Nybegynder
Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 27-08-04 21:07

Hej Gruppe

Jeg hedder Heidi og min familie og jeg har lige købt nedlagt landbrug...Nu
er det bare sådan at jeg er total nybegynder hvad have angår. Der er drivhus
til vores nye hus (som vi flytter ind i, i november) i drivhuset har de
nuværende beboer tomater og agurker og en masse der er lige til at rive op.
Men tomaterne og agurkeplanterne vil jeg gerne beholde... Hvad skal jeg gøre
ved dem vinteren over??? Hvis jeg skal plante nye tomatsorter hvornår gør
man det??? Og hvad skal man ellers gøre for at holde et drivhus???
I kan nok høre jeg er nybegynder og jeg håber der nogen der har lidt
tålmodighed og vil svare mig....

Med venlig hilsen
Heidi

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-08-04 21:23

"Heidi Bech Petersen" <hb@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Jeg hedder Heidi og min familie og jeg har lige købt nedlagt landbrug...Nu
> er det bare sådan at jeg er total nybegynder hvad have angår.

Det har vi alle sammen været på et eller andet tidspunkt.
Velkommen i klubben.

Der er drivhus
> til vores nye hus (som vi flytter ind i, i november) i drivhuset har de
> nuværende beboer tomater og agurker og en masse der er lige til at rive
op.

Inden du river det op, ville det måske være en ide at finde ud af, hvad det
er?

> Men tomaterne og agurkeplanterne vil jeg gerne beholde... Hvad skal jeg
gøre
> ved dem vinteren over???

Når I overtager huset til november, har de nuværende beboere sandsynligvis
plukket tomaterne og agurkerne.
Det er det eneste fornuftige.
Det eneste, DU kan gøre, er at flytte de visne planter til affaldsbunken,
hvis det ikke allerede ER gjort.
Tomater og agurker kan ikke overvintre.

> Hvis jeg skal plante nye tomatsorter hvornår gør
> man det???

I maj-juni 2005.

Og hvad skal man ellers gøre for at holde et drivhus???

Du kunne jo bruge de mørke vinteraftener på at låne en bog om "drivhuse for
begyndere" på biblioteket og så finde ud af, hvad du og din familie gerne
vil satse på, og hvor meget energi, I vil lægge i det.
Og træk så 75% fra - når det bliver sommer, er der så meget andet, der tager
tiden

Hilsen Inger

Fra : //zlgge

Dato : 27-08-04 22:38

"Heidi Bech Petersen" <hb@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Jeg hedder Heidi og min familie og jeg har lige købt nedlagt landbrug...

Tillykke med det.

> [...]
> ved dem vinteren over??? Hvis jeg skal plante nye tomatsorter hvornår gør
> man det??? Og hvad skal man ellers gøre for at holde et drivhus???

Æhh..
Agurker kan under ingen omstændigheder overvintre i Danmark, du kan for sjov
tage en tomatplante og skære den tilbage til der kun er et par grene med
blade på og måske være heldig at få den til at trives i vindueskarmen. Men
det er ikke det man normalt gør.
Normalt kassere man planterne til efteråret og fjerner så meget som muligt
fra drivhuset, sådan at frosten kan rense det for skadedyr ol. Er planterne
sat direkte i jorden (og ikke i plantesække) er det en fordel at fjerne en
del af det øverste jordlag og lægge ny ind til foråret for ikke at udpine
jorden.

Jeg vil anbefale dig at anskaffe en bog der hedder "Håndbog i
selvforsyning", der står mangt og meget om at "drive" et nedlagt landbrug -
dvs. anlægge en urtehave osv.

Mvh
//zigge

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 29-08-04 15:47

Hej Gruppe

Tak for hjælpen og undskyld jeg ikke har svaret tilbage før nu, men har
været på weekend...

>Inden du river det op, ville det måske være en ide at finde ud af, hvad det
er?<

Meget af det er blomster men de er fyldt med en form for spindelsvæv og ser
underlige ud....

> [...]
vil satse på, og hvor meget energi, I vil lægge i det.
Og træk så 75% fra - når det bliver sommer, er der så meget andet, der tager

Jeg har nu bestilt den på biblioteket på internettet og glæder mig til at
læse den...

Men endnu en gang mange tak for hjælpen (indtil videre) Jeg lover der kommer
nok mange andre spørgsmål )

Med venlig hilsen Heidi