Stjernealias giver meget spam
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 08:14

Jeg har som flere af jer andre mit eget domæne. Hidtil har jeg haft et
stjernealias. Det vil sige, at al e-mail til domænet bliver sendt til
mig, uanset hvad der står foran @. Nu er jeg så efter råd her i gruppen
begyndt at bruge en e-mailadresse, der ikke eksisterer, under mit
domæne. Samtidig har jeg fjernet stjernealias under mit domæne. Skal man
således sende e-mail til os her i familien, skal man stave vores navn
rigtigt. F.eks. skal der stå henrik og ikke henry foran @, hvis I vil
sende mig en e-mail.
Jeg synes, det har hjulpet gevaldigt på den mængde spam, jeg
modtager. Før fik jeg over 100 e-mail dagligt med den slags, og det er
næsten halveret. Blandt andet har jeg i nogen tid fået e-mail med
vedhæftede filer fra Dff <cj@post2.tele.dk>, som blev sendt til
tilfældige adresser på mit domæne. Jeg har prøvet at sende vedkommende
en e-mail, da det kunne være en person med virus eller orm på
computeren, som sendte de e-mail. Men jeg har ikke fået svar. Som I kan
regne ud, vil jeg anbefale, at man overvejer at lukke for et
stjernealias, hvis man er meget plaget af spam.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-08-04 09:13

In article <henry-777611.09140916082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> wrote:

> rigtigt. F.eks. skal der stå henrik og ikke henry foran @, hvis I vil
> sende mig en e-mail.

Tjah. Jeg er vist af den gamle skole, og bruger min rigtige e-mail
adresse overalt. Jeg vil ikke bøje mig for en smule spam, hvad det angår.

> Blandt andet har jeg i nogen tid fået e-mail med
> vedhæftede filer fra Dff <cj@post2.tele.dk>, som blev sendt til
> tilfældige adresser på mit domæne.

Du kan ikke regne med afsenderadresser på spam! Jeg har modtaget spam
tilsyneladende afsendt af *mig selv*!
Som minimum bør du checke Received: headerne for at se hvor spammen
kommer fra, før du sender noget til adressen. Adresserne i spammernes
lister bruges ikke kun til at sende til!

> Som I kan
> regne ud, vil jeg anbefale, at man overvejer at lukke for et
> stjernealias, hvis man er meget plaget af spam.

Et stjernealias er vist OK, indtil man bliver ramt af en ordbogsspammer.
Så havner alle de forsøgte adresser i listen, fordi spammen ikke blev
afvist, og alle der efterfølgende spammer den liste vil så forsøge alle
adresserne. På det tidspunkt er stjernealiaset blevet ubrugeligt. Jeg
tror jeg reducerede indkommende spam med en faktor 10, da jeg lukkede
mit.

-Lasse

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 10:53

In article <lhp+news-7485A9.10125516082004@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Tjah. Jeg er vist af den gamle skole, og bruger min rigtige e-mail
> adresse overalt. Jeg vil ikke bøje mig for en smule spam, hvad det
> angår.

Det har jeg også gjort hidtil, men stort set alle andre fraråder det jo.
Da jeg så lagde mine e-mailkonti om for nylig, prøvede jeg at ændre min
adresse her i nyhedsgrupperne. Metoden duede jo ikke førhen, da jeg
havde stjernealias. Hvis det virker, er det jo på meget langt sigt. Min
rigtige adresse skal jo først glemmes af alle spammerne. Hvad de andet
angår, så må spammerne jo få en del retur fra mit domæne. Om det så
afholder dem fra at sende til de pågældende adresser, der ikke
eksisterer, ved jeg ikke.

> [...]
> tilsyneladende afsendt af *mig selv*! Som minimum bør du checke
> noget til adressen. Adresserne i spammernes lister bruges ikke kun

Jeg ved det godt. Men lige de her e-mail kom fra en dansk adresse med
den danske tekst: "Mit hjerte banker for dig." og så en vedhæftet fil,
der virker suspekt. Jeg tænkte så, at det måske var en stakkel, der var
uvidende om, at hans computer udsendte sådan noget. Jeg har godt nok
ikke nærlæst headerne, og jeg er vist heller ikke ekspert i at tyde dem.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-08-04 11:28

In article <henry-3C7C38.11524616082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> wrote:

> Det har jeg også gjort hidtil, men stort set alle andre fraråder det jo.

Det eneste der sker er at man får spam. Og det får man jo alligevel.

> [...]
> havde stjernealias. Hvis det virker, er det jo på meget langt sigt. Min
> rigtige adresse skal jo først glemmes af alle spammerne.

Det sker vist _aldrig_.

> Hvad de andet
> angår, så må spammerne jo få en del retur fra mit domæne. Om det så
> afholder dem fra at sende til de pågældende adresser, der ikke
> eksisterer, ved jeg ikke.

Ikke spor. De slører jo netop deres afsenderadresse, så retur-mailen
kommer aldrig frem til dem. I stedet bliver det En Andens Problem. Hvis
returadressen overhovedet virker.

> [...]
> uvidende om, at hans computer udsendte sådan noget. Jeg har godt nok
> ikke nærlæst headerne, og jeg er vist heller ikke ekspert i at tyde dem.

Den har du ret i er suspekt. Interessant; dansk spam er heldigvis
relativt sjældent. Har du gemt den? Gider du maile den? (Jeg samler
faktisk på spam

-Lasse

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 11:44

In article <lhp+news-143AD7.12282516082004@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Det eneste der sker er at man får spam. Og det får man jo alligevel.

He-he, det er jo rigtigt. Men nogen vil nok påstå, det er fordi vi
aldrig har skjult vores adresser. Nu har jeg jo mit eget domæne, så jeg
kan jo tale med de andre på domænet. Det er min familie, som ikke er på
nyhedsgrupper eller på anden måde offentliggør deres e-mailadresse. Min
far og søster og mine to sønner får stort set ikke noget spam. Min kone
får lidt, men hun skriver også en del e-mail. Min mor derimod får sjovt
nok en hel del spam. Og mig bekendt har hendes e-mailadresse heller ikke
været vist nogen særlige steder. Hun kan såmænd dårligt finde ud af at
sende en e-mail. Men af en eller anden grund er hendes adresse blevet
opfanget.
Hm, jeg sidder lige og tænker. Gad vide om jeg engang i tidernes
morgen har læst news på hendes computer og er kommet til at poste i
hendes navn? Det er da ikke umuligt. Måske er det forklaringen, men det
ligger mindst et par år tilbage, og det er ikke sket mere end et par
gange. I så fald er det jo rigtigt, at det giver spam, når man viser sin
rigtige adresse på nyhedsgrupperne.

> Det sker vist _aldrig_.

Aldrig er jo lang tid. De kan da ikke beholde alle adresse altid. Man
skulle da tro, der var en hvis udskiftning. Ellers ville listen med
adresser jo vokse umådeholdent.

> Den har du ret i er suspekt. Interessant; dansk spam er heldigvis
> relativt sjældent. Har du gemt den? Gider du maile den? (Jeg samler
> faktisk på spam

Jeg kan vist godt finde en i min boks med spam. Jeg går ud fra, at det
er din rigtige e-mailadresse, der er ovenfor

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-08-04 12:48

In article <henry-565105.12434116082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> wrote:

> He-he, det er jo rigtigt. Men nogen vil nok påstå, det er fordi vi
> aldrig har skjult vores adresser. Nu har jeg jo mit eget domæne, så jeg

Det er da rigtigt. Men nu holder jeg altså ganske meget af "I alle de
Riger og Lande" - ikke fordi jeg er DF-tilhænger, langt fra - og vælger
at fægte med åben pande (snarere: mailbox). Så må man ta' de stød verden
gir. Det er nu en gang en af omkostningerne ved at være idealist.[1]

> gange. I så fald er det jo rigtigt, at det giver spam, når man viser sin
> rigtige adresse på nyhedsgrupperne.

Det er der da ingen tvivl om. Min adresse er lhp@toft-hp.dk, men jeg
tilføjer +news fordi jeg så kan se hvis noget er et svar på noget fra
news eller er spam med adresser høstet på news. Jeg får derfor en god
del spam til news@toft-hp.dk - åbenbart tager spamhøstmaskinerne ikke
hensyn til hvad der kan være en mailadresse.

> Aldrig er jo lang tid. De kan da ikke beholde alle adresse altid. Man
> skulle da tro, der var en hvis udskiftning. Ellers ville listen med
> adresser jo vokse umådeholdent.

De eneste adresser der ryger ud, er vel dem der direkte ikke bliver
accepteret ved afsendelsen, under SMTP-sessionen (bounce-meddelelser ser
de jo ikke.) Hvorfor skulle de smide adresser ud der virker? De "lever"
jo af at sælge så mange adresser som muligt? (At modtageren så ikke ser
spammen pga filtrering er de revnende ligeglade med.)

> Jeg kan vist godt finde en i min boks med spam. Jeg går ud fra, at det
> er din rigtige e-mailadresse, der er ovenfor

Du behøver *ikke* forwarde _hele_ mailboksen!

-Lasse

[1] I mangel af bedre ord. Jeg er ikke filosofisk idealist (platonist).
Jeg mener bare at når man lever i et samfund der gør det muligt for en
at træffe valg ud fra hvad der er etisk/moralsk rigtigt, så bør man
prøve at gøre det så vidt det er muligt.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-04 13:32

> [...]

> at træffe valg ud fra hvad der er etisk/moralsk rigtigt, så bør man
> prøve at gøre det så vidt det er muligt.

Det er dog en utrolig sympatisk personlig udtalelse
M.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-08-04 15:08

In article
<1gim8as.12mcw8gpr1plgN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> Det er dog en utrolig sympatisk personlig udtalelse

Hvad mener du? Det er vel bare det kategoriske imperativ i en anden
indpakning, mere eller mindre.

-Lasse

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-04 19:28

> [...]

> <1gim8as.12mcw8gpr1plgN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,

> Hvad mener du? Det er vel bare det kategoriske imperativ i en anden

......mener, hvad jeg siger og glæder mig over, der findes mennesker, der
tænker.
M.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-08-04 19:50

In article
<1gimoso.ha1br69rjuj4N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> .....mener, hvad jeg siger og glæder mig over, der findes mennesker, der
> tænker.

Jamen, tak.

-Lasse

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 14:08

In article <lhp+news-1BBB78.13473216082004@news.tele.dk>,
> [...]

> del spam til news@toft-hp.dk - åbenbart tager spamhøstmaskinerne ikke
> hensyn til hvad der kan være en mailadresse.

Måske har du ret. Jeg vil lige overveje det. Jeg tænkte nemlig også på
at lave en speciel news-postkasse. Det er ellers sjovt, at du gladelig
skriver din e-mail her. Andre bliver tossede, når deres bliver nævnt.
Men sådan er vi jo så forskellige.

> Du behøver *ikke* forwarde _hele_ mailboksen!

Det er ikke så galt. Der er kun 4.000 e-mail i den. Den sletter nemlig
efter en måned. Dertil skal lægges, at jeg får en del returmail, som er
sendt i mit navn fra andre computere, og det markerer jeg ikke som spam,
for det er det jo sådan set ikke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-08-04 15:17

> [...]

> angår, så må spammerne jo få en del retur fra mit domæne. Om det så
> afholder dem fra at sende til de pågældende adresser, der ikke

Jeg har gennem en årerække brugt spam@mitdomaine (nu ændret til
"nopspam", da en anden bruger på min nye mailserver allerede bruger
"spam") og fået meget lidt spam på den konto, i forhold til hvad jeg
har fået på morten@mitdomaine - spam er endda blevet brugt i
nyhedsgrupper og på alskens websider (der sikkert sælger mailadresser
til spammere). Jeg tror ganske enkelt af de fleste store spamhøstere
sorterer min spam@ adresse fra.
Jeg bruger i øvrigt ingen form for spam filter på min mailserver, kun
mail.app's filter som fanger næsten alt hvad der kommer frem til mig.
Det er dog muligt at det skyldes at TDC sorterer det værste fra på
deres mx-backup, men jeg tvivler.

Fra : Jens

Dato : 16-08-04 16:46

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg har gennem en årerække brugt spam@mitdomaine

Ditto her.

> og fået meget lidt spam på den konto,

Ditto

> Jeg bruger i øvrigt ingen form for spam filter på min mailserver, kun
> mail.app's filter som fanger næsten alt hvad der kommer frem til mig.

Det giver lidt i Spamboxen (3-10 pr. dag) men det er hurtigt overskuet -
og en sjælden gang én eller to, der snyder filteret.

Alt i alt overskueligt - selv om det er ved brug af en adresse, der rent
faktisk virker.
--

Jens F (der takker MRK for tippet år tilbage)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-04 17:27

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Tjah. Jeg er vist af den gamle skole, og bruger min rigtige e-mail
> adresse overalt. Jeg vil ikke bøje mig for en smule spam, hvad det angår.

På min gamle e-mail adresse, der stadig er aktiv men hvor e-mails ikke
længere hentes ned, fik jeg på et tidspunkt et par hundrede spam-mails
om dagen. Per.ronne@vip.computercity.dk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-04 17:27

> [...]

> domæne. Samtidig har jeg fjernet stjernealias under mit domæne. Skal man
> således sende e-mail til os her i familien, skal man stave vores navn

Jeg kan så anbefale at du bruger e-mail adressen spam@muenster.dk. I
hvert fald som Reply-To. Tilsyneladende sorteres alle e-mail adresser
indeholdende substrengen »spam« fra af de programmer, der finder e-mail
adresserne.

Jeg har endnu ikke modtaget én spam-mail på min tilsvarende adresse. Og
kun ganske få på min hovedadresse, som aldrig er offentliggjort på
usenet - eller generelt på internettet. De spam-mails jeg har modtaget
på den må således skyldes at andre har læst i folks Outlook-adressebog.
Windowsbrugeres.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 18:12

In article <1gimie4.otsuptshd1hbN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> hvert fald som Reply-To. Tilsyneladende sorteres alle e-mail adresser
> indeholdende substrengen »spam« fra af de programmer, der finder

Men tør folk så sende til den, hvis de vil sende en e-mail til en?
Fidusen ved at have en fungerende adresse er vel, at den kan bruges.
Ellers kan man jo lige så godt angive en adresse, der ikke virker.

Fra : Jens

Dato : 16-08-04 18:24

> [...]

> Fidusen ved at have en fungerende adresse er vel, at den kan bruges.
> Ellers kan man jo lige så godt angive en adresse, der ikke virker.

Man kan jo prøve Hvis det virker er der jo ingen grund til at
spekulere dybt over det - vel?
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 20:12

In article <1gimluc.fmgjbl102v3pmN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> Man kan jo prøve Hvis det virker er der jo ingen grund til at
> spekulere dybt over det - vel?

Næ. Jeg kan såmænd heller ikke huske, hvornår nogen sidst har sendt
noget til mig. Nå jo, der er nogle gange nogen fra cykelgruppen, der kan
finde på det. Det er jo heller ikke sikkert, at folk tænker over, at der
er noget med adressen. Jeg har da selv prøvet at få mail retur, fordi
jeg sendte e-mail som svar på et indlæg i nyhedsgruppen uden at tænke
over, at e-mailadressen kunne være sløret på nogen måde. Gad vide om
ikke mange bare svarer uden at tænke nærmere over det?

Fra : Jens

Dato : 16-08-04 21:51

> [...]

> over, at e-mailadressen kunne være sløret på nogen måde. Gad vide om
> ikke mange bare svarer uden at tænke nærmere over det?

Jeg finder det lidt morsomt at folk bruger enerig på at sløre
mailadresser i newsgroups når metoden som Morten har beskrevet (og som
jeg har plagieret) virker i begge henseender - Man kan svare på en
posting uden at ændre noget sm helst - og spammerne undlader stort set
at benytte adressen fordi en virker som en fælde.

Det er s'gu da det bedste af begge verdener.
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 22:04

In article <1gimscp.134nzkmakeaihN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> [...]
> set at benytte adressen fordi en virker som en fælde.
>
> Det er s'gu da det bedste af begge verdener.

Ja, men metoden virker jo kun, hvis man har sit eget domæne eller i det
mindste bestyrer et domæne og/eller har et mailhotel og nogle specielle
funktioner der. Almindelige mennesker, og dem er der vel stadig flest
af, har en enkelt e-mailadresse hos deres udbyder. Ofte er det
kundenummeret foran @, og så kan man selv lave et eller måske nogle få
aliasser. Men da tusindvis af kunder har udbyderens navn efter @, kan de
jo ikke alle sammen have "spam" foran.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens

Dato : 16-08-04 22:15

> [...]
> funktioner der. Almindelige mennesker, og dem er der vel stadig flest
> af, har en enkelt e-mailadresse hos deres udbyder. Ofte er det

Hvorfor er det lige at man ikke kan oprette et alias som:
"SPAMpeter@whateverISP"?
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 22:32

In article <1gimwhh.8557861pgnklmN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> Hvorfor er det lige at man ikke kan oprette et alias som:
> "SPAMpeter@whateverISP"?

Hvis nu man ikke hedder Peter?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens

Dato : 17-08-04 18:24

> Hvis nu man ikke hedder Peter?

Jeg satsede på et højere abstraktionsniveau!
Bekagler
--

Jens f

Fra : Christian Bech

Dato : 16-08-04 22:24

In article <news-19914B.23034916082004@news.tele.dk>,
> [...]

> funktioner der. Almindelige mennesker, og dem er der vel stadig flest
> af, har en enkelt e-mailadresse hos deres udbyder. Ofte er det

Mange udbydere har en del subdomæner, så man kan fx gøre som mig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-04 21:23

In article <nospam-0A0B0C.23234116082004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Mange udbydere har en del subdomæner, så man kan fx gøre som mig.

Det har faktisk undret mig lidt. Hedder du også Ebbesen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 17-08-04 21:24

In article <news-E746AE.22223517082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Det har faktisk undret mig lidt. Hedder du også Ebbesen?

Nej. Det er ren hyldest.

--

Christian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-08-04 22:53

On Mon, 16 Aug 2004 23:03:49 +0200, Henrik Münster wrote:

> Almindelige mennesker, og dem er der vel stadig flest
> af

Gak ind i dk.politk* og ændr mening.
--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-04 04:37

> Ja, men metoden virker jo kun, hvis man har sit eget domæne

Men det er da efterhånden også meget almindeligt at folk har det. Det er
da også billigt.

Personligt bruger jeg et mailhotel hos dandomain. Ja, I kan se på
www.husumtoften.dk:-).
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 17-08-04 08:55

In article <1gindcd.1lujq7j1v0507xN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Personligt bruger jeg et mailhotel hos dandomain. Ja, I kan se på
> www.husumtoften.dk:-).

Fedt design, du har lavet

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-04 18:26

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> Men tør folk så sende til den, hvis de vil sende en e-mail til en?

Når det har været relevant har jeg direkte skrevet det i artiklen. Og
læg mærke til at der står hele to e-mail adresser; også en
»spam@husumtoften.invalid«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-08-04 23:00

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> usenet - eller generelt på internettet. De spam-mails jeg har modtaget
> på den må således skyldes at andre har læst i folks Outlook-adressebog.

Jeg kan kun bekræfte at efter skift til spam foran @ har jeg heller ikke
modtaget en eneste spam mail til den adresse. I starten tænkte jeg at
man kunne skifte en gang i måneden fx spam, spam1, spam2 osv men det har
ikke været nødvendigt. Og adressen er ganske brugbar blot skal man huske
at nævne det når man ønsker et mail svar

--
Mvh Nicolai Brandt