Retrospect opgradere 5.1 - 6.0
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-04 20:26

Jeg har Retrospect Desktop 5.1. Jeg købte den sidste vinter som en
opgradering til 4.3 eller sådan noget. Tre uger efter blev den
opgraderet til ver. 6.0. Jeg kontaktede forhandleren (vist nok Caslon),
men de var ikke til at hugge eller stikke i. En opgradering til 6.0
ville koste godt kr. 900,- med moms og forsendelse. På Dantz' hjemmeside
koster opgraderingen $60. Med dagens dollarkurs er det ikke stort mere
end kr. 360,-. Jeg forstår godt, det bliver noget dyrere i Danmark. Men
jeg forstår ikke, hvordan det kan blive til den samme pris, som før
dollaren styrtdykkede.
Nu er prisen vist faldet lidt (kr. 539,- excl. moms). Jeg har
overvejet at opgradere, da en backup gerne skulle køre ordentligt. Men
hvad er forskellen egentlig på ver. 5.1 og 6.0? Dantz har jo ikke en
versionshistorie på deres hjemmeside, som shareware normalt har. Der
står bare lidt kryptisk, at nu kan man backe up med OS X 10.3. Men det
synes jeg nu også, man kan med ver. 5.1.
Endelig har jeg set, at Windows-versionen er på 6.5. Jeg risikerer
vel ikke, at Mac-versionen kommer op på 6.5 nogle få uger efter, hvis
jeg opgraderer til 6.0 nu?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-04 02:31

> [...]
> står bare lidt kryptisk, at nu kan man backe up med OS X 10.3. Men det
> synes jeg nu også, man kan med ver. 5.1.

Det er vist nærmest noget med at 6.0 understøtter Linux [for os altså
Linux-klienter], og i øvrigt at Retrospect starter automatisk, også selv
om man ikke er logget ind. Det gjorde den også i Retrospect 5, men det
virkede ikke i nyere versioner af MacOS X.

> Endelig har jeg set, at Windows-versionen er på 6.5. Jeg risikerer
> vel ikke, at Mac-versionen kommer op på 6.5 nogle få uger efter, hvis
> jeg opgraderer til 6.0 nu?

Det tvivler jeg på. Man kan ikke altid regne med at versionsnumrene
følger hinanden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-04 07:25

In article <1gjba9l.17j9m6zid0i4mN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> selv om man ikke er logget ind. Det gjorde den også i Retrospect 5,
> men det virkede ikke i nyere versioner af MacOS X.

Det er nu ellers gået meget godt hos os. Forskellen er bare, at der ikke
kommer en rigtigt Retrospect-ikon i Dock, men blot en generisk ikon, når
den starter hos en anden bruger. Jeg har altid syntes, at Retrospect er
utroligt robust. I går havde jeg slettet de gamle brugere efter at have
oprettet en ny. Derefter kunne jeg ikke starte Retrospect. Den må gemme
et eller andet i brugermappen. Jeg satte cd'en i for at installere
Retrospect igen. Så snart cd'en var i, gik Retrospect i gang med at lave
backup, fordi tiden var overskredet for et script.

> Det tvivler jeg på. Man kan ikke altid regne med at versionsnumrene
> følger hinanden.

Jeg synes nu alligevel, der er en tendens til at de følges ad. Jeg tror,
det er af marketingmæssige hensyn. Ellers vil folk spørge om, hvorfor
Windows-versionen er længere fremme end Mac-versionen. Den almindelige
logik vil jo sige folk, at ver. 6.5 er mere udviklet end ver. 6.0. Der
har været eksempler på, at numrene lå meget langt fra hinanden, men
ellers synes jeg da, de normalt følges meget pænt ad. Det var også mere
fordi, jeg ikke kender Dantz' produktcyklus. Det kunne være, nogen har
viden om, at den næste version er lige på trapperne. Sidst brændte jeg
mig jo lidt ved at købe ver. 5.1 tre uger før ver. 6.0 kom.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-04 07:41

> Det er nu ellers gået meget godt hos os.

Det kan såmænd godt være at det var i 5.0, og ikke i 5.1, at der var de
problemer; jeg er nok hoppet direkte mellem de to.

> Forskellen er bare, at der ikke kommer en rigtigt Retrospect-ikon i Dock,
> men blot en generisk ikon, når den starter hos en anden bruger.

Ja, personligt logger jeg nu alligevel for det meste ind som mig selv,
og docken holder jeg mig som regel fra [jeg bruger QuicKeys, ASM og
AliasMenu].

> [...]
> Retrospect i gang med at lave backup, fordi tiden var overskredet for et

Jamen, så har det vel intet at gøre med at du fik sat CD-ROMen i drevet.
Retrospect skal da starte backup selv om ingen er logget på, og uden at
spørge om løsen ...

Retrospect er i øvrigt et uundværligt produkt, når man skal sørge for
backup på sit intranet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-04 08:14

In article <1gjbp58.1aq8lnahmowxtN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Jamen, så har det vel intet at gøre med at du fik sat CD-ROMen i
> drevet. Retrospect skal da starte backup selv om ingen er logget på,
> og uden at spørge om løsen ...

Jeg tolkede det sådan, at Retrospect ikke kunne finde et program på
harddisken, men fandt det på cd'en. Jeg kunne i hvert fald ikke finde et
Retrospect at starte på harddisken. Der lå en del filer i mappen, men
ingen med det rigtige ikon og ingen, der ville starte. Det var bare
dokumenter, som ikke kunne finde det program, de var oprettet i. Det
skete, da jeg oprettede en ny bruger og slettede de gamle. Spørg mig
ikke hvordan. Da jeg satte en Retrospect-cd i, gik mit opdateringsscript
i gang. Og det lød helt som om, programmet kørte fra cd'en. Nu har jeg
installeret Retrospect igen, og nu ligger der et program i mappen. Det
kan vist i øvrigt godt være, det skete, i forbindelse med, at jeg
bootede i OS X igen efter at have været i OS 9. Cd'en gik igang og
Retrospect åbnede nærmest oveni log-in-vinduet. Før jeg satte cd'en i,
kunne jeg ikke starte Retrospect, og det startede heller ikke, når et
script skulle køres.

> Retrospect er i øvrigt et uundværligt produkt, når man skal sørge for
> backup på sit intranet.

Helt sikkert. Jeg prøvede i lang tid at klare mig med Apple Backup, men
det er simpelthen for simpelt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-08-04 19:33

> Der
> står bare lidt kryptisk, at nu kan man backe up med OS X 10.3. Men det
> synes jeg nu også, man kan med ver. 5.1.

Hos mig virker det fint. Retrospect 5.1 og MacOS 10.3.4.

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-04 20:20

In article <1gjcmcd.1c39c7t1152c74N%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Hos mig virker det fint. Retrospect 5.1 og MacOS 10.3.4.

Psst, Mich.! Vi er kommet til 10.3.5. Og hvad laver du egentlig her?
Skulle du ikke være i Paris?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-08-04 21:46

> Psst, Mich.! Vi er kommet til 10.3.5.

Du kan ikke inkludere mig i "vi", for du har da ikke fået forlænget dit
trådløse helt herud til os, vel? Det havde Morten da ellers givet dig
strenge pålæg om at gøre svjh.? Så hop nu ned af den sikel og kom i gang
med arbejdet.

>Og hvad laver du egentlig her?
> Skulle du ikke være i Paris?

Jo, men min parisiske yndlingsrestaurant holder ferielukket i de næste
to uger

--
v.h.
Mich.

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 31-08-04 11:57

Henrik Münster skrev:
> En opgradering til 6.0 ville koste godt kr. 900,- med moms og
> forsendelse. På Dantz' hjemmeside koster opgraderingen $60.

Kan du ikke købe opgraderingen direkte fra Dantz via deres hjemmeside? Fx
via http://www.dantz.com/en/upgrades/wizard_intl.dtml

> Endelig har jeg set, at Windows-versionen er på 6.5. Jeg risikerer
> vel ikke, at Mac-versionen kommer op på 6.5 nogle få uger efter, hvis
> jeg opgraderer til 6.0 nu?

Jo, naturligvis, og da pressemeddelelsen om lanceringen af version 6 er
dateret 6. januar, så ville jeg nok klappe heste lidt endnu, med mindre du
er nødt til at opgradere i dag.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-04 12:17

In article <ctudsqyx4mcx$.vs99dtasfe4w$.dlg@40tude.net>,
Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> Kan du ikke købe opgraderingen direkte fra Dantz via deres
> hjemmeside? Fx via http://www.dantz.com/en/upgrades/wizard_intl.dtml

Nej. Den side er til at aktivere den opgradering, man har købt, når man
står med cd'en i hånden. Det er vel for at sikre, at man rent faktisk
har en gammel Retrospect og dermed har ret til at opgradere.

Det har jeg også besluttet mig for.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 31-08-04 12:31

Henrik Münster skrev:
> Nej. Den side er til at aktivere den opgradering, man har købt, når man
> står med cd'en i hånden. Det er vel for at sikre, at man rent faktisk
> har en gammel Retrospect og dermed har ret til at opgradere.

Jeg kom ellers til siden ved at klikke videre under punktet "Buy direct
from Dantz - Upgrade online, immediately, using our Upgrade Wizard" på
denne side:
http://www.dantz.com/en/buy/index.dtml?mode=upgrade

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-04 13:07

In article <8kc8b7w8e6wb.1eeeceo8rfs2a$.dlg@40tude.net>,
> [...]

> Jeg kom ellers til siden ved at klikke videre under punktet "Buy direct
> from Dantz - Upgrade online, immediately, using our Upgrade Wizard" på

Det ser mindsandten ud til, at du har ret. Det mener jeg bestemt ikke,
man kunne i december. Da blev man ført videre til en side med adresse på
de danske forhandlere. Men nu ser det da helt smart ud. Man kan endda få
opgraderingen elektronisk, og jeg har såmænd ikke brug for en cd. For et
gøre det ekstra fint, kan man selv vælge, om man vil betale i dollars
eller euro. Og jeg vil nok hellere betale $60 end ¤60 Det ser dog
ud til, at de lægger moms oveni. Det er der jo ikke noget at gøre ved.
Så kan man i det mindste have god samvittighed på det punkt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 31-08-04 16:57

Henrik Münster skrev:
> For et gøre det ekstra fint, kan man selv vælge, om man vil betale i
> dollars eller euro. Og jeg vil nok hellere betale $60 end ¤60 Det
> ser dog ud til, at de lægger moms oveni.

Ja, momsen skal de jo desværre lægge oveni. Og man skal ganske rigtigt se
sig godt for, hvis man har mulighed for selv at vælge møntfoden. Nogle
gange er der dog taget højde for kursforskellene.

Tilbage er så stadig, at der måske kommer en opdatering inden for en
overskuelig fremtid, men den vil vel også kunne købes via hjemmeside
Men hvorfor ikke skrive til dem og spørge? Det er jo ikke sikkert, at Dantz
er lige så paranoide som Apple, hvad den slags angår.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-04 23:00

In article <117won3srbydd$.1eh3iqznxh0ne.dlg@40tude.net>,
> [...]

> Men hvorfor ikke skrive til dem og spørge? Det er jo ikke
> sikkert, at Dantz er lige så paranoide som Apple, hvad den slags

Jeg har sendt en forespørgsel via deres hjemmeside. Nu må vi se, hvad
der sker. Måske har jeg også lidt for meget versionitis. Det går jo
meget godt med den version, jeg har. Man skal jo ikke opgradere hele
tiden. Se bare på Virex 7.5, som de nu trækker tilbage.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster