Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Krænkelse af privatlivet
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-08-04 15:14

Hvornår krænker man privatlivets fred, når man står på offentlig vej og
fotograferer? Jeg går ud fra at man 'har ret' til det? Er en lille grusvej
ned til en gård f.eks. offentlig vej i den forstand?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : pwa

Dato : 27-08-04 15:50

> [...]
> fotograferer? Jeg går ud fra at man 'har ret' til det? Er en lille grusvej
> ned til en gård f.eks. offentlig vej i den forstand?

næ, det behøver den ikke at være,
hvis den ligger på bondemandens egen jord er den ganske privat.
jvf sagen fra Gavnø om offentlig adgang til godsets jorde.(læs: stier)
.....blev han sur?
v/h pwa

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-04 15:52

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvornår krænker man privatlivets fred, når man står på offentlig vej og
> fotograferer? Jeg går ud fra at man 'har ret' til det? Er en lille grusvej
> ned til en gård f.eks. offentlig vej i den forstand?

Dit spørgsmål kan ikke besvares entydigt, prøv at læse den
publication du kan hente på flg. link:
http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Jeg kan tilføje, at præcedens ind til vidre er sådan, at det skal
være temmelig avorligt, man skal gå tæt på, og billederne skal vise
personerne i en situation der er privat, førend man krænker
privatlivets fred.

Og en privat vej er kun 100% privat område, hvis den den er lukket
med et led, så en bil, cyklist eller fodgænger ikke kan forvilde sig
ned af den, og skiltning er ikke nok.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 27-08-04 15:57

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Hvornår krænker man privatlivets fred, når man står på offentlig vej og
> fotograferer? Jeg går ud fra at man 'har ret' til det? Er en lille grusvej
> ned til en gård f.eks. offentlig vej i den forstand?

Du må fotografere fra alle steder der er "frit tilgængelig" og derfra må du
gerne tage billeder af steder der ikke er frit tilgængeligt. Hvis en person
på et "ikke frit tilgængelig" sted, udgør en væsentlig del af dit billede,
må du ikke offentliggøre billedet uden personens samtykke.

"Frit tilgængelig" omfatter bl.a. offentlige gader, pladser, skove og
parker, private veje, stier i private skive og strandarealer,
parkeringspladser ved fx. supermarked, salgslokaler i åbningstiden.

"Ikke frit tilgængelig" er bl.a. Huse, lejligheder, haver.

Søg efter folderen "Fotografering og privatlivets fred" for en mere
uddybende forklaring, den findes som pdf fil på nettet.

Fra : smuTgun

Dato : 27-08-04 22:08

Hej Preben

Du kan også læse "alt" på dette link

> [...]