Boote i skiftevis 9 og X
Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 11:33

Jeg vil gerne kunne boote i både OS 9 og X på vores gamle iMac. Nogle af
de gamle spil som f.eks. Pixeline kører alt for langsomt i Classic under
OS X. Det var jo smart, hvis man kunne slippe for at boote i det
forkerte system, skifte startdisk og derefter genstarten computeren.
Ifølge hjælpedokumenterne kan man holde Alt-tasten nede ved start og så
vælge de tilgængelige startdiske. Det kan jeg ikke få til at virke. I
min søgen fandt jeg så et sted, hvor der stod, at det kun virkede på
visse computere. Så det virker nok ikke på den gamle iMac 233. Er der
nogen, der har en smart metode til at vælge startdisk, hvor man ikke
skal have bootet helt op først?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 11:54

> [...]
> visse computere. Så det virker nok ikke på den gamle iMac 233. Er der
> nogen, der har en smart metode til at vælge startdisk, hvor man ikke

For omstændigt at vælge den, inden du lukker ned?.....mine unger slås
med det samme......Hugo, Pixeline m.m., men efterhånden er de nu mest på
Barbienettet, så spillene hviler sig for tiden
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 12:15

In article
<1gj0x2v.197dcav1tmzyi6N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> For omstændigt at vælge den, inden du lukker ned?

Det er tit svært at forudse, hvilket system, der skal bruges næste gang.
Om det er et af børnene, der vil spille, eller om det er mig, der skal
lave backup. Endelig har de jo spil til både OS 9 og X, selv om de
fleste til OS X stiller for store krav. Men det er nok det bedst at
prøve at gætte på, hvad der skal bruges næste gang.

> .....mine unger slås med det samme......Hugo, Pixeline m.m., men
> efterhånden er de nu mest på Barbienettet, så spillene hviler sig for
> tiden

Barbienettet? Du har måske mest piger? Mine drenge er mere på FoxKids
eller Cartonnetwork.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 12:45

> [...]
> prøve at gætte på, hvad der skal bruges næste gang.

> Barbienettet? Du har måske mest piger? Mine drenge er mere på FoxKids

To tøser......(uha) just 10 og 12 til januar......de tjekker nu
også dine to sider dér, men er iøvrigt begyndt at chatte på en
børneside, jeg ikke lige nu kan huske, hvad hedder????.....UNO...eller
sådan noget?????

Men du fik da også det der SIMS fra .Mac, ikke sandt - dét har mine
tøser stor fornøjelse af - de elsker, når der skal søges arbejde i
avisen, eller når numsen bliver sløret, når folk går på
toilettet*GGGG*.....typisk amerikansk "pædagogik".......og dét kører da
fint på OS X, 10.3.5 på en 233MHz bondi"green" iMac
M.
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 13:37

In article
<1gj0z0v.1j0ku0k1ev0hlpN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> toilettet*GGGG*.....typisk amerikansk "pædagogik".......og dét kører da
> fint på OS X, 10.3.5 på en 233MHz bondi"green" iMac

Vi har godt nok ikke prøvet det på den gamle iMac. Kan det køre på den,
eller driller du bare? Ellers har børnene leget meget med det, selv om
de måske er lige unge nok til at tage ansvaret for en familie. Vi var
lidt forargede, når vores søn grådkvalt fortalte, at hver gang de havde
fået en baby, kom der en dame og hentede den. Men vi fandt ud af, at det
var de sociale myndigheder, der hentede børnen, fordi de ikke fik mad
nok. Men der er også meget at holde styr på for en niårig. Og så er det
på engelsk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 14:30

> [...]
> var de sociale myndigheder, der hentede børnen, fordi de ikke fik mad
> nok. Men der er også meget at holde styr på for en niårig. Og så er det

Hæ, hæ......nej - jeg driller skam ikke......tøserne synes, det er
spændende, men det er jo også lidt ligesom et dukkehus, ikke sandt....?
Det er muligt, det er for omfattende for en dreng - det véd jeg ikke -
dét siger piger jo, men jeg har nu altid syntes, at det var noget
pladder, at piger skulle være tidligere modne end drenge, men jeg har
selvfølgelig også skulle klare mig selv i udlandet, siden jeg var
tretten, så deeeeeet

Det eneste de spørger om, er oversættelse af de engelske vejledninger.

Jo, det kører fint på både en 233 og en 333 iMac.

Prøv at få fyren i huset til at tisse på gulvet og nogen til at tørre op
bagefter
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 19:37

In article
<1gj13ze.19ggo96qtm2toN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> drenge, men jeg har selvfølgelig også skulle klare mig selv i
> udlandet, siden jeg var tretten, så deeeeeet

Der er måske lidt om, at kvinder er mere alvorlige end mænd. Mænd leger
mere. I barneårene kan det nemt opfattes sådan, at pigerne er mere
modige end drengene. Selvfølgelig taler vi statistik, og der er masser
af enkeltpersoner, det ikke passer på.

> Jo, det kører fint på både en 233 og en 333 iMac.

Og det siger du nu, hvor vi lige har givet en mindre formue for en iBook?

> Prøv at få fyren i huset til at tisse på gulvet og nogen til at tørre
> op bagefter

Jeg har foreslået min søn det. Man kan måske lave en masse rav i den.
Jeg synes nu ofte, min søn har problemer. For eksempel vil manden ikke
altid stå op, når kollegerne kommer for at køre ham til arbejde. Men jeg
har ikke selv haft tid til at sætte mig ind i spillet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 19:57

> [...]
> altid stå op, når kollegerne kommer for at køre ham til arbejde. Men jeg
> har ikke selv haft tid til at sætte mig ind i spillet.

*LOL*, som Lone ville sige...... - Ja, det er rigtigt, det er også
svært at få ham på arbejde af sig selv - efter at have søgt og fået
jobbet........

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 20:35

In article
<1gj1jdz.1qq19s31qodbfaN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> *LOL*, som Lone ville sige...... - Ja, det er rigtigt, det er også
> svært at få ham på arbejde af sig selv - efter at have søgt og fået

Men det er selvfølgelig også meningen, at spillet skal være så
virkelighedstro som muligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 25-08-04 09:36

In article <news-738617.20365424082004@news.tele.dk>,

> Og det siger du nu, hvor vi lige har givet en mindre formue for en iBook?

Er det ikke kun ca. 5 x bagatelgrænse? Det kan da ikke være så slemt-

Nej, nu skal jeg nok stoppe.

--
Christian

Fra : Sebastian

Dato : 25-08-04 19:13

> [...]
> OS X. Det var jo smart, hvis man kunne slippe for at boote i det
> forkerte system, skifte startdisk og derefter genstarten computeren.

Installer X og 9 på 2 forskellige partitioner af harddisken.
"X" ved start - starter i OS X
"D" ved start - starter fra føste partition (her lægger du OS 9)
Når "option" ved start ikke virker læs:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106698

men
jeg holder nu mere af Kaj & Andrea

bom tjikke bom

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-04 20:58

In article <1gj3boa.eipis41gfjszgN%thorfinn@ofir.dk>,
thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote:

> [...]
> "X" ved start - starter i OS X
> "D" ved start - starter fra føste partition (her lægger du OS 9)

Tak for tippet, men jeg er bange for, at det ikke går. Netop på de gamle
G3 og iMac skal Mac OS X ligge på en partition på de første 8 GB af
harddisken, så OS X skal ligge på den første partition. Jeg vil prøve
det med at holde X nede ved start. Men din link leder til en anden
artikel, hvor der står, at de ældste iMac som min slet ikke har en
Startup Manager.

> men jeg holder nu mere af Kaj & Andrea

Dem har vi også et par spil med. Det er vist nogen, der fulgte med Se og
Hør engang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-04 16:40

> [...]
> vælge de tilgængelige startdiske. Det kan jeg ikke få til at virke. I
> min søgen fandt jeg så et sted, hvor der stod, at det kun virkede på

Det virker kun på UMA mac'er (dem AGP port) - på dem får man en
grafisk OF brugerflade hvor man kan vælge det bootbare system man
måtte ønske (med sin mus)

> Så det virker nok ikke på den gamle iMac 233. Er der
> nogen, der har en smart metode til at vælge startdisk, hvor man ikke
> skal have bootet helt op først?

hold X nede under start, og den vil væleg OSX såfremt bootpartitionen
indeholder såvel OS9 som OSX.