Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bunden opgave i uge 36: Indkomne billeder
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-09-04 09:58

Hej alle,

I forlængelse af tråden news:412f1250$0$279$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
bedes
I offentliggøre link til jeres forslag på løsning af denne uges bundne
opgave:

"Smøgpause"

i denne tråd.

Alle interesserede (aktive som ikke-aktive) opfordres til at kommentere,
kritisere og debattere de indkomne forslag. Jeg vil søndag aften efter kl.
20 suverænt beslutte, hvem der skal overtage staffetten og vælge emne/tema
for næste bundne opgave og dermed tage initiativ til at videreføre denne
idé.

Forslag til nye retningslinier for idéen om en bunden opgave til gruppens
skribenter imødeses også i denne tråd.

Det blir spændende at se, om der kommer nogle gode portrætter af pulsende
rygere

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 10:21

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> "Smøgpause"

Jamen jeg åbner gerne ballet. Her er mit bud:

http://www.fotolog.dk/archives/010904/HT0C2220.jpg

En af mine kollegaer. Taget med 24-70@70mm, 1/60 sek., ISO 200, f/4 og
flash, skudt lodret op i loftet. Beskåret og justeret mht. farver, kontrast
og skarphed under konvertering (PS CS) fra RAW til JPEG.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 1. september 2004)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-09-04 10:44

> [...]
kontrast
> og skarphed under konvertering (PS CS) fra RAW til JPEG.

Jeg kan godt lide kompositionen med ansigtet lidt på skrå ind i billedet.
Højre øje i det gyldne snit, smøgen i center pegende ned mod hjørnet - fint
der!

MEN

Og hold nu godt fast.

Hvorfor er der ikke ild i smøgen?

Øjnene ligger dybt inde i øjenhulerne på grund af ovenlyset og kan næsten
ikke ses.
Billedet er fladt, og ansigtet falder næsten sammen med baggrunden.

DOF er for lille - Venstre øje er ikke skarpt
Det kan du vist kontrollere rimeligt godt med dit kamera (Var det ikke noget
DSLR?)

Jeg tror billedet var blevet lidt bedre, om du havde skudt den indbyggede
blitz af som fillflash sammen med den store "op i loftet blitz".
Tror også billedet kan vinde lidt ved en omgang i PS (USM og kontrast og
farver i kurver) Evt. i en S/H kopi.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-09-04 12:01

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blitz af som fillflash sammen med den store "op i loftet blitz".
> Tror også billedet kan vinde lidt ved en omgang i PS (USM og kontrast og

Her er mit forslag til hvordan billedet kan bedres lidt i S/H

Og
Ligger i dk.binaer under
"Til Jens Bruun: Smøgpause jens Bruun sh.jpg[1/2]"
og
"Til Jens Bruun: Smøgpause jens Bruun sh.jpg[2/2]"

Den blev delt i to!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-04 16:58

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Hvorfor er der ikke ild i smøgen?

Han havde ikke tændt den endnu Jeg tog en stribe billeder af ham med den
tændt, men synes ikke, de var gode.

> Øjnene ligger dybt inde i øjenhulerne på grund af ovenlyset og kan næsten
> ikke ses.

Hmm. Det kan der da væree noget om. Han _har_ meget mørke øjne, men jeg
skulle måske have skudt flashen af direkte.

> Billedet er fladt, og ansigtet falder næsten sammen med baggrunden.

Det finder jeg faktisk, er en kvalitet ved billedet.

> DOF er for lille - Venstre øje er ikke skarpt

Nope, men der er hans skægstubbe til gengæld

> Det kan du vist kontrollere rimeligt godt med dit kamera (Var det ikke
noget
> DSLR?)

Jo, men jeg ville have så lille en DOF som muligt - muligvis skulle jeg lige
have blændet et ekstra trin ned og fået en smule mere DOF. Jeg fotograferer
næsten altid med kameraet sat på blændeprioritet, da det er den parameter,
jeg finder vigtigst ved de fleste motiver.

> Tror også billedet kan vinde lidt ved en omgang i PS (USM og kontrast og
> farver i kurver) Evt. i en S/H kopi.

Her er en anden, der næsten er i s/h:
http://www.fotolog.dk/archives/010904/HT0C2223.jpg

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 19:17

> Her er en anden, der næsten er i s/h:
> http://www.fotolog.dk/archives/010904/HT0C2223.jpg

Det er faktisk næsten rigtigt godt
Igen ville en lidt højere DOF have gjort det til et perfekt billede.
Hans ansigt skal ikke være skarpt, men bare lidt mere fremtrædende.
Det samme gælder gløden på smøgen. Den måtte gerne stå skarpt.

Jeg tror, at du skal lidt ud over den opfattelse, at en lav DOF er vejen til
nirvana.
Den gyldne middelvej giver ofte bedre resultat. Ikke at lav DOF ikke har sin
berettigelse, bestemt men til tider kan den altså blive for lav.

Når du nu har et DSLRkamera, hvorfor så ikke hakke en hel stribe billeder af
med forskellig blænde, så du kan lære at kontrollere DOF ned på millineter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 02:23

"Jens Bruun"
> [...]
> flash, skudt lodret op i loftet. Beskåret og justeret mht. farver, kontrast
> og skarphed under konvertering (PS CS) fra RAW til JPEG.

Hehe, du sku da ikke ha vækket ham for at tage et billede,
men det er sjovt nok - din tætte beskæring, man kan se skægget
gro, fanme flot skarphed og lige hvor den skal være.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-09-04 10:29

> [...]
> bedes
> I offentliggøre link til jeres forslag på løsning af denne uges bundne

Og jeg kaster mig ud i det med denne rædsel.
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=95093

Arbejdspresset fra en 90 timers arbejdsuge har gjort, at jeg ikke kunne nå
at gøre det bedre .... ØV!

Men anyways here goes!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 02:17

"Frodo Nifinger"
> Og jeg kaster mig ud i det med denne rædsel.
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=95093
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Jamen det opfylder jo kriterierne til punkt og prikke,
et dejligt billede - kunne godt have undværet trinet
i bunden, lidt brændte højlys, men det generer mig
ikke - flott.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 13:58

> [...]
> et dejligt billede - kunne godt have undværet trinet
> i bunden, lidt brændte højlys, men det generer mig

Skægt nok, at alle andre kan lide billedet, når jeg nu selv er utilfreds.
Trinnet skar jeg oprindeligt væk, men fortrød, da jeg ved, at "Bøv" står på
en læsserampe og trinnet er lidt over en meter højt.
Jeg står nede på p-pladsen underneden i læ under en gangbro, mens det
pis-øsregner.
Jeg ku heller ikke få hele hans albue med på grund af regnen (Det havde
krævet 4 skridt til venstre ud i regnen)

Det der irriterer mig ved billedet, er "Bøv's" Ansigtsudtryk. Han kan se
noget så intens ud, men når man beder om at bruge ham som model, laller han
fuldstændigt forlegen rundt.
Jeg er i høj grad en slags metodefotograf. Dvs. jeg går ud og jager det
motiv, jeg i forvejen har udtænkt mig.
Det er simpelthen min arbejdsmetode: Stiller mig simpelthen en opgave,
brainstormer en løsning eller flere og går så ud for prøve på at udføre den.
Det skyldes nok, at jeg gennem de sidste 3 år arbejder med lay-out og design
på et internt firmablad, hvor jeg står for alt det kreative.

Det ligner faktisk lidt det at fotografere bundne opgaver, og er måske
grunden til at jeg klarer mig ok i konkurrencerne.
Til dagligt tager jeg ikke ret gode billeder.
Stiller jeg ikke mig selv en opgave, bliver det bare til meningsløse
snapshots.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 17:10

> [...]
> Jeg ku heller ikke få hele hans albue med på grund af regnen (Det havde
> krævet 4 skridt til venstre ud i regnen)

Jeg er klar over hvorfor du tog trinnet med, men tror det bringer uro
til billedet, det hører til i fladlus katagorien, ubetydelig lille, men skide
irreterende efter noget tid..

> [...]
> Det skyldes nok, at jeg gennem de sidste 3 år arbejder med lay-out og design
> på et internt firmablad, hvor jeg står for alt det kreative.

Han ligner en flink man der står og nyder livet (som ryger skal man nyde
det mens man har det)..
Det er lidt som når jeg tager ud for at fotografere en kongeørn og kommer
hjem med en græssende gås, nej men seriøst det lyder som en god metode,
som jeg er sikker på de fleste proffer bruger i een eller anden udstrækning,
der er en historie der skal fortælles og så arbejder men vel med en ide, noet
man kan falde tilbage på indtil noget der er bedre måske dukker op.

> [...]
> Til dagligt tager jeg ikke ret gode billeder.
> Stiller jeg ikke mig selv en opgave, bliver det bare til meningsløse

Menningsløst for andre at kigge på måske - men det gir klask og
erfaring eller ros og selvtillid hvis man ligger dem frem til kritik.
Fotografering er vel lige som alle andre udtryk, et håndværk der
kan læres af alle - også er det vel ligsom alt andet i livet, helhjertet
eller halvhjertet, oprigtigt eller overfladisk. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-04 17:00

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Og jeg kaster mig ud i det med denne rædsel.
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=95093

Godt løsningsforslag til ugens opgave, selvom jeg er lidt ambivalent med
brug af s/h (så'en helt generelt).

Fra : Erik W.

Dato : 02-09-04 17:15

"Frodo Nifinger" skrev i

> "Smøgpause"

Her er mit bidrag helt frisk fra fad:

Titel: Hamonica
http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-36.jpg

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 02:13

"Erik W."
> Titel: Hamonica
> http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-36.jpg
>
> Mvh Erik

Jeg er ikke vild med fillflash, og her hener jeg heller
ikke det bidrager med noget, det gør bare billedet
fladt den smule spænding der var mellem lys og skygge
har du effektivt fjernet med flashen.. Hehe, godt gået. -max-

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-04 11:08

"Erik W." wrote:

> Titel: Hamonica
> http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-36.jpg

Du gav ham vel en skilling.

Fra : Erik W.

Dato : 05-09-04 16:32

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> Du gav ham vel en skilling.

Jo jo

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 12:27

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Frodo Nifinger" skrev i

> Her er mit bidrag helt frisk fra fad:
>
> Titel: Hamonica
> http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-36.jpg

Jeg må tilstå, jeg ikke er så glad for dette billede.

Det er fladt, rodet med spejlbillederne fra gaden og så er det lidt skævt
oxo.
Hele billedet hælder en tøddel til venstre.
Der mangler kontrast og detaljer.

Der gik også lidt tid før jeg fandt ud af, at han faktisk ryger (hint -
smøgen er skjult i hånden)

Det kan du altså let gøre bedre (med tanken på, at du er sidste uges vinder
med et godt billede af tre bumser)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Peter Rongsted

Dato : 05-09-04 22:16

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

>Der gik også lidt tid før jeg fandt ud af, at han faktisk ryger (hint -
>smøgen er skjult i hånden)

Han hplder da bare pause fra smøgen! Så det må da være helt i orden

Peter

Fra : Erik W.

Dato : 05-09-04 23:21

"Frodo Nifinger" skrev i
> Der gik også lidt tid før jeg fandt ud af, at han faktisk ryger (hint -
> smøgen er skjult i hånden)

Jeg gik igennem Århus i festugen med det mål at fotografere gadegøglere, der
holdt smøgpause. Ham her var faktisk ikke den eneste der forsøgte at skjule
smøgen, da jeg lagde kameraet an. En britisk gadegøgler bad mig ligefrem om
at lade være med at fotografere ham, mens han røg, men jeg måtte skam gerne
fotografere ham, mens han kørte sit show. Det er måske også en del af det at
holde smøgpause, at forsøge at skjule smøgen.

> Det kan du altså let gøre bedre (med tanken på, at du er sidste uges
vinder
> med et godt billede af tre bumser)

Nu kan jeg faktisk godt selv lide billedet, ellers ville jeg have valgt et
af de andre jeg tog af gøglere.
Men når det er sagt, så er der er ingen tvivl om at jeg kunne have fået mere
ud af det her motiv, hvis jeg ikke havde ladet mig stresse. Modellen er
fotogen og ville gerne fotograferes, men det var på hjørnet af
banegårdsplads og strøget, så der var masser af mennesker der gik bag mig og
mellem mig og modellen. Samtidig skabte jeg en del opmærksomhed med mit
kamera som jeg lige skal vænne mig til. Jeg har aldrig prøvet at fotografere
på gaden før jeg fik mit S5000, men jeg synes det går fremad.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-04 17:03

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> Titel: Hamonica
> http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-36.jpg

Du har rigtig god kontakt med "modellen", men jeg synes, baggrunden virker
noget forstyrrende. Jeg kunne godt have tænkt mig at se et close-up af hans
ansigt med smøgen dinglende fra den ene mundvig...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-09-04 14:21

"Frodo Nifinger"
> [...]
> idé.
>
> Forslag til nye retningslinier for idéen om en bunden opgave til gruppens

En interessant kommentar til kunsten at tage et godt billede..
og skrive en kritik - Intet nyt, men måske en formulering
der rammer. Den fik ihvertfald mig til at smile..! -max-
http://www.steves-digicams.com/smp/06062004.html

Så skal der ryges - kan vel lige nå at komme med i stafetten..))

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-09-04 14:54

> [...]
> og skrive en kritik - Intet nyt, men måske en formulering
> der rammer. Den fik ihvertfald mig til at smile..! -max-

Og mig til at tænke

> Så skal der ryges - kan vel lige nå at komme med i stafetten..))

Ja sq, Ild i svinet!
Jeg er spændt på at se, hvad du kommer op med.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : C.Stensgaard

Dato : 04-09-04 16:30

Hermed mit bud : http://photo4u.bluelemon.dk

--
Venlig hilsen
Claus Stensgaard

//Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 02:09

"C.Stensgaard"
> Hermed mit bud : http://photo4u.bluelemon.dk

Hehe - den kan jeg li' - der er ikke meget mere at sige..)-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 12:09

> "C.Stensgaard"
>

> Hehe - den kan jeg li' - der er ikke meget mere at sige..)-max-

Ja, jeg kan også godt lide det billede, men sjovt nok kan jeg bedst lide det
som den halvstore Thumbnail.
På det store billede kommer man ligesom for tæt på - Noget af virkningen
forsvinder.
Jeg kan ikke rigtigt forklare det, men kig selv.
Jeg tror det er et billede man skal holde i postkortstørrelse eller betragte
på en vis afstand.

Ideen er go, og billedet er lige i øjet.
Først brokkede jeg mig over at skyggen ikke dækkede hele billedet, men
kigger man på thumpnail'en, ser man straks, at sådan skal det sq være
Godt billede!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-04 17:03

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 02:06
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 12:17

> Endnu en ryger.. -max-
> http://www.amarzone.dk/ryger/rygepause.html

Jeg kan altså ikke blive enig med mig selv!
Er billedet godt, eller kan jeg ikke lide det ...!

Halvfrysende i en intens samtale med kæresten, mens hun dumler mavens rumlen
med med en smøg. Et opgør over mobilen!

Billedet fortæller en historie der måske slet ikke er der, men det virker
ret intenst.

På den anden side hader jeg, at man ikke kan se hende rigtigt. Hun er bare
en uklar skygge, en diskussion på åben gade ...

Billedet er på den ene side perfekt, og på den anden side et forbillede for
imperfection.

Så er det bare op til mig at mene ..... Og jeg er delt i 2

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 17:24

"Frodo Nifinger"

> [...]
> imperfection.
>
> Så er det bare op til mig at mene ..... Og jeg er delt i 2

Hehe, vi kan ikke have du skal gå rundt hele søndagen i 2 halvdele,
selvom jeg meget godt kender den situation, en Underberg plejer
at samle tingene for mig, så måske sku du snuppe dig een - arhh
hva faen snup en stribe..

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-04 17:08

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Endnu en ryger.. -max-
> http://www.amarzone.dk/ryger/rygepause.html

Du får som sædvanligt en god historie frem med få virkemidler.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 19:46

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Ugens "vinder" er

Claus Stensgaard

Med billedet: http://photo4u.bluelemon.dk

Denne gang havde jeg virkeligt svært ved at vælge.

Valget stod mellem Max's

http://www.amarzone.dk/ryger/rygepause.html

og Claus Stengaards billede. Og jeg var virkeligt på den. Derfor har jeg
valgt ud fra antallet positive tilbagemeldinger på billederne, og da Claus'
billede har fået en mere end Max' billede er det vinderen.

Begge billeder er rigtigt gode på hver deres måde.
Jeg har hæftet mig ved, at Claus' billede rummer en god ide og er veludført
med et flot grafisk præg.
Billedet er virkeligt flot på afstand.

Til lykke til Claus, der hermed overdrages stafetten til opgaven for uge 38.
Vi venter spændt på, hvad du byder os.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 20:08

> [...]
>
> Begge billeder er rigtigt gode på hver deres måde.
> Jeg har hæftet mig ved, at Claus' billede rummer en god ide og er veludført

Hehehe, så kan man næsten ikke forlange mere, sikke en sprogblomst..)

> Til lykke til Claus, der hermed overdrages stafetten til opgaven for uge 38.
> Vi venter spændt på, hvad du byder os.
> Mvh
>
> Jesper Nielsen

Tillykke Claus..!!!!
Så venter vi spændt på temaet til uge 38...)-max-

Fra : C.Stensgaard

Dato : 05-09-04 22:14

Hej Gruppe

Det var ligegodt satans....jeg har sguda aldrig vundet noget Hvornår får
jeg pokalen tilsendt

Nå men jeg lægger lige hovedet i blød og disker op med en rigtig svær een
for uge 37 - en som man er nødt til at tænke lidt over.

Fra : Erik W.

Dato : 05-09-04 23:32

"C.Stensgaard" skrev i news:413b82e4$0$215$14726298@news.sunsite.dk...
> Det var ligegodt satans....jeg har sguda aldrig vundet noget Hvornår
får
> jeg pokalen tilsendt

Tillykke med det Claus

> Nå men jeg lægger lige hovedet i blød og disker op med en rigtig svær een
> for uge 37 - en som man er nødt til at tænke lidt over.

Ikke uge 37 - men 38 som Frodo sagde. Jeg har allerede sat emnet for uge 37
og du må gerne lige minde folk om det også i dit opslag.

Mvh Erik