HJÆLP ! Køb af Apple Computer ....
Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 18-08-04 13:32

Undertegnede er en "garvet" PC bruger men arbejder en del
med billeder ...

I den forbindelse fik jeg den ide at købe en Apple computer efter
at ha' set brugerfladen hos en ven ....

Jeg har 10000,- Kr. til rådighed ... vil det være en god ide at smide dem i
en Apple kontra en traditionel PC med de muligheder de nu giver ...

Den skal på Nettet men ikke køre netværk med den Computer jeg har - den skal
hovedsagelig bruges til Billeder og Lyd ....

Nogen gode tip .... ?

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Niels Boegh

Dato : 18-08-04 13:54

> Nogen gode tip .... ?

På dk..marked.privat.edb.mac er der i dag sat 8 G4'ere til salg...

Niels

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 18-08-04 15:22

Hej Niels ...

TAK for dit svar - men det var ikke, hvor jeg kunne købe en
Mac men om det var pengene værd at skifte til en Mac fra en
traditionel Computer ...

Sorry det kan være mig der har udtrykt mig forkert ....

Jeg ønsker ikke at købe brugt ... :-/

Med venlig hilsen
Keld
--
Billeder: http://gallery.atpic.com/185

Fra : Anna

Dato : 18-08-04 16:05

"Bangsbo Design" <kg(2)@lite.dk> wrote:

> [...]
> traditionel Computer ...
>
> Sorry det kan være mig der har udtrykt mig forkert ....

Hej Keld

Jeg har selv skiftet til mac for ca. 2 år siden. Jeg kunne ikke drømme
om at skifte tilbage. Jeg er rigtig glad for at arbejde på platformen.
Det er meget brugevenligt + der er mange venlieg sjæle i gruppen her at
få hjælp af undervejs.

Jeg kommer fra pc verdenen og underviser stadig i IT og pc brug på
gymnasieniveau, men jeg bruger personligt mac.

Ang. billedredigering - ja det er en super platform. Iphoto er
imponerende og jeg har lavet en del i b.la. photoshop også. Det spiller
bare.

/Anna

--
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-04 16:34

Anna <notworking@mail.dk> wrote:

> Jeg kommer fra pc verdenen og underviser stadig i IT og pc brug på
> gymnasieniveau, men jeg bruger personligt mac.

Jeg bruger i dag en Mac som er tre år gammel som hovedmaskine. Og en PC
som er under et år gammel som sekundærmaskine [forberedelse af bl.a.
undervisning i Delphi-programmering + forskellige ordbøger]. Mac'en er
på 867 MHz, PCen på 2,6 GHz - men Mac'en virker både hurtigere at
arbejde med, og mere behagelig. Men der er jo også tale om to helt
forskellige processortyper, så vi kan naturligvis ikke direkte
sammenligne clockcylus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-08-04 16:15

> [...]

> traditionel Computer ...
>
> Sorry det kan være mig der har udtrykt mig forkert ....

Hvis du kun har 10.000,- til rådighed og ikke vil købe brugt, så kan det
på ingen måde lade sig gøre.

Hvis du dermod købte brugt, hvilket du i øvrigt fint kan gøre med Mac,
så kommer du temmelig langt med 10.000,-

Jeg ville købe en G4 ca. 500 - 800 mhz, smide en stor HD i og masser af
RAM, så har du en dejlig Mac.

Imidlertid har du jo et langt større problem, da du garanteret ikke har
den fornødne software, fx. Adobe og så videre.

Kan du ikke lige forklare hvorfor du ikke vil købe brugt ?!

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 18-08-04 16:42

Hej Jesper du spørger :

> Kan du ikke lige forklare hvorfor du ikke vil købe brugt ?!

Fordi jeg ingen garanti har .... det har jeg hvis jeg handler
nyt ..... og samtidig er 10000,- Kr. mange penge for mig
at sætte i brugt computer grej hvis alders værdi jeg godt
kender .... Adobe lever jeg nok uden ... )

Ved godt det kan lyde gammeldags men sådan er jeg ...
Jeg har handlet brugt, men så er det med venner jeg kender.

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-08-04 17:06

> [...]

> Ved godt det kan lyde gammeldags men sådan er jeg ...
> Jeg har handlet brugt, men så er det med venner jeg kender.

Nu er det sådan at Mac verdenen er så lille at de fleste der handler
brugt kender hinanden. Der er ganske enkelt ingen der tør snyde, da man
ca. 10 sekunder efter er blacklistet i hele DK og ingen fremover gider
at have med dig at gøre.

Personligt har jeg lavet mange handler og kun en gang måttet tage noget
retur - en OKI printer - og det gjorde jeg jo uden brok.

Du kan roligt købe en Mac af fx. Esben Harbo eller mig, hvis vi har
noget du kan bruge.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Niels Boegh

Dato : 18-08-04 16:56

On 2004-08-18 16:22:09 +0200, "\"Bangsbo Design\"" <kg(2)@lite.dk> said:

> [...]
> traditionel Computer ...
>
> Sorry det kan være mig der har udtrykt mig forkert ....

Hej igen Keld

Jeg underviser i grafiske programmer - herunder Photoshop på begge
platforme. Når man først er inde i Photoshop, er det ligegyldigt, om
billedbehandlingen foregår på Mac eller pc.

Men det er nemmere at aflevere f.eks. et DTP-job hvis det er lavet på
en Mac og trykkeriet åbner det på Mac (f.eks. færre skriftypeproblemer).

Den store forskel er i navigeringen og standardprogrammerne, som følger
med. Her er OS X milevidt foran f.eks. Windows XP og et langt mere
intelligent konstrueret styresystem.

Personligt ville jeg næppe købe en eMac, hvis jeg allerede har en god
skærm, medmindre du skal have begge maskiner kørende samtidig.

Held og lykke med det.

Niels

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-08-04 16:00

> [...]

> Den skal på Nettet men ikke køre netværk med den Computer jeg har - den skal
> hovedsagelig bruges til Billeder og Lyd ....

Overvej en e-mac evt. med uddannelsesrabat. For under 10000 kan du få
den med superdrev. Den har indbygget 17" skærm og er en lille krafka'l.

Nogle klager over at den støjer, men det kommer vist an på hvor
støjfølsom man er.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 18-08-04 16:17

Hej Anna og Stig ....

Til dig Anna - så er det jo netop det jeg har hørt ...

Og til dig Stig er det netop den jeg har tænkt på.-

Jeg sidder med en 19" Medion traditionel Monitor
men har hørt at den fra Apple er flad ... dog kun 17"
men det kan man da leve med ...

TAK til jer begge ...

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-08-04 10:44

> [...]

> Jeg sidder med en 19" Medion traditionel Monitor
> men har hørt at den fra Apple er flad ... dog kun 17"

Personligt synes jeg at e-mac skærmen er flot, men det er da ikke en
superprofessionel grafisk skærm og ej heller TFT. Den er flot til
pengene!

Jeg er iøvrigt enig med dig i dine betragtninger omkring garanti og
finder at brugtpriser ofte er alt for høje. De færreste vil acceptere at
en 1 år gammel maskine både er brugt og forældet og derfor faldet til
ca. 1/2 pris.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 21:01

""Bangsbo Design"" skrev 18.08.2004 17:17:

> Jeg sidder med en 19" Medion traditionel Monitor
> men har hørt at den fra Apple er flad ... dog kun 17"
> men det kan man da leve med ...

Du tager vist fejl af eMac og iMac der. Emac har CRT-skærm (konventionel
skærm) - derfor også den lave pris.

Mit råd - hvis du har en skærm i forvejen, og vil ofre 10.000 på CPU'en:
ring rundt til et par Apple-forhandlere (fx et par Fonaer) og hør om de
skulle have en "gammel" PowerMac G5 1,6GHz tilbage. Den skulle du kunne få
for ca. 10.000, og så har du sgu noget af en kraftkarl. Hvis ikke, så er en
eMac med superdrive også et godt bud, og så har du også råd til at proppe
den med RAM, hvilket du vil få meget ud af.

/kristian
@warszawa

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-04 08:52

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> den med superdrev. Den har indbygget 17" skærm og er en lille krafka'l.
>
> Nogle klager over at den støjer, men det kommer vist an på hvor

Bortset fra at skærmen efter sigende skulle være så ringe at den ikke
egner sig til grafisk arbejde.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 19-08-04 11:01

Hej Jesper ... du skriver :

> Bortset fra at skærmen efter sigende skulle være så ringe at den ikke
> egner sig til grafisk arbejde.

Hvori skulle det ligge - og er det noget du kan ligge en link til ?

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-04 13:01

"Bangsbo Design" <kg(2)@lite.dk> wrote:

> Hej Jesper ... du skriver :

> Hvori skulle det ligge - og er det noget du kan ligge en link til ?

Næ, men hvis du joiner macsnakdk via AIM, så kan du komme til at chatte
med ham, som har udtalt sig om det.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-08-04 12:05

> Næ, men hvis du joiner macsnakdk via AIM, så kan du komme til at chatte
> med ham, som har udtalt sig om det.

Jeg tror det er meget individuelt, hvordan man opfatter det. Jeg tror
skærmen rent farvemæssigt er bedre end de fleste TFT-skærme. Til gengæld
er de heller ikke noget at råbe hurra for, hvis man skal lave finere
billede-bearbejdning.

Med andre ord, hvis du skal bruge den til et professionelt front-end
scannersystem, så er den ikke tilstrækkeligt. til almindlig
sideombrydning er det næppe noget problem.

....og så er der alt det indimellem..

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-04 16:42

> Bortset fra at skærmen efter sigende skulle være så ringe at den ikke
> egner sig til grafisk arbejde.

De par gange jeg har siddet ved en eMac har støjen været slem, men det
var også ca. et år siden, så om de nye modeller er bedre, ved jeg ikke.

Mht. skærmen er den meget ringe, efter min mening. Farverne er måske
ok, men opløsningn og dens opdateringsfrekvens er for ringe.

For at få et roligt billede skal man helst have 85 Hz, og det kan
skærmen kun klare i 1024x768, hvilket er lavt for en 17" skærm og
desuden er fylder OS X meget, hvilket giver meget lidt plads til at
arbejde på. I 1280x960 kan skærmen kun klare en opdateringsfrekvens i
starten af 70'erne...

Hvis Apple ikke har lavet skærmen bedre siden da, så kan jeg på ingen
måde anbefale en eMac til en person som f.eks. kommer fra en rimelig
ekstern skærm på en PC. Vedkommende vil blive skuffet. Mht. resten af
maskinen er der ganske meget power for pengene (men husk støjen).

--
Mvh.
René Frej Nielsen