SCSI kort til OS X
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-08-04 16:43

Hej

Er der en eller anden, der kan give et hurtigt svar på dette. - Jeg skal
have et SCSI kort til min G4. Jeg véd, at Adaptec 2940U2B kan bruges
(har firmware til X liggende), men kan Adaptec 2930 bruges?

Går man ind på Apples site, står der en masse om Apples eget kort
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58245->, og at det
skulle være det samme som Adaptec 2930, men leveret til Apple under
navnet "Apple53C875Card", - samme kort, som blev leveret som ekstra PCI
kort til både Beige G3 og B&W G3 efter BTO.

Kan jeg få en hurtig af-/bekræftelse på, om kortet kan bruges?
PFT, mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-04 16:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> kort til både Beige G3 og B&W G3 efter BTO.
>
> Kan jeg få en hurtig af-/bekræftelse på, om kortet kan bruges?

Det skulle gerne virke fint. Jeg har såvidt jeg husker brugt et
Adaptec 2930 kort på OS X og på Adaptec's support-sider fandt jeg
denne oversigt, som de løbende opdaterer:

<http://www.adaptec.com/worldwide/support/supporteditorial.jsp?sess=no&language=English+US&prodkey=mac_osx_info>

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-04 17:19

René Frej Nielsen - spam@rfn.dk on 27/08/04 17:44 wrote:

> [...]
> Adaptec 2930 kort på OS X og på Adaptec's support-sider fandt jeg
> denne oversigt, som de løbende opdaterer:

Og inden man smider de store penge i Adaptec kort er det nok værd at bemærke
dette uddrag fra ovenstående link:

"Adaptec is no longer developing SCSI drivers for the Mac OS. Technical
support is available for those products still in their complimentary support
period; however, there will be no new SCSI drivers, firmware, or patches
available."

Hvilket foreløbig har haft det resultat at Retrospect under 10.3 ikke
længere fungere med Adaptec SCSI kort, og nok aldrig kommer til det.

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-04 19:09

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
>
> Hvilket foreløbig har haft det resultat at Retrospect under 10.3 ikke
> længere fungere med Adaptec SCSI kort, og nok aldrig kommer til det.

Jeg mente at der var drivere til de gamle kort i Mac OS X fra standard, så
hvorfor virker Retrospect så ikke?

Det er ikke længe siden (inden for et år), at jeg har været med til
indkøb af 2 stk. 29160N til brug i G5'ere, i 2 forskellige firmaer, så
selvom det virker fint nu, så tegner det jo ikke godt mht. fremtidig
understøttelse. Lidt ærgeligt eftersom kortene var ret dyre i indkøb.

Hvilke andre mærker kan ellers anbefales og virker "sikre" mht.
fremtidig support?

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-04 23:21

René Frej Nielsen - spam@rfn.dk on 27/08/04 20:08 wrote:

> Jeg mente at der var drivere til de gamle kort i Mac OS X fra standard, så
> hvorfor virker Retrospect så ikke?

Den præcise årsag kender jeg ikke, men i dette dokument fra Dantz står der
at de ikke understøtter Adaptec kort i 10.3.

http://www.dantz.com/en/support/kbase.dtml?id=27381

Jeg har selv oplavet det for ganske nylig på en server med et 2940U2B kort
og et AIT2 drev. Retrospect kan ikke se drevet, men med et ældre Atto kort
er der ingen problemer. Adaptec kortet virker fint med harddiske, men ikke
med Retrospect.

> [...]
> understøttelse. Lidt ærgeligt eftersom kortene var ret dyre i indkøb.
>
> Hvilke andre mærker kan ellers anbefales og virker "sikre" mht.

Jeg kan varmt anbefale Atto. Det er de kort Apple selv sælger til deres
servere, og de fungerer fantastisk godt. Atto er meget dedikerede til mac
platformen, og deres drivere bliver ofte opdateret, og er fast inventar i en
OS X standard installation. Udover SCSI kort laver de også som nogen af de
eneste Fibre Channel kort til mac.

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-08-04 12:36

> [...]
> OS X standard installation. Udover SCSI kort laver de også som nogen af de

Det skal jeg huske til næste indkøb, tak.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-04 23:12

Hej René

Tak for linket. Det var den, jeg havde ledt efter - igen... - I øvrigt
har jeg købt et 2940U2B Mac Edition, så jeg burde være inddækket nu. Jeg
har firmwareupd. liggende til det kort.
mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-08-04 12:38

> [...]

> Tak for linket. Det var den, jeg havde ledt efter - igen... - I øvrigt
> har jeg købt et 2940U2B Mac Edition, så jeg burde være inddækket nu. Jeg

Problemet er, at 2940-serien ikke er understøtter i OS X, men det er
2930...

Som Peter Kiil skriver, så laver Adaptec tilsyneladende ikke drivere
til OS X længere, så det er nok bedre at bruge et andet mærke
fremover, hvis man vil være sikker på kompatibilitet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-04 01:27

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Problemet er, at 2940-serien ikke er understøtter i OS X, men det er
> 2930...

?? - Det er 2940U2B, - men ikke 'U', UWB', 'W' og et par stks. mere fra
2940 serien. - Desuden har jeg firmware update til X liggende til
2940U2B kortet.

> Som Peter Kiil skriver, så laver Adaptec tilsyneladende ikke drivere
> til OS X længere, så det er nok bedre at bruge et andet mærke
> fremover, hvis man vil være sikker på kompatibilitet.

Svjv. kører kortet native (driverløs) i OS X 10.3.x, men ikke i 10.2.x
eller lavere, og da jeg kun skal bruge det til et jaz drev, så vil jeg
ikke ud og ofre det helt store på et SCSI kort. - Ellers må jeg lige
kigge efter, hvilket kort det er, jeg har siddende i en Beige G3/300. -
Jeg mener det er et ATTO kort...

Jeg har i øvrigt fået flere tilbud på netop 2940U2B, som har siddet i
G4, der har kørt med X, så det burde virke...

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-04 12:29

> Jeg har i øvrigt fået flere tilbud på netop 2940U2B, som har siddet i
> G4, der har kørt med X, så det burde virke...

Hvad med AHA 2930CU MAC som jeg vist har et par stykker af [det andet
kort er tilsyneladende forlagt]. Jeg har endnu ikke fået nogen af dem
til at virke, hverken til min Mac eller Windows-desktop.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-04 13:59

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Hvad med AHA 2930CU MAC som jeg vist har et par stykker af [det andet
> kort er tilsyneladende forlagt]. Jeg har endnu ikke fået nogen af dem
> til at virke, hverken til min Mac eller Windows-desktop.

En søgning på google viser i øvrigt mange hits - folk vil sælge deres
kort:

http://www.google.com/search?q='AHA-2930CU+MAC'&ie=UTF-8&oe=UTF-8
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-04 03:36

Hej Per

'CU' versionen af 2930 er ikke OS X kompatibel, og jeg kan hellr ikke
finde hverken flash eller firmware til den model. - Jeg har til andre
2930 ver.. - I øvrigt ligger der også firmware til 2930 på OS 9.1 CD'en.

Hvis det skal bruges på Windows ME til XP, skal det være enten en 2930U
eller 2930U2 - jvf. Adaptecs hjkemmeside.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-04 04:30

> 'CU' versionen af 2930 er ikke OS X kompatibel, og jeg kan hellr ikke
> finde hverken flash eller firmware til den model. - Jeg har til andre
> 2930 ver.. - I øvrigt ligger der også firmware til 2930 på OS 9.1 CD'en.

Systemet kan registrere at der ligger et scsikort på maskinen, men ikke
genkende en kæde. Det gør ingen forskel om der bootes i 9.x eller MacOS
X.

> Hvis det skal bruges på Windows ME til XP, skal det være enten en 2930U
> eller 2930U2 - jvf. Adaptecs hjkemmeside.

Og reaktionen er nøjagtig den samme som på Mac'en, idet jeg dog her
bruger XP Pro [XP Home, som maskinen er kommet med, understøtter ikke
Remote Desktop Connection].

Jeg finder det i øvrigt ikke værd at købe et scsi-kort til halvandet
tusind kroner, for at kunne bruge et zip-drev + et scsi-tower med fire
pladser, indeholdende harddiske og en cd-rom brænder, når alle de øvrige
maskiner i forvejen er forsynet med cd-rom brænder, G4eren endog med
dvd-brænder.
--
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-08-04 13:10

> ?? - Det er 2940U2B, - men ikke 'U', UWB', 'W' og et par stks. mere fra
> 2940 serien. - Desuden har jeg firmware update til X liggende til
> 2940U2B kortet.

Det ser minsandten ud til, at det virker, ihvertfald med en eller
anden version af Mac OS X:
http://homepage.mac.com/bcarter/2940review.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-04 03:44

René Frej Nielsen wrote:
> [...]

Må lige tilføje en korrektion her... Jvf. Adaptec selv, så er også
2940UW, 2940W og 2940U2W også understøttet. - vel at mærke i
PowerDomaine versionerne, - Og jeg kan bekræfte dette, da jeg har
firmware til X liggende til disse kort også. - Jeg har været ved at
rydde op i en del downloads og fandt her firmware til disse kort også...

> Det ser minsandten ud til, at det virker, ihvertfald med en eller
> anden version af Mac OS X:
> http://homepage.mac.com/bcarter/2940review.html

Åbenbart...