Er det æg?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-09-04 13:01

Jeg er i gang med at tømme nogle krukker med petunia, som er
blevet så grimme. Da jeg lige nu trak én op med en rodklump,
så jeg at der i jorden var en masse blanke lysegrå kugler, der så
ud til at klæbe sammen, de var på størrelse med små nipsenåls-
hoveder eller kaviar i mellemstørrelse - arrd.

Hvad er det for noget - hvis det er æg, hvordan kommer de så op
og nedenfor kanten i en krukke som er ret rund i det.

Og hvilket krapyl skulle de komme fra?

Ruth

Fra : Wagner

Dato : 04-09-04 14:10

snegle
wagner

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-09-04 14:44

> [...]
>
> Hvad er det for noget - hvis det er æg, hvordan kommer de så op
> og nedenfor kanten i en krukke som er ret rund i det.

Det skulle vel ikke være disse næringskugler, planteskolerne bruger? Dem jeg
har set var svagt gullige, med lidt gele indeni.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-09-04 15:25

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse

> Det skulle vel ikke være disse næringskugler, planteskolerne bruger? Dem
jeg
> har set var svagt gullige, med lidt gele indeni.

Det kan jeg ikke tro. Det var ren sort muld, jeg plantede mine
petuniaer i. Så hvordan skulle der komme sådan nogle nærings-
kugler ned i den muld? De her var heller ikke gullige men helt
tydeligt grålige og lidt slimede, sinden de hang sammen i store
klumper.

Men tak for jeres bud.

ruth

Fra : F. Hansen

Dato : 04-09-04 16:52

> [...]
>
> Hvad er det for noget - hvis det er æg, hvordan kommer de så op
> og nedenfor kanten i en krukke som er ret rund i det.

Hej Ruth

Kig lige her og tjek om de ligner dine:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/1316.html

Mvh Finn

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-09-04 20:29

"F. Hansen" skrev i en meddelelse

> Hej Ruth
>
> Kig lige her og tjek om de ligner dine:
>
> http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/1316.html

Hej Finn,
Tak skal du have. Jeg synes æggene på billedet ved siden af sneglen
ser betydelig større ud, end de æg jeg fandt i pottejorden. Altså hvis
jeg bedømmer sneglens størrelse rigtigt, er de jo næsten som grønne
ærter. Dem jeg så var på 2½ mm, og de så ikke så kalkagtige ud, de
var mere glatte fugtige, og farven var tydeligt grå.

Det jeg ser i haven er de gode gamle fra den gang vi var børn,
med hus på ryggen, og så ser jeg også ved aftentide, nogen som
er næsten på størrelse med skovsnegle, men mere slanke og grålige,
med et par rækker af pletter ned ad ryggen. Hvilken slags æg ville
man se fra de to typer?

Ruth

Fra : strid

Dato : 09-09-04 04:44

Hej Ruth

Hvis du vil se billeder af det så kan du evt. se her :
http://www.havenyt.dk/artikler/212.html

Astrid