Hjælp - hvem har tid?
Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 22-08-04 09:25

LIge et par spm.:

Jeg har en g3 - hvor der er system 9.2. Min LaserWriter 4/600 PS er
begyndt at "spytte" en ekstra tom side ud for hver printet side. Et råd
var at jeg skulle kunne ordne det via printerutility. Og jo - jeg har
fundet printerutility - men kan ikke umiddelbart finde ud af hvad jeg
skal gøre??

Er der nogle regler for hvor diverse filer, preff. osv. placeres under
OSX 10.3.5. Det er jo rart at man kan prøve diverse demoversioner - men
det kan (for mig) være lidt svært at få smidt det hele ud igen - når der
ikke er en uninstall??

PFT

Ole

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 22-08-04 22:52

Hejsa OIe

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> var at jeg skulle kunne ordne det via printerutility. Og jo - jeg har
> fundet printerutility - men kan ikke umiddelbart finde ud af hvad jeg

Altså hvis det er en side ekstra FØR dit dokument, så er der tale om
(formodentlig) info-siden (kan ikke huske, hvad den hedder, der
fortæller, hvem der har printet og jobnavn og den slags. Men den slår
man vist til i udskriftsdialogen.

I printerutility (laserprinterværktøj - hed det vist i gamle dage) kunne
man stille, om printeren skal spytte en side ud, når den bliver tændt.

Er det derimod en blank side EFTER dit dokument, så vil jeg tro, at dit
papir ikek er luftet ordentligt, så printeren kommer til at sluge to
ark.

> [...]
> OSX 10.3.5. Det er jo rart at man kan prøve diverse demoversioner - men
> det kan (for mig) være lidt svært at få smidt det hele ud igen - når der

De hedder vist nok .plist og ligger - men hæng mig ikke op på det i en
eller anden /Library-mappe (/Bibliotek) enten din brugers, eller
systemets generelt, men hvis du nu søger på .plist ?

Mvh Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-08-04 23:21

On Sun, 22 Aug 2004 23:51:52 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Er det derimod en blank side EFTER dit dokument, så vil jeg tro, at dit
> papir ikek er luftet ordentligt, så printeren kommer til at sluge to
> ark.

Det er vist det der kaldes for en skilleside og har ikke noget at gøre
med dårligt luftet papir eller fejl på printeren. Der er en indstilling
i opsætningen til printeren til den slags, men jeg kan ikke huske hvor,
dog hedder det sandsynligvis banner(page) på engelsk.

--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-04 00:57

Hej Ole & Seb

Jeg har vistnok tidl. skrevet noget herom? I klassiske systemer skal man
i Finder ind under 'Arkiv' -> 'Sideopsætning' og vælge standard
papirstr.. Problemet er, at selvom det er dansk system, står standard
oftest til 'US Letter' og ikke 'A4'.

Man skal sætte popupmenuen til A4, holde ALT tasten nede, mens man
trykker på OK, så vil Finder i langt de fleste programmer sætte standard
str. til A4.

Jeg har faktisk lige haft problemet med min HP 1110, der lavede det
samme nummer, men i modsætning til Apples printere, skal man her
definere standard for hvert enkelt program.. - bøvlet og
langsommeligt. Men efter jeg har sat den til A4 som std., så kommer der
ikke et tomt ark ud bagefter...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-04 01:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> i Finder ind under 'Arkiv' -> 'Sideopsætning' og vælge standard
> papirstr.. Problemet er, at selvom det er dansk system, står standard

LaserWriter 8 læse default papirstørrelse fra printeren, på denne kand
et ændres med "Apple Printer Utility-PPC".

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 23-08-04 15:41

Tak til alle for hjælpen - problemet er ikke løst men eksisterer
tilsyneladende kun når jeg bruger PageMaker 6.5 - mærkeligt.

mvh

Ole

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-08-04 16:52

On Mon, 23 Aug 2004 16:40:47 +0200, otnfjern wrote:

> Tak til alle for hjælpen - problemet er ikke løst men eksisterer
> tilsyneladende kun når jeg bruger PageMaker 6.5 - mærkeligt.

Så er det vel fordi du har sat PM til at printe en skilleside ud.
--
MVH
osv...

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 24-08-04 07:51

Tja - ikke mig bekendt - men ved du hvordan man gør dét.

mvh

Ole

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-08-04 14:07

On Tue, 24 Aug 2004 08:51:22 +0200, otnfjern wrote:

> Tja - ikke mig bekendt - men ved du hvordan man gør dét.
>
> mvh
>
> Ole

Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal skrive svaret. Hvor synes du selv det
ville blive mest overskueligt?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 14:31

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 24-08-04 17:24

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal skrive svaret. Hvor synes du selv det
> ville blive mest overskueligt?

Hej Frank,

Det forstår jeg godt ;0) - men prøv herefter så skal du have mange tak -
OG - så må jeg nok lære lidt "quote teknink" - hedder det vist.

Ole

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-08-04 22:37

On Tue, 24 Aug 2004 18:24:01 +0200, otnfjern wrote:

> Det forstår jeg godt ;0) - men prøv herefter så skal du have mange tak -
> OG - så må jeg nok lære lidt "quote teknink" - hedder det vist.

Pis, jeg havde regnet med en popsmart bemærkning om at du qoutede som det
passede dig, hvorefter jeg kunne undgå at afsløre at jeg ikke
umiddelbart har svaret på dit problem. I stedet for viser du dig ganske
velvillig og så nødes jeg jo nærmest til at hive noget gammel viden
frem fra gemmerne (der pt er fyldt op til randen med 3 andre
operativsystemer og meget andet).

Jeg går ud fra at der kun kommer een blank side ud, selvom
Pagemaker-dokumentet er på flere sider, samt at den kommer som sidste
side. For at finde ud af om problemet er i printerdriveren eller i
dokumentet, kan du prøve at printe ud til en pdf. Hvis du også får en
blank side til sidst i pdf'en, er det sikkert din "skabelon" den er gal
med. Er der ikke en blank side til sidst i pdf'en, må du rode dine
indstillinger (både udskrivning og i selve Pagemaker) igennem og se om du
kan finde noget. Jeg har desværre ikke selv hverken Pagemaker eller OS 9,
så jeg kan ikke hjælpe dig med at lede.

--
MVH
osv...