA!!). Jeg er dog fristet af
løsningen som Jesper sendte og tester den et stykke tid.

Det er godt at jeg har jeg eksperter.

Johnny Kongsø