Apple Wireless tastatur og mus
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 13:00

Vi har netop fået at trådløst tastatur og mus leveret. Jeg sidder og ser
i brugsanvisningen, mens jeg spiser frokost. Der står, at man ikke blot
skal installere software fra den medfølgende cd. Der står også, at man
skal opdaterer firmware. Er det virkelig rigtigt, at man skal det på en
splinterny iBook. Normalt er det jo ikke engang nødvendigt at installere
software til Apples ting, hvis man ellers har et nyt, opdateret
styresystem. Det er da meget sjældent, jeg bruger de cd'er, der følger
med tingene. Men til Airport Express var det godt nok nødvendigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-08-04 13:45

Henrik Münster wrote:
> [...]
> styresystem. Det er da meget sjældent, jeg bruger de cd'er, der følger
> med tingene. Men til Airport Express var det godt nok nødvendigt.

Jeg havde problemer med at vække min Powerbook med min BT-mus, men efter
opdatering af firmware vækker den hver gang - et lille klik, og den
vågner til live, så den kan anbefales at opgradere.
Før skulle jeg manuelt gå ind og genetablere forbindelsen.

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 14:02

In article <4120AC51.6050701@inet.uni2.dk>,
Ole Jensen <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> den vågner til live, så den kan anbefales at opgradere. Før skulle
> jeg manuelt gå ind og genetablere forbindelsen.

OK. Jeg prøver at se på det. Vores iBook er bare helt ny, så det kan
være, den er nyere end firmware'n på cd'en. Men det får man vel besked
om, hvis man forsøger at opdatere. I øvrigt kan man da normalt ikke
vække en sovende Mac med museklik, kan man vel? Det kræver da, at man
trykker på tastaturet.

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-08-04 14:06

Henrik Münster wrote:

> [...]
> om, hvis man forsøger at opdatere. I øvrigt kan man da normalt ikke
> vække en sovende Mac med museklik, kan man vel? Det kræver da, at man

Hvis jeg skal væk fra min PB i længere tid, så sætter jeg den på Sleep,
når jeg så kommer tilbage, så klikker jeg bare på musen og så vågner den
med det samme.

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 17:57

In article <4120B11F.3040407@inet.uni2.dk>,
> [...]

> Hvis jeg skal væk fra min PB i længere tid, så sætter jeg den på Sleep,
> når jeg så kommer tilbage, så klikker jeg bare på musen og så vågner den

Hmm, du har vist ret. Jeg prøvede det lige på min, og den vågnede også,
når jeg klikkede på min Apple Pro mus (med ledning). Det må være en
funktion, der er kommet med 10.3.5.

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-08-04 19:14

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> Hmm, du har vist ret. Jeg prøvede det lige på min, og den vågnede også,
> når jeg klikkede på min Apple Pro mus (med ledning). Det må være en
> funktion, der er kommet med 10.3.5.

Nej, jeg havde den også med 10.3.4, for jeg har først opgraderet til
10.3.5 i torsdags.
Og for at være sikker har jeg lige prøvet igen, og min BT-mus vækker
maskinen blidt og venligt.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 20:15

In article <1gimo2e.1eplmpg1oagud8N%newsplus@oleswebsite.dk>,
newsplus@oleswebsite.dk (Ole Jensen) wrote:

> Nej, jeg havde den også med 10.3.4, for jeg har først opgraderet til
> 10.3.5 i torsdags.

Det var også ment lidt som en vittighed, fordi jeg syntes det var lidt
pinligt ikke at vide det. Jeg undrer mig bare, få der må da være en
grund til, at jeg altid trykker på tastaturet. Måske er det fordi man
ikke bare kan vække den ved at bevæge musen, som man ellers kan, når
skærmen alene er slukket. På den måde har jeg vænnet mig fra at bruge
musen til at vække computeren fra søvn. Jeg er nu ret sikker på, at
andre her i gruppen også for ikke så længe siden har skrevet, at man
ikke kan vække en sovende Mac med museklik.

Fra : Michael Holm

Dato : 17-08-04 08:45

> [...]

> andre her i gruppen også for ikke så længe siden har skrevet, at man
> ikke kan vække en sovende Mac med museklik.

hmmm.. min alu. G4 bærbare vil ikke vågne via bluetooth mus eller
tastatur :(( jeg syntes da ellers jeg har alt af opdateringer...

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 20:48

In article <henry-72084F.14002916082004@news.tele.dk>,
> [...]

> styresystem. Det er da meget sjældent, jeg bruger de cd'er, der følger
> med tingene. Men til Airport Express var det godt nok nødvendigt.

Nu har jeg installeret de trådløse input-enheder. Det var godt nok et
antiklimaks. Jeg læste vejledninger, forberedte mig på at opgradere
firmware, sikrede mig, at iBook ikke ville gå på vågeblus imens (det kan
jo tage op til 15 min.) etc. Jeg klikkede spændt på knappen, og 0,3
sekund senere blev jeg meddelt, at firmwaren _var_ opdateret. Der skulle
altså overhovedet ikke installeres eller opdateres noget.
Bortset fra, at computeren ikke ville parre sig med musen i første
forsøg, gik det derefter smertefrit med at få tastatur og mus til at
virke. Så det er jo fint.
Jeg har et tillægsspørgsmål: Hvor tit skal man slukke for Apples
trådløse tastatur og mus? Går de selv på standby efter nogen tid? Hvis
man skal slukke tit, så ville det jo være smartere med en afbryder
ovenpå tastaturet i stedet for i bunden. Og især ville det være rart,
hvis lysdioden, der viser at det er tændt, sad ovenpå. Endelig skriver
Apple, at når man har slukket for tastatur og mus, skal man hhv. trykke
på en tast eller klikke en gang. Hvorfor det? Er det for at lukke gammel
strøm ud?

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-08-04 18:32

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:
Bortset fra, at computeren ikke ville parre sig med musen i første
> forsøg, gik det derefter smertefrit med at få tastatur og mus til at
> virke. Så det er jo fint.

Lad os endelig vide hvordan afkommet ser ud, det er jo en interessant
parring

> [...]
> Apple, at når man har slukket for tastatur og mus, skal man hhv. trykke
> på en tast eller klikke en gang. Hvorfor det? Er det for at lukke gammel

Angående tastaturet ved jeg intet, men jeg slukker min mus når jeg
slukker for computeren, men jeg mener dog ikke det er nødvendigt. Min
mus kører ca. 2 1/2 måned pr. sæt batterier, så jeg overvejer at købe et
par opladelige da jeg også overvejer at købe et BT-tastatur.

Den der med at klikke efter man har slukket har jeg ikke hørt før, men
det kan da godt være for lige at aflade enhederne for strøm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 00:19

In article <1giogqf.koyo3br6mda8N%newsplus@oleswebsite.dk>,
newsplus@oleswebsite.dk (Ole Jensen) wrote:

> Lad os endelig vide hvordan afkommet ser ud, det er jo en interessant
> parring

Det bliver antageligt haleløst, så meget ved jeg da.

> [...]
>
> Den der med at klikke efter man har slukket har jeg ikke hørt før,
> men det kan da godt være for lige at aflade enhederne for strøm.

Jeg har vist haft en kortslutning, da jeg læste vejledningerne. Musen er
vist en tand ældre end tastaturet. Der er i hvert fald en ældre version
software med, og der er ikke dansk manual. Jeg læste derfor den svenske
version. Da jeg læste den, har jeg vist fået byttet om på rækkefølgen af
linierne. Kender I ikke det, at man læser en linie, og skal gå videre på
den næste. Men ved en fejl rammer man en forkert linie, og det man læser
får en helt forkert betydning. Nu har jeg kigget i manualen igen. Der
står noget med, at nå man går ind i kontrolpanelet Bluetooth for at se
batteriniveau, skal man klikke på mus og tastatur. Det er vist det, jeg
er kommet til at forveksle med, at man skal klikke på musen og
tastaturet i virkeligheden. Det beroliger mig lidt, for jeg havde svært
ved at se logikken i det. Det er nu heller ikke let at læse svensk.
Tastatur hedder tangentbord, og sådan er det hele vejen. Ellers tak for
dine råd. Jeg vil undlade at være helt hysterisk med at slukke for
tingene, når vi kun er væk i kort tid. Hvis det var vigtigt, have Apple
vel også anbragt en afbryder og en kontrollampe ovenpå tastaturet i
stedet for i bunden. For det er da lidt molbo-agtigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-08-04 10:57

Henrik Münster wrote:

> [...]
> vel også anbragt en afbryder og en kontrollampe ovenpå tastaturet i
> stedet for i bunden. For det er da lidt molbo-agtigt.

Som en lille sjov biting, som jeg ikke har tænkt over før i går.
Når man bruger musen, så lyser den rødt under neden, men når man så
slukker computeren, så lyser den ikke mere selvom man flytter på den -
sjovt!

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-04 18:53

In article <412327D3.3000901@inet.uni2.dk>,
> [...]

> Når man bruger musen, så lyser den rødt under neden, men når man så
> slukker computeren, så lyser den ikke mere selvom man flytter på den -

Og når man løfter den, så flimrer den rødt meget vredt, så man er ved at
få epilepsi af at se på den.
Har I andre i øvrigt fået en opdatering via softwareopdatering i går?
Vi fik en opdatering til både trådløs mus og tastatur. Det var to små
programmer, der blev lagt i mappen hjælpeprogrammer. Derefter skulle man
køre dem hver for sig, og de brugte så lidt tid på at opdatere hhv. mus
og tastatur.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-04 23:39

> [...]
> programmer, der blev lagt i mappen hjælpeprogrammer. Derefter skulle man
> køre dem hver for sig, og de brugte så lidt tid på at opdatere hhv. mus

Jeps de opdaterer firmware på mus og tsatur, de er dog ikke dukket op
i går men for adkillifge mdr. siden. Fnullergøjs mac har blot først opdaget
dem efter den fik blåtands dimserne. Jeg har osse på et tidspunkt
fået en firmware opdatering til onboard bluetooth modulet i min G5.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-04 18:16

In article <8d2dv1-n56.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> opdaget dem efter den fik blåtands dimserne. Jeg har osse på et
> tidspunkt fået en firmware opdatering til onboard bluetooth modulet i

Det er ellers lidt underligt, hvilke opdateringer, Softwareopdatering
vælger at hente. Da jeg tændte iBook første gang, ville den hente
opdatering til iPod og iSight, som ikke er installeret, men
Airport-opdatering var ikke krydset af, selv om den er på trådløst
netværk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster