/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Tynde polfiltre
Fra : Jesper


Dato : 02-09-04 22:01

Hej.

Jeg bruger ofte et cirk. polfilter på min Canon EF 28-135mm linse.
Desværre kommer der altid mørke hjørner på billederne jeg har taget
ved 28mm. Derfor overvejer jeg at købe et tyndere polfilter, mon ikke
det kan gøre en forskel ?

Da jeg skal til at bestille nogle film fra Technikdirekt tænkte jeg,
at bestille et sådant filter samtidig. Så vidt jeg kan se har de 2
forskellige "slim" polfiltre. De hedder:
B&W Pol circular MRC Slim 72 E og B&W Pol Circ. Käsemann Slim 72 E.
Kan nogen her forklare forskellen på disse 2 filtre ?

Hilsen

Jesper


 
 
;o\)-max- (02-09-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 02-09-04 22:01


"Jesper"
> Hej.
>
> Jeg bruger ofte et cirk. polfilter på min Canon EF 28-135mm linse.
> Desværre kommer der altid mørke hjørner på billederne jeg har taget
> ved 28mm. Derfor overvejer jeg at købe et tyndere polfilter, mon ikke
> det kan gøre en forskel ?
>
> Da jeg skal til at bestille nogle film fra Technikdirekt tænkte jeg,
> at bestille et sådant filter samtidig. Så vidt jeg kan se har de 2
> forskellige "slim" polfiltre. De hedder:
> B&W Pol circular MRC Slim 72 E og B&W Pol Circ. Käsemann Slim 72 E.
> Kan nogen her forklare forskellen på disse 2 filtre ?
>
> Hilsen
>
> Jesper

Käsemann er "mere vejrbestandige" med en sealing
af den sandwich som et pol filter er - absolut lir
og spild af penge..!! -max-



Jesper (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-09-04 22:39

On Thu, 2 Sep 2004 23:00:53 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

>>. Så vidt jeg kan se har de 2
>> forskellige "slim" polfiltre. De hedder:
>> B&W Pol circular MRC Slim 72 E og B&W Pol Circ. Käsemann Slim 72 E.
>> Kan nogen her forklare forskellen på disse 2 filtre ?


>Käsemann er "mere vejrbestandige" med en sealing
>af den sandwich som et pol filter er - absolut lir
>og spild af penge..!! -max-
>

Takker for svaret !

Kan du (eller andre) også forklare mig hvad MRC betyder ?

Jesper

;o\)-max- (02-09-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 02-09-04 22:41


"Jesper"
> >Käsemann er "mere vejrbestandige" med en sealing
> >af den sandwich som et pol filter er - absolut lir
> >og spild af penge..!! -max-
> >
>
> Takker for svaret !
>
> Kan du (eller andre) også forklare mig hvad MRC betyder ?
>
> Jesper

http://www.schneider-kreuznach.com/knowhow/mrc_e.htm
-max-



Jesper (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-09-04 22:57

On Thu, 2 Sep 2004 23:41:01 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:
>> Kan du (eller andre) også forklare mig hvad MRC betyder ?
>>
>> Jesper
>
>http://www.schneider-kreuznach.com/knowhow/mrc_e.htm
>-max-

Jeg takker endnu engang.

Jesper
http://hjem.get2net.dk/jlpphotos/

[HCS] 4000 (02-09-2004)
Kommentar
Fra : [HCS] 4000


Dato : 02-09-04 22:53

Du kan også prøve Canon Pol circular 58 det skulle man da ikke mene kan give
problemer.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*
-----------------------------------------------------------------------
"Jesper" <nipiki_607@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:v82fj0tk1osn2ldegc5d7fij0vvlquc4g3@4ax.com...
> Hej.
>
> Jeg bruger ofte et cirk. polfilter på min Canon EF 28-135mm linse.
> Desværre kommer der altid mørke hjørner på billederne jeg har taget
> ved 28mm. Derfor overvejer jeg at købe et tyndere polfilter, mon ikke
> det kan gøre en forskel ?
>
> Da jeg skal til at bestille nogle film fra Technikdirekt tænkte jeg,
> at bestille et sådant filter samtidig. Så vidt jeg kan se har de 2
> forskellige "slim" polfiltre. De hedder:
> B&W Pol circular MRC Slim 72 E og B&W Pol Circ. Käsemann Slim 72 E.
> Kan nogen her forklare forskellen på disse 2 filtre ?
>
> Hilsen
>
> Jesper
>



Martin K. R. (03-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 03-09-04 08:37

"Jesper" <nipiki_607@hotmail.com> wrote in message
news:v82fj0tk1osn2ldegc5d7fij0vvlquc4g3@4ax.com...
> Hej.
>
> Jeg bruger ofte et cirk. polfilter på min Canon EF 28-135mm linse.
> Desværre kommer der altid mørke hjørner på billederne jeg har taget
> ved 28mm. Derfor overvejer jeg at købe et tyndere polfilter, mon ikke
> det kan gøre en forskel ?

Det undrer mig lidt, fordi jeg har haft samme objektiv med et (B+W) cirk.
pol-filter monteret nærmest permanent. Jeg havde aldrig nogen problemer. Jeg
mener også at Canon selv siger at først ved ca. 20mm vil vignettering være
et problem med standard filtre.
Bruger du evt. flere filtre på én gang?
I visse situationer (afh. af solens stilling) kan filtereffekten være så
ekstrem, så f.eks. en blå himmel kan blive nærmest sort i den ene side. Er
det evt. det du oplever?

Martin



Jesper (03-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 03-09-04 20:27

On Fri, 3 Sep 2004 09:36:47 +0200, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>> Jeg bruger ofte et cirk. polfilter på min Canon EF 28-135mm linse.
>> Desværre kommer der altid mørke hjørner på billederne jeg har taget
>> ved 28mm. Derfor overvejer jeg at købe et tyndere polfilter, mon ikke
>> det kan gøre en forskel ?
>
>Det undrer mig lidt, fordi jeg har haft samme objektiv med et (B+W) cirk.
>pol-filter monteret nærmest permanent. Jeg havde aldrig nogen problemer. Jeg
>mener også at Canon selv siger at først ved ca. 20mm vil vignettering være
>et problem med standard filtre.
>Bruger du evt. flere filtre på én gang?
>I visse situationer (afh. af solens stilling) kan filtereffekten være så
>ekstrem, så f.eks. en blå himmel kan blive nærmest sort i den ene side. Er
>det evt. det du oplever?
>
>Martin

Hej Martin.

Nej, jeg bruger kun polfiltret, og det sker kun når jeg bruger
objektivet ved 28 mm.
Jeg tror det er fordi polfilter-ringen er for bred.

Prøv at se dette billede hvordan det ser ud:
http://hjem.get2net.dk/jlpphotos/ne05.htm

Jesper

Martin K. R. (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 04-09-04 11:05

"Jesper" <nipiki_607@hotmail.com> wrote in message
news:pbhhj05d46ctmvv5s4ca0llnodllsdt87s@4ax.com...
> On Fri, 3 Sep 2004 09:36:47 +0200, "Martin K. R."
> <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
>
>>> Jeg bruger ofte et cirk. polfilter på min Canon EF 28-135mm linse.
>>> Desværre kommer der altid mørke hjørner på billederne jeg har taget
>>> ved 28mm. Derfor overvejer jeg at købe et tyndere polfilter, mon ikke
>>> det kan gøre en forskel ?
>>
>>Det undrer mig lidt, fordi jeg har haft samme objektiv med et (B+W) cirk.
>>pol-filter monteret nærmest permanent. Jeg havde aldrig nogen problemer.
>>Jeg
>>mener også at Canon selv siger at først ved ca. 20mm vil vignettering være
>>et problem med standard filtre.
>>Bruger du evt. flere filtre på én gang?
>>I visse situationer (afh. af solens stilling) kan filtereffekten være så
>>ekstrem, så f.eks. en blå himmel kan blive nærmest sort i den ene side. Er
>>det evt. det du oplever?
>>
>>Martin
>
> Hej Martin.
>
> Nej, jeg bruger kun polfiltret, og det sker kun når jeg bruger
> objektivet ved 28 mm.
> Jeg tror det er fordi polfilter-ringen er for bred.
>
> Prøv at se dette billede hvordan det ser ud:
> http://hjem.get2net.dk/jlpphotos/ne05.htm
>
> Jesper

Hej Jesper,

Ja, det ligner jo godt nok vignettering, så dit pol-filter må jo være
tykkere end mit

En enkelt bemærkning om slim pol-filtre: Jeg har et B+W slimline cirk.
pol-filter, og det er helt fint, men på grund af dets tynde dimensioner kan
man ikke længere benytte den normale objektiv-hætte. Der følger så ganske
vist en hætte med filteret, men den skvatter af for et godt ord.

Martin



Langgaard (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 05-09-04 08:26

"Jesper" <nipiki_607@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:pbhhj05d46ctmvv5s4ca0llnodllsdt87s@4ax.com...
> On Fri, 3 Sep 2004 09:36:47 +0200, "Martin K. R."
> <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
>
>
> Nej, jeg bruger kun polfiltret, og det sker kun når jeg bruger
> objektivet ved 28 mm.
> Jeg tror det er fordi polfilter-ringen er for bred.
>
> Prøv at se dette billede hvordan det ser ud:
> http://hjem.get2net.dk/jlpphotos/ne05.htm
>

Hej

Nej, jeg tror at der er det naturlige lystab som filtret vil lave når lyste
kommer i en bestemt vinkel, de allerfleste objektiver kan bruge mindst et
filter, og ofte flere uden problemer.
Bunden af dit billede har jo ikke samme fejl, men prøv dog at lave en
strimmel pap og monter den omkring det yderste af optikken og skyd det udad
mens du laver optagelser, så kan du se hvor langt frem det kan skydes uden
at komme med på billederne. Men husk at bruge blænde 16 eller 22, da det er
der det vil være tydeligst.
Hvis det er filteret du kan se på billederne, kan du købe en step-op ring
til næste diameter filter, denne ring er meget smal, og når du så monterer
et filter med større diameter er problemet løst!

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Jesper (05-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 05-09-04 15:00

On Sun, 5 Sep 2004 09:25:57 +0200, "Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>> Nej, jeg bruger kun polfiltret, og det sker kun når jeg bruger
>> objektivet ved 28 mm.
>> Jeg tror det er fordi polfilter-ringen er for bred.
>>
>> Prøv at se dette billede hvordan det ser ud:
>> http://hjem.get2net.dk/jlpphotos/ne05.htm

>Nej, jeg tror at der er det naturlige lystab som filtret vil lave når lyste
>kommer i en bestemt vinkel, de allerfleste objektiver kan bruge mindst et
>filter, og ofte flere uden problemer.
>Bunden af dit billede har jo ikke samme fejl, men prøv dog at lave en
>strimmel pap og monter den omkring det yderste af optikken og skyd det udad
>mens du laver optagelser, så kan du se hvor langt frem det kan skydes uden
>at komme med på billederne. Men husk at bruge blænde 16 eller 22, da det er
>der det vil være tydeligst.
>Hvis det er filteret du kan se på billederne, kan du købe en step-op ring
>til næste diameter filter, denne ring er meget smal, og når du så monterer
>et filter med større diameter er problemet løst!

Hej Leif.

Ja, du har ret i at det kun er i den ene side af billedet der kommer
mørke hjørner. Det er lidt underligt. Alligevel hælder jeg stadig mest
til at det er filteret der laver dem, da jeg kun har oplevet disse
hjørner ved 28 mm, aldrig hvis jeg blot har zoomet en lille smule.
Filteret er et Hama PL circular. Bredden på filteret har jeg målt til
8mm. Er det specielt bredt eller er det normalen for et polfilter ?

Men ellers vil jeg prøve din ide med at sætte pap omkring optikken.

Jesper

Langgaard (06-09-2004)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 06-09-04 12:17

"Jesper" <nipiki_607@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:8u6mj0l1oprmii1f33uhgc1ssr9hm87esk@4ax.com...
> On Sun, 5 Sep 2004 09:25:57 +0200, "Langgaard"
>
> Ja, du har ret i at det kun er i den ene side af billedet der kommer
> mørke hjørner. Det er lidt underligt. Alligevel hælder jeg stadig mest
> til at det er filteret der laver dem, da jeg kun har oplevet disse
> hjørner ved 28 mm, aldrig hvis jeg blot har zoomet en lille smule.
> Filteret er et Hama PL circular. Bredden på filteret har jeg målt til
> 8mm. Er det specielt bredt eller er det normalen for et polfilter ?
>
> Men ellers vil jeg prøve din ide med at sætte pap omkring optikken.
>

Hej

De 8mm er meget normalt, du monterer vel ikke uden på et UV filter, for så
kan du få problemer.

Det er også ved 28mm at det er mest udtalt at lyset stjæles i bestemte
vinkler, så meget at en himmel kan være mørkere i den ene side end i den
anden. Selv om den ikke så sådan ud da du så motivet.

Jeg tror alt er som det skal være!

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste