Airport Extreme taber forbindelsen til int~
Fra : Basholm

Dato : 18-08-04 19:40

Hej

Jeg har anskaffet mig en Airport Extreme base som erstatning for min Topcom
Skyracer trådløs router/accesspoint.
Problemet er at den taber forbindelsen til internettet efter nogle timer.
Jeg kan fint komme i kontakt med basen, men altså ikke med internettet. Ved
at genstarte basen oprettes forbindelsen til nettet igen og alt fungerer
fint i nogle timer igen.

Jeg har TDC bredbånd med ethernet snitflade. Jeg får tildelt en IP adresse
via DHCP.

Jeg har ikke haft problemet med min topcom eller min SMC router, så
problemet må være Airport basen. Jeg kan dog ikke se nogle
opsætningsmuligheder i airport basens software, der skulle kunne ændre noget
mod WAN porten.

Er der nogen der har en ide til hvad der er galt ?

MVH

Tommy

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 20:14

In article <BD496F05.3BC3D%bernholmnospam@nospamadslhome.dk>,
Basholm <bernholmnospam@nospamadslhome.dk> wrote:

> [...]
> mod WAN porten.
>
> Er der nogen der har en ide til hvad der er galt ?

Det problem har jeg også. Jeg er tilsluttet Esenet her i Esbjerg, men de
bruger TDC som leverandør. Der er mange, der har problemer med Esenet,
og avisen herovre kører en lang historie om det. Da min forbindelser
begyndte at ryge i december, troede jeg derfor, det var Esenet, der var
problemer med. Jeg genstartede alt det, der sat på stikkontakten og
troede, det hjalp, fordi jeg genstartede kabelmodemmet.
Jeg fandt senere ud af, at det var basestationen, der skulle
genstartes. Det undrede mig. Jeg spurgte her i gruppen, men ingen
svarede. Efter nytår forsvandt problemet igen, og alt fungerede fint i
månedsvis. I forsommeren kom det lidt igen, men en hurtig genstart af
kabelmodem løste det hver gang.
Af andre årsager skiftede jeg min gamle Airport base ud mede en
Airport Extreme først i juli. Den kørte upåklageligt i ugevis, men
krævede så en genstart. Så gik det godt en uge eller to, men i dag har
jeg måttet genstarte den både i morges og til aften. Det er lidt bøvlet,
fordi jeg har sat basen ned i kælderen. Hvis nogen har en løsning eller
en forklaring, er jeg også meget interesseret. Kan det være noget med
DHCP-leasen, når den skal fornyes?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-04 20:30

On Wed, 18 Aug 2004 21:14:17 +0200, Henrik Münster wrote:

> Hvis nogen har en løsning eller
> en forklaring, er jeg også meget interesseret. Kan det være noget med
> DHCP-leasen, når den skal fornyes?

Har du en lille switch du kan prøve at sætte mellem kabelmodem og AP?
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 21:07

In article <pan.2004.08.18.19.29.53.529859@mail.invalid>,
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote:

> Har du en lille switch du kan prøve at sætte mellem kabelmodem og AP?

Nej, desværre. Mener du, det kunne hjælpe? Så ville det vel være den,
der får IP-nummer på min udbyders netværk og danner bro med min LAN.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-04 21:30

On Wed, 18 Aug 2004 22:06:42 +0200, Henrik Münster wrote:

> Nej, desværre. Mener du, det kunne hjælpe?

Det er en ret enkel test der ofte giver fine resultater. Om det også gør
det i dette tilfælde, tør jeg dog ikke love.

> Så ville det vel være den,
> der får IP-nummer på min udbyders netværk og danner bro med min LAN.

En switch har ikke noget med IP-numre at gøre.
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 21:53

In article <pan.2004.08.18.20.30.01.709625@mail.invalid>,

> En switch har ikke noget med IP-numre at gøre.

Nå nej, det er nok en router, jeg tænker på. Men den gør altså, at de
ikke lige kan se hinanden og dermed driller de heller ikke hinanden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-04 22:52

On Wed, 18 Aug 2004 22:52:37 +0200, Henrik Münster wrote:

> Nå nej, det er nok en router, jeg tænker på. Men den gør altså, at de
> ikke lige kan se hinanden og dermed driller de heller ikke hinanden.

Det gør at deres netværksenheder ikke snakker direkte med hinanden mere,
men så at sige har en mælger mellem dem.
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-04 18:11

In article <pan.2004.08.18.21.52.23.423303@mail.invalid>,

> Det gør at deres netværksenheder ikke snakker direkte med hinanden
> mere, men så at sige har en mælger mellem dem.

Og hvis det går helt galt, så må man måske prøve med en ombudsmand? Men
Ok, det var sådan set også det jeg mente. Jeg er bare ikke så god til
fagudtryk. Jeg talte i øvrigt lige med en Windowsbruger i dag. Han har
alle mulige problemer med Esenet. Det er hele tiden nede, siger han.
Sjovt nok har han en switch, som de bruger mellem deres to computere.
Ellers klarer jeg mig nu. Det var alle tiders fidus, jeg fik i går,
at jeg bare kan genstarte Airportbasen med Airport-hjælpeprogrammet fra
computeren. Så er jeg fri for at løbe ned i kælderen. Og det tager jo
kun 30 sekunder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-08-04 20:07

> [...]
> at jeg bare kan genstarte Airportbasen med Airport-hjælpeprogrammet fra
> computeren. Så er jeg fri for at løbe ned i kælderen. Og det tager jo

Jamen så får du jo ingen motion, for du cykler vel ikke i disse
regnfulde tider?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-08-04 23:55

On Thu, 19 Aug 2004 19:11:29 +0200, Henrik Münster wrote:

> Og hvis det går helt galt, så må man måske prøve med en ombudsmand?

Nej, en hammer.

> [...]
> at jeg bare kan genstarte Airportbasen med Airport-hjælpeprogrammet fra
> computeren. Så er jeg fri for at løbe ned i kælderen. Og det tager jo

Ikke desto mindre burde det ikke være nødvendigt. Er det et kabelmodem
eller en router du og han har fra Esenet?

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-04 00:27

In article <pan.2004.08.19.22.54.30.597733@mail.invalid>,

> Ikke desto mindre burde det ikke være nødvendigt. Er det et kabelmodem
> eller en router du og han har fra Esenet?

Nej. Man skal selv købe sit kabelmodem. Og der er ikke alverden at vælge
mellem. Sjovt nok er det ikke noget, der dukker op, når man ser
kataloger igennem f.eks. på nettet. Så der er ikke det store udvalg. Jeg
har et Motorola Surfboard 4100. Den er afløst af en model, der hedder
5100, og den siges at have problemer på Esenet. Min siges at være
stabil. Der er også et andet mærke, der kan købes her i byen, med det
angiver Esenet også, der er problemer med. De indrømmer selv, det ikke
er hensigtsmæssigt, at der er problemer med de to modeller kabelmodem,
man kan købe i Esbjerg. Min router er jo min AirPort Extreme base. Jeg
kender ikke det udstyr, ham, jeg talte med, har. Men han er ikke den
store computer-ørn. I hvert fald ikke, hvad teknikken angår.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-08-04 01:15

On Fri, 20 Aug 2004 01:26:35 +0200, Henrik Münster wrote:

> Nej. Man skal selv købe sit kabelmodem. Og der er ikke alverden at vælge
> mellem.

Hvis det er et kabelmodem, så kan ham den anden ikke have begge PC'ere
på indernedded på samme tid, hvis han kun har en switch mellem PC'ere og
kabelmodem.

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-04 20:46

In article <pan.2004.08.20.00.14.45.484114@mail.invalid>,

> Hvis det er et kabelmodem, så kan ham den anden ikke have begge PC'ere
> på indernedded på samme tid, hvis han kun har en switch mellem PC'ere og
> kabelmodem.

Det forklarer måske hans problemer? Men er det helt rigtigt? Man er på
med DHCP, og man kan tilmelde to enheder. Det skulle således være muligt
at have to computere på kabelmodemmet blot med en hub. Kan man så ikke
også være på med en switch.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-08-04 20:53

On Fri, 20 Aug 2004 21:46:06 +0200, Henrik Münster wrote:

> Det forklarer måske hans problemer? Men er det helt rigtigt? Man er på
> med DHCP, og man kan tilmelde to enheder.

Ok, det var jeg ikke klar over. Det er ikke muligt med mit kabelmodem.

> Det skulle således være muligt
> at have to computere på kabelmodemmet blot med en hub. Kan man så ikke
> også være på med en switch.

Jo, i den sammenhæng er det ligeyldigt om det er en hub eller en switch.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 21:33

> [...]
> med DHCP, og man kan tilmelde to enheder. Det skulle således være muligt
> at have to computere på kabelmodemmet blot med en hub. Kan man så ikke

jo

Fra : Basholm

Dato : 18-08-04 21:23

On 18/08/04 21:29, in article pan.2004.08.18.19.29.53.529859@mail.invalid,

> Har du en lille switch du kan prøve at sætte mellem kabelmodem og AP?

Hej

Jeg har en lille 5 ports Zyxel switch som jeg kan sætte imellem, men hvad
er ideen ?

MVH

Tommy

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-04 21:27

On Wed, 18 Aug 2004 22:23:13 +0200, Basholm wrote:

> Jeg har en lille 5 ports Zyxel switch som jeg kan sætte imellem, men hvad
> er ideen ?

At se om det er kabelmodem og AP der ikke kan lide hinanden. Den slags er
set alt for mange gange før.

--
MVH
osv...

Fra : Basholm

Dato : 18-08-04 21:42

On 18/08/04 22:27, in article pan.2004.08.18.20.27.29.808241@mail.invalid,

> At se om det er kabelmodem og AP der ikke kan lide hinanden. Den slags er
> set alt for mange gange før.

Takker.

Jeg prøver i morgen.

MVH

tommy

Fra : Basholm

Dato : 21-08-04 08:34

On 18/08/04 22:42, in article
BD498BD5.3BCC2%bernholmnospam@nospamadslhome.dk, "Basholm"
<bernholmnospam@nospamadslhome.dk> wrote:

> Takker.
>
> Jeg prøver i morgen.
>
> MVH
>
> tommy

Hej

Har nu prøvet at sætte en switch imellem uden det har hjulpet.

Jeg har ikke kabelmodem, men alm. bredbånd med en speedstream 5100 router.
Måske kan det skyldes den. Jeg prøver at se om jeg kan finde mere
information vedrørende den.

MVH

Tommy

Fra : Morten Lind

Dato : 22-08-04 05:43

> [...]

> Jeg har ikke kabelmodem, men alm. bredbånd med en speedstream 5100 router.
> Måske kan det skyldes den. Jeg prøver at se om jeg kan finde mere

Hej Tommy,
Hvis du har ADSL fra TDC og har fået en "Speedstream 5100" med, så er
det et modem, og ikke en router. Det er min, i hvert fald
M.

Fra : Basholm

Dato : 22-08-04 22:32

On 22/08/04 6:43, in article
1giwqhz.1j30e5h1ok3e82N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com,
"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hej Tommy,
> Hvis du har ADSL fra TDC og har fået en "Speedstream 5100" med, så er
> det et modem, og ikke en router. Det er min, i hvert fald
> M.

Hej Morten

Ja, det gik også op for da jeg fandt kassen den kom i .

Jeg er desvære ikke kommet videre, men regner med at ringe til TDC for at
høre om de har nogle ideer. Ellers sælger jeg den og køber en D-Link.

MVH

Tommy

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 21:54

In article <pan.2004.08.18.20.27.29.808241@mail.invalid>,

> At se om det er kabelmodem og AP der ikke kan lide hinanden. Den
> slags er set alt for mange gange før.

Aha, og da jeg skiftede Airport-base til en Extreme, gik der nogle uger,
før de blev så meget uvenner, at forbindelsen røg? Men det vil
selvfølgelig forklare, hvorfor problemet er der i periode. Nogle gange
er de uvenner over noget, andre gange har de sluttet fred i nogen tid.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-04 22:29

On Wed, 18 Aug 2004 22:54:25 +0200, Henrik Münster wrote:

> Aha, og da jeg skiftede Airport-base til en Extreme, gik der nogle uger,
> før de blev så meget uvenner, at forbindelsen røg?

Synes du det lyder mærkeligt?

> Men det vil
> selvfølgelig forklare, hvorfor problemet er der i periode. Nogle gange
> er de uvenner over noget, andre gange har de sluttet fred i nogen tid.

Elektricitet er ikke (altid) noget statisk.
--
MVH
osv...

Fra : Basholm

Dato : 18-08-04 21:30

On 18/08/04 21:14, in article news-B3849D.21141718082004@news.tele.dk,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> fordi jeg har sat basen ned i kælderen. Hvis nogen har en løsning eller
> en forklaring, er jeg også meget interesseret. Kan det være noget med

Øhh, kan du ikke bare genstarte via Airport hjælpeprogrammet, det gør jeg.
Men, selvfølgelig, det kræver at du ikke har mistet forbindelsen til selve
basen.

MVH

Tommy

(motion er dejlig, men kun i begrænset mængde )

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 21:50

In article <BD4988D5.3BCBA%bernholmnospam@nospamadslhome.dk>,
> [...]

> Øhh, kan du ikke bare genstarte via Airport hjælpeprogrammet, det gør
> jeg. Men, selvfølgelig, det kræver at du ikke har mistet forbindelsen

Hold da op! Det har jeg sør'me ikke tænkt på. Kan det virkelig lade sig
gøre? Det er jo noget nemmere end at skulle gå ned i kælderen. Mig
bekendt er forbindelsen til basen i orden. Der er da fin Airport-kontakt
iflg. det lille ikon i menulinien. Lad mig gætte: Det er det punkt, der
hedder "Start igen"?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Basholm

Dato : 18-08-04 21:52

On 18/08/04 22:49, in article news-507AAD.22494818082004@news.tele.dk,
> [...]

> bekendt er forbindelsen til basen i orden. Der er da fin Airport-kontakt
> iflg. det lille ikon i menulinien. Lad mig gætte: Det er det punkt, der

Korrekt !!!

Tommy

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-08-04 21:09

Basholm <bernholmnospam@nospamadslhome.dk> wrote:

> Korrekt !!!
>

> Tommy

Der røg den motion!

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-08-04 20:25

Basholm <bernholmnospam@nospamadslhome.dk> wrote:

> Er der nogen der har en ide til hvad der er galt ?

Lyder som et problem med fornyelse af IPnr.
Er der en indstilling med "Renew" eller lign.
Kan den sættes til bestemte intervaller eller Renew forever?

/Preben (m. Airport på LAN, D-Link mod WAN)
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 21:06

In article <1giqgnb.1jtzy5v1po4k75N%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Lyder som et problem med fornyelse af IPnr.
> Er der en indstilling med "Renew" eller lign.
> Kan den sættes til bestemte intervaller eller Renew forever?

Jeg synes kun, det er på LAN-siden, man kan indstille sådan noget. Og
det ser jo ud til, at det er på WAN-siden, problemet er.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-08-04 21:13

> Jeg synes kun, det er på LAN-siden, man kan indstille sådan noget. Og
> det ser jo ud til, at det er på WAN-siden, problemet er.

Det er WAN-siden jeg tænker på.
Et klip fra loggen i min D-Link:
onsdag 18. august 2004 22:01:07 DHCP:renew
onsdag 18. august 2004 22:01:07 DHCP:ack(DOL=3600,T1=1800,T2=3150)

Mener bestemt det må skulle sættes, altså genforhandling af IPnr.!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Basholm

Dato : 18-08-04 21:26

On 18/08/04 22:12, in article 1giqixm.117rkmgkmvwvdN%spam@events.dk, "Preben
Bødker Nielsen" <spam@events.dk> wrote:

> [...]
> onsdag 18. august 2004 22:01:07 DHCP:ack(DOL=3600,T1=1800,T2=3150)
>
> Mener bestemt det må skulle sættes, altså genforhandling af IPnr.!

Hej

Jeg svarer lige på dit spørgsmål til Henrik.

Jeg kan ikke finde nogen mulighed for at sætte den til at forny IP
automatisk i Airport hjælpeværktøj programmet.

MVH

tommy

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 19-08-04 00:06

Basholm skrev:
> Jeg kan fint komme i kontakt med basen, men altså ikke med internettet. Ved
> at genstarte basen oprettes forbindelsen til nettet igen og alt fungerer
> fint i nogle timer igen.

Kan det have noget at gøre med, at DHCP-oplysningerne ikke bliver fornyet,
når de udløber?

Prøv evt. at gå ind i netværkskontrolpanelet (10.3) og vælg din forbindelse
og klik på knappen "Renew DHCP Lease" (som den hedder på engelsk).

Nu, hvor jeg tænker over det, forekommer det mig, at knappen vel kun er
klikbar, hvis du bruger DHCP mellem din computer og din basestation, og at
det er dén DHCP-lease, der fornys, men det er da et forsøg værd at se, om
det gør en forskel videre i systemet.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Basholm

Dato : 19-08-04 07:07

On 19/08/04 1:06, in article 1lkflbgn6nb2q.e6iqxun3obsz$.dlg@40tude.net,
"Rasmus Bruun" <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> [...]
> det er dén DHCP-lease, der fornys, men det er da et forsøg værd at se, om

Det tvivler jeg på når nu forbindelsen mellem basen og powerbooken ok.

MVH

Tommy

Fra : Ole Sundberg

Dato : 24-08-04 18:29

> [...]

> mod WAN porten.
>
> Er der nogen der har en ide til hvad der er galt ?

Kan kan oplyse, at det samme problem er opstået hos mig. Jeg er TDC ADSL
bruger og har AirPort (gl. model) - Det har nu virket upåklageligt i ca
2 år, men inden for de seneste par uger er den begyndt at tabe
forbindelsen tilsyneladende helt umotiveret.

TDC siger naturligvis at fejlen er helt på min side , men noget
kunne nu godt tyde på, at de har ændret deres konfiguration inden for de
seneste uger. Men hvodan, har jeg ingen anelse om.

Blot til almindelig orientering.

Ole