Vægbeklædning bag brændeovn
Fra : Puk

Dato : 26-08-04 19:03

Hej alle sammen

Jeg skal snart igang med at sætte gipsplader op på et par af vore vægge.
Bag brændeovnen vil jeg bruge stålskelet og sætte Masterboardplader således,
at jeg ikke sætter brandbart materiale bag brændeovnen.

Men hvad gør jeg med finishen? På gipspladerne har det hele tiden været
tanken at sætte glasvæv og så male bagefter (det har vi gjort andet steds i
huset og vi kan lide det). Men glasvæv er vel brandbart. Så hvad i
alverden gør man med Masterboardpladerne?

Brændeovnen sidder midt på en væg, så det ville jo være pænest om man kunne
sætte glasvæv op bag den også, men det tvivler jeg meget på. Hvis man ikke
kan det, hvad gør man så? Det vil jo ikke være særlig kønt med ubehandlede
plader bag brændeovnen.

Mange hilsner
Puk

Fra : //zlgge

Dato : 26-08-04 22:20

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> kan det, hvad gør man så? Det vil jo ikke være særlig kønt med

Du kan sætte en jernplade malet med varmebestandigt maling (1200 grader er
normalt) op, eller evt. en kobberplade.

Mvh
//zigge
Snedker

Fra : Jan Achmann

Dato : 27-08-04 06:50

Hej Puk,
Hvs du bare overholder kravet om afstand til brændbart materiale gældende
for den brændeovn, du vælger, så behøver du ikke gøre noget specielt.
Gibs er iøvrigt ikke brændbart.
Jan

Fra : Lars G

Dato : 27-08-04 07:36

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> Gibs er iøvrigt ikke brændbart.

Min skorstenfejer siger ! at det er "Brændbart" når gips´en er bag ved en
brænde ovn !

Men tapetet er ikke !

Mit råd er ring altid til skorstenfejeren.

Mvh
Lars G

Fra : anders majland

Dato : 27-08-04 08:16

> Hvs du bare overholder kravet om afstand til brændbart materiale
> gældende for den brændeovn, du vælger, så behøver du ikke gøre noget
> specielt. Gibs er iøvrigt ikke brændbart.

Så må du hellere til at læse på lektien. I forhold til breændovne regnes
gips ikke som ikke brændbar. Der skal en mindset en cementbaseret plade
eller lign. til.

Men der er ikke noget i vejen for at sætte glasvæv (eller tapet) op bag
brændeovnen. Det er også okay med alm. fodpaneler i træ osv.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-08-04 09:43

> Hvs du bare overholder kravet om afstand til brændbart materiale gældende
> for den brændeovn, du vælger, så behøver du ikke gøre noget specielt.

Det tænkte jeg også, men han har vel et røgrør han skal have igennem?!

> Gibs er iøvrigt ikke brændbart.

Jo gibs *er* brændbart. Men det er sansynligvis ikke alle
skorstensfejere der er obs. på det, da det vidst kun er et par år siden
det blev lavet om.

Mvh

Jesper.

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 08:09

> Jo gibs *er* brændbart. Men det er sansynligvis ikke alle
> skorstensfejere der er obs. på det, da det vidst kun er et par år siden
> det blev lavet om.

Nå for Søren da! Det er da noget underligt noget!
Jeg tager mine ord i mig!
Jan

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-08-04 09:41

> huset og vi kan lide det). Men glasvæv er vel brandbart. Så hvad i
> alverden gør man med Masterboardpladerne?

Så vidt jeg ved (det var alle forbeholdene ) så er Tapet ikke
brændbart - eller rettere; da det er så tyndt et lag osv.

Men som altid "Give your skorstenfejer a ring" - og selvfølgelig den
skorstensfejer der er tilknyttet din kommune.

Jesper.

Fra : Puk

Dato : 27-08-04 15:37

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

Hej Jesper (og alle andre)

> Så vidt jeg ved (det var alle forbeholdene ) så er Tapet ikke
> brændbart - eller rettere; da det er så tyndt et lag osv.

Det lyder jo rigtig godt *S*. Tænkte nok, at der måtte være noget, man kan
gøre.
Jeg mener hvad er fordelen i at sætte særlige fibergipsplader og bruge
stålreglar og alt muligt, hvis man så er nødt til at lade det stå råt.

> Men som altid "Give your skorstenfejer a ring" - og selvfølgelig den
> skorstensfejer der er tilknyttet din kommune.

Jeg ringer til vores skorstensfejer på mandag og sikrer mig, at den er god
nok.

Mange tak til jer alle. Nu tror jeg efterhånden, vi er ved at have styr på
helt præcis, hvordan det skal laves, så imorgen går turen til trælasten
efter lægter, reglar, gipsplader og fibergipsplader, og så er det ellers
igang.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 30-08-04 15:22

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

Hej alle sammen

Jeg kan fortælle, at jeg ringede til skorstensfejeren idag og han sagde god
for glasvæv bagved brændeovnen. Faktisk sagde han, at glasvæv ikke regnes
for at være brændbart, så den var bare i vinkel.

Jeg tænkte at andre måske også kunne have glæde af denne oplysning.

Mange hilsner
Puk

Fra : E. Jensen

Dato : 28-08-04 18:56

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
Men glasvæv er vel brandbart. Så hvad i

Da vi satte brændeovn op for nogle år siden påtalte skorstensfejer, at vi
skulle fjerne noget almindeligt papirtapet (forståeligt nok - da det ikke
sat særligt fast efter der var boret hul i væggen til røgrør).

Vi satte glasvæv op og det har han da set flere gange uden at påtale det....
Vær opmærksom på, at det bliver altså varmt omkring brændeovnen - så vidt
jeg husker brugte jeg et godt lag vådrumsklister til at sætte det op med og
dette hænger fint på væggen endnu uden problemer.

venlig hilsen

E. Jensen