Gipsloft
Fra : Salling

Dato : 31-08-04 16:02

Hej gruppe,

I min kælder er der et pudset loft der er faldet nogle store stykker af.
Altså et loft med pudset på halmstrå, der er bundet op med ståltråd, der er
klipset og sømmet fast på forskallingsbrædder.
Jeg vil gerne have et gipsloft op i stedet - gerne med indbygningsspot. Mit
spørgsmål er nu: Må jeg tage en bajonetsav og save forskallingsbædderne af
ude ved væggene, rive hele loftet ned, og sætte gipsplader op direkte på de
bærene træbjælker - eller lægter skruet op i disse? Grunden til jeg gerne
vil gøre det på den måde er, at det er et myr at fjerne pudsen fra
forskallingsbrædderne. Evt. bedre foreslag modtages med kyshånd
Jeg skal naturligvis passe på f.eks. el-instalationerne.

mvh

Salling

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 31-08-04 16:08

Evt. bedre foreslag modtages med kyshånd
> Jeg skal naturligvis passe på f.eks. el-instalationerne.

Jeg ville ikke begynde at pille det gamle loft ned. Jeg ville sætte plastik
op over hele loftet, og så sætte gibspladerne op på de gamle
forskalningsbrædder (gennem pusset), hvis laget af pus ikek er for tykt.
eller ville jeg sætte ny forskalning op, igen uden på det gamle pus (dækket
af plastik), og så gibspladerne... Jeg tror det bliver for bøvlet, og
beskidt at begynde at pille hele loftet ned...

Lars

Fra : Salling

Dato : 31-08-04 20:03

"Lars Koch - Odense" <lkh79@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskalningsbrædder (gennem pusset), hvis laget af pus ikek er for tykt.
> eller ville jeg sætte ny forskalning op, igen uden på det gamle pus

Tak for svaret, det er et udemærket foreslag, men der er visse problemer i
det. For det første er der jo ikke så højt til loftet (205 cm) så jeg vil
nødigt gøre loftet lavere og det næste problem følger med det, nemlig
muligheden for belysning, som gerne skal være inbygningsspots. Er der noget
der forhindre mig i fjerne de gamle forskalningsbrædder.

Salling

Fra : Anders Lund

Dato : 31-08-04 20:38

Nej........!

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : anders majland

Dato : 31-08-04 20:34

> [...]
> følger med det, nemlig muligheden for belysning, som gerne skal være
> inbygningsspots. Er der noget der forhindre mig i fjerne de gamle

Nej fjern den bare - men pas på med indbygningspotene. Det er en af de
ting som rigtigt mange GDS får lavet forkert (=brandfare). Som ikke
installatør må man kun opsætte færdige sæt, og der skal man så huske at
følge anvisningen mhs afstanden til brandbart materiale osv. Skal der
"løse" spots op skal du bruge safe-boxe som
http://www.solar.dk/site/images/Nyheder/gfx_til_produkter/Solarlightkat/9.20%20Safebox.pdf>
og det hele skal laves som fast installation af en installatør.

En anden mulighed (der er mere GDS-venlig) er at bruge LED lyskilder
(fåes også til brug i alm. armaturer beregnet for halogen) eller fiber
og en central lyskilde.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Morten DH

Dato : 01-09-04 08:51

meddelelse news:4134d2e9$1$212$14726298@news.sunsite.dk...
> En anden mulighed (der er mere GDS-venlig) er at bruge LED lyskilder
> (fåes også til brug i alm. armaturer beregnet for halogen) eller fiber
> og en central lyskilde.

Hov hov hvad er det for nogle?

Fra : anders majland

Dato : 01-09-04 09:50

Fiber. F.eks roblon www.roblon.dk (fiber optic lightning)
LED. F.eks fra www.conrad.com spots som 570354 eller "pærer" som 150646

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 22:27

Den 31/08-2004 klokken 21:03, skrev
i <4134cb83$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]
> nemlig muligheden for belysning, som gerne skal være inbygningsspots. Er
> der noget der forhindre mig i fjerne de gamle forskalningsbrædder.

Jeg vil til enhver tid foretrække at fjerne de gamle forskalningsbrædder,
så man får en "ren bund" at gå ud fra.
Har i år selv været været medhjælper til et lignende projekt i et
kælderrum i et ældre hus.
Det var godt nok et støvhelvede, idet der også lå indskuds-ler (nærmest
pulveriseret) over forskalningen

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 22:42

Den 31/08-2004 klokken 21:34, skrev
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> i
> [...]

> installatør må man kun opsætte færdige sæt, og der skal man så huske at
> følge anvisningen mhs afstanden til brandbart materiale osv.

Her har jeg fået oplyst af en installatør, at det er OK at sætte en
omvendt ler-urtepotte over hvert spot.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : anders majland

Dato : 01-09-04 09:57

> Her har jeg fået oplyst af en installatør, at det er OK at sætte en
> omvendt ler-urtepotte over hvert spot.

Jeg følger lidt med i news:dk.teknik.el og der er der vist efterhånden
enighed om at urtepotten var ok "i gamle dage" hvor der ikke fandtes
produkter til det. Desuden blev de vist mest brugt i loftstrum til at
holde isoleringen væk - men ikke i etageadskillelser.

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/ (tidligere elrådet).
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html

Lavvoltlysinstallationer skal udføres efter de generelle bestemmelser i
stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, suppleret med de særlige
bestemmelser i kapitel 715.

(Men man må ikke selv ...)

Fra : anders majland

Dato : 01-09-04 09:59