Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af ulykker
Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 27-08-04 13:10

Hej Fotogruppe

Jeg har fået startet en diskussion på dk.teknik.radio.scanner om hvilken
etik folk har, når de lytter Falck og Politi af på radioen og tager ud til
ulykkerne og tager fotos. Så vidt jeg husker må man gerne tage billeder af
mennesker på offentlige pladser uden at bede om tilsagn. Men hvordan er
lovgivningen hvis man tager fotos af tilskadekommende folk i trafikulykker -
er det tilladt.

Personligt finder jeg det dybt frastødende at nogen vil nedværdige sig til
at tjene penge på den måde (altså ved at sælge sådanne billeder), men
hvordan er lovgivningen egentlig?

Ka' det virkelig være rigtig at folk efterhånden blot kan tage billeder af
alt de ser på deres vej - fx med deres mobiltelefoner - uden at skænke
ofrene samt de pårørende en tanke!?

Mvh Peter Henrichsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 14:25

"Peter Kock Henrichsen" <sneglefart@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ka' det virkelig være rigtig at folk efterhånden blot kan tage billeder af
> alt de ser på deres vej - fx med deres mobiltelefoner - uden at skænke

Jeg syntes det er noget underligt noget, men prøv at se denne hjemmeside !
http://www.112alarm.dk/

hvad mener I ?

--
mvh Kirsten Lehd
Admin for www.vejlenser.dk

Dampfestival 2004
http://vejlenser.dk/galleriet/dampfestival_2004/dampskib1.html

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-08-04 14:32

Lehd wrote:
> Jeg syntes det er noget underligt noget, men prøv at se denne hjemmeside !
> http://www.112alarm.dk/
> hvad mener I ?

Jeg synes det er fint nok.. er da sådan set lidt ked af at ingen tog
billeder af min bil dengang jeg kørte igennem en spritbilist.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Sparre

Dato : 27-08-04 14:39

> Jeg syntes det er noget underligt noget, men prøv at se denne
> hjemmeside ! http://www.112alarm.dk/
>
> hvad mener I ?

Jeg har set nogen af billederne nu, og har ikke været forbi noget der har
stødt mig. Som jeg ser den side er det en fin dokumentation af hvordan falck
og brandvæsnet arbejder. Så længe man ikke ser dem der er kommet til skade
ser jeg det ikke som et problem. Men det er der selvølgelig forskellige
meninger om.

Noget helt andet er hvis man begynder at udstille folk der er kommet slemt
til skade eller måske er blevet dræbt. Kan huske en side engang med en bil
der var kørt galt i tyskland med 250+ km/t hvor man så rester af hvad der
kunne have været mennsker og sikkert også har været det. Det brydder jeg mig
ikke om.

--
Sparre

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-04 15:07

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> ser jeg det ikke som et problem. Men det er der selvølgelig forskellige

på 112alarm.dk viser man aldrig personer involveret i ulykkerne.

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-08-04 14:32

"Lehd" <lehd.snabela.vejlenser.dk> wrote in message

> "Peter Kock Henrichsen" <sneglefart@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes det er noget underligt noget, men prøv at se denne hjemmeside !
> http://www.112alarm.dk/

Usmageligt.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-08-04 14:45

Christian B. Andresen wrote:
> Usmageligt.

Hvorfor?

Hvad med billederne på http://www.jamesnachtwey.com/ ? finder du dem
usmagelige ?

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 08:40

> Hvorfor?

Det synes jeg.

> Hvad med billederne på http://www.jamesnachtwey.com/ ? finder du dem
> usmagelige ?

Hvad venter mig ?
Hvis det er folk som er faldet ned fra WTC eller lign behøver jeg ikke at se
dem.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-08-04 09:21

Christian B. Andresen wrote:
> Det synes jeg.

Det kan da få folk til at tænke sig lidt om..

> Hvad venter mig ?
> Hvis det er folk som er faldet ned fra WTC eller lign behøver jeg ikke at se
> dem.

Well, det er billeder fra kriseramte områder.. samt nogle stykker af
fattige i Indien.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 10:21

> Det kan da få folk til at tænke sig lidt om..

Over hvad ?

> Well, det er billeder fra kriseramte områder.. samt nogle stykker af
> fattige i Indien.

Det ser man så tit i nyhederne.
Så længe at FN, Nato etc. bare lader tilfældige krigsherrer hærge løs med
regeringers støtte (Sudan, Somalia etc.) så er det umuligt at gøre ret
meget.
Jeg støtter dog gerne DRK (i dette tilfælde står det for Dansk Røde Kors) og
Læger uden Grænser.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-04 14:45

Peter Kock Henrichsen wrote:

> Ka' det virkelig være rigtig at folk efterhånden blot kan tage billeder af
> alt de ser på deres vej - fx med deres mobiltelefoner - uden at skænke
> ofrene samt de pårørende en tanke!?

Der er ikke og har aldrig været lovgivning, som forhindrer at man
fotograferer ulykker, og hvis det ikke er close-up, så er det også
fuldt lovligt at fotografer de tilskadekommende...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sorte Per

Dato : 27-08-04 14:48

Hej Peter ...

Det er langt fra alt man må fotografere på et
ulykkessted og i øvrigt offentliggøre ...

Se ind på følgende link: http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf

I venstre side under Typiske spørgsmål.

En af grundene til at Pressen ikke viser kvæstede taffikanter
er jo netop etik og lovgivning på området ...

Jeg lytter selv på Politi og Brænd men keder min
begrænsning for hvad jeg vil køre efter ...

Siden du hentyder til er efter mit skøn utiltalende men vel som
sådan ikke ulovlig ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

--
Keld Gydum - DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 28-08-04 10:17

Ahh, godt link - tak for det!

mvh Peter

Fra : 2rb1

Dato : 27-08-04 15:37

Et eller andet er der gået galt - kan det være pottetræningen ??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-08-04 15:40

2rb1 wrote:
> Et eller andet er der gået galt - kan det være pottetræningen ??

Tydeligvis.. noget af det første man lærer på usenet er da at citere
ordentligt...

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 15:43

"Hans Joergensen"

> Tydeligvis.. noget af det første man lærer på usenet er da at citere
> ordentligt...
>
> // Hans

LOL.. Very funny, Hans..!! -max-

Fra : 2rb1

Dato : 27-08-04 15:58

> [...]
>
> // Hans
> --
> RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Hvad betyder ordet citere??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-08-04 17:10
Fra : 2rb1

Dato : 27-08-04 17:22

> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
> // Hans
> --
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

*LOL*

Fra : Deaster

Dato : 27-08-04 18:35

2rb1 wrote:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> LOL

Hvad, fik du øje på et spejl ?

Mvh
Jesper

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Klaus G.

Dato : 28-08-04 01:18

> [...]
>
> Ka' det virkelig være rigtig at folk efterhånden blot kan tage billeder af
> alt de ser på deres vej - fx med deres mobiltelefoner - uden at skænke

Jeg aner ikke noget om lovgivningen, men jeg synes det virkede meget
upassende at der stod en, i mine øjne, idiot og tog billeder, af en bil der
var væltet rundt på taget, fordi dækket var eksploderet med 100km/t. Jeg var
første mand ved ulykken, og en af de tilskade kommende havde punkteret en
lunge, brækket en arm, et par ribben, samt sit ben, plus en flænge i
hovedet, og efter 10min så står der sådan en **** og blitzer løs i total
mørke, gør ligsom ikke oplevelsen bedre...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Jens Hansen

Dato : 28-08-04 07:39

Ka' det virkelig være rigtig at folk efterhånden blot kan tage billeder af
> alt de ser på deres vej - fx med deres mobiltelefoner - uden at skænke
> ofrene samt de pårørende en tanke!?

For efterhånden nogle år siden var der en meget grim ulykke på den
sønderjydske motorvej (så vidt jeg husker). En familie brændte ihjel i deres
bil, og minsandten om folk ikke stoppede i nødsporet, og lavede alle mulige
tåbelige manøvrer for at komme i første parket til "showet" og
filme/fotografere det! Da politiet gjorde dem opmærksom på, at de gik i
vejen for redningsarbejdet, og prøvede at få dem væk, blev de dybt fornæmede
og følte sig trådt på. Og nu om stunder sker detr ikke sjældent nye ulykker,
fordi folk der kører forbi en ulykke på motorvejen har så travlt med at glo,
at de glemmer at holde øje med, hvad de selv laver....

Hvad det skyldes kan være svært at sige, men i og med at medierne via
programmer som fx det amerikanske Rescue 991, der kørte på dansk tv for år
tilbage, forlængst har reduceret død og ulykke til behagelig underholdning
til aftenkaffen, er det måske ikke så underligt. Et andet bud kan være, at
folk måske savner indhold og autencitet i et fortravlet og stresset liv. Jeg
ved det ikke, men ord som usmageligt, tankeløst, uansvarligt og hjerteløst
er ord, der falder mig ind, og uanset hvor mange gode forklaringer, man kan
finde på fænomenet, er der ingen gode "undskyldninger" eller acceptable
"forklaringer" på den type adfærd.

Mvh

Jens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-08-04 07:55

"Jens Hansen" <jkbh_xyz@mail.dk (fjern xyz hvis du vil sende mig en mail))>
skrev i en meddelelse news:41302867$0$288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
kan
> finde på fænomenet, er der ingen gode "undskyldninger" eller acceptable

Fænomenet er ikke nyt - Nero kendte det, under Vietnamkrigen var det
forlængst blevet stueren underholdning.

Om det er "egen lykke er god" men "andres ulykke er ikke at foragte" eller
om der er sexuelle undertoner i den adfærd, aner jeg ikke - og det er også
uvæsntligt - afskyeligt er det under alle omstændigheder.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-04 18:18

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
der
> var væltet rundt på taget, fordi dækket var eksploderet med 100km/t.

Hvorfor synes du, han var en idiot? Har du overvejet, om han var udsendt af
dækfabrikantet for at dokumentere ulykken?

> [...]
> hovedet, og efter 10min så står der sådan en **** og blitzer løs i total
> mørke, gør ligsom ikke oplevelsen bedre...

Jeg forstår dig simpelthen ikke. Generede han redningsarbejdet? Er der
grænser for, hvad man må fotografere? Bør vi afholde os fra at fotografere
dele af virkeligheden? Hvis ja, hvilke dele er så OK at tage billeder af og
hvilke dele er ikke OK at tage billeder af?

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Klaus G.

Dato : 28-08-04 18:36

> [...]
og
> hvilke dele er ikke OK at tage billeder af?

Er du klar over hvor stresset man bliver når man ser en bil ligge på
hovedet, 2mennesker er allerede kravlet ud, og 2sidder stadig inde i bilen,
folk skriger og græder, andre i chok, blod over det hele, plus der skal
ringes 112. Få stoppet trafikken, få hentet tæpper, vand osv.. Og når det er
mørkt er det ikke ligefrem optimalt at blive blitzet utallige gange. Og
redningsfolk ser faktisk at jo færre folk der er på stedet jo bedre, så i
mine øjne har civile, som ikke har noget med ulykken at gøre, intet at være
der for.

Måske det er mig som havde svært ved at overskue situationen, fordi det er
første gang jeg har været ude for sådan en ulykke, men jeg fandt det _meget_
upassende at han skulle tage billeder...

Fra : Klaus G.

Dato : 28-08-04 19:03

> Hvorfor synes du, han var en idiot? Har du overvejet, om han var udsendt
af
> dækfabrikantet for at dokumentere ulykken?

Overså lige den der...

Eftersom årsagen af ulykken først blev klarlagt dagen efter, så tvivler jeg
på det var årsagen til at han var der...

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 29-08-04 20:47

> [...]
af
> dækfabrikantet for at dokumentere ulykken?

Meget søgt undskyldning. Skal vi skyde på at der er een promille der skyder
billeder af dækulykker, hvis vi ikke regner Politiets påkørselspatrulje med.

> [...]
og
> hvilke dele er ikke OK at tage billeder af?

Det lyder som om du vil ind på "Find dig i Ekstra Bladet eller find dig i
hvad som helst", men den køber jeg ikke. Det kan da ikke være så svært at
finde en etisk grænse for hvad man fotograferer som privat person i
Danmark - det er det i hvert tilfælde ikke for mig. Lad Politiet tage alle
de billeder og nærbilleder de skal bruge til deres arbejde som dokumentation
af ulykker. Lad medierne tage de billeder af ulykker de vil bruge i deres
stof, dog uden at hænge personer ud i nærbilleder og chikanere ofre -
hvilket jo også ville stride mod lovgivning, fx hvis de tog portrætter at en
ulykkesramt uden samtykke. Og tilsidst er der os privatpersoner - vi kan da
for pokker overholde den grænse der hedder at man ikke chikanerer ofre ved
fx at blitze dem i hovedet når de er i chok og afventer hjælp. Jeg kan
forstå at lovgivningen også dømmer sidstnævnte gruppe. Så "Ja" der er
grænser, afhængig af hvem man er - er det så underligt?

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-04 09:04

"Peter Kock Henrichsen" <sneglefart@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> finde en etisk grænse for hvad man fotograferer som privat person i
> Danmark - det er det i hvert tilfælde ikke for mig.

Nu er det jo ikke sikkert, at din etiske grænse er den samme som min,
ligesom det heller ikke er sikkert, at din grænse er mere rigtig end min.

> Lad medierne tage de billeder af ulykker de vil bruge i deres
> stof, dog uden at hænge personer ud i nærbilleder og chikanere ofre -

Hvorfor skal medierne overhovedet have lov til at tage billeder? Billederne
skal jo alligevel bruges til at stille vores perverse nysgerrighed. Hvis
medierne skal kunne tage billeder, så kan jeg ikke se, hvorfor du har noget
imod at privatpersoner også tager billeder.

> Og tilsidst er der os privatpersoner - vi kan da
> for pokker overholde den grænse der hedder at man ikke chikanerer ofre ved
> fx at blitze dem i hovedet når de er i chok og afventer hjælp.

Jeg er helt enig i, at det ikke hører nogen steder hjemme at tage billeder
på en måde, der generer redningsarbejdet eller oventuelle ofre.

> Jeg kan
> forstå at lovgivningen også dømmer sidstnævnte gruppe.

Nej.

> Så "Ja" der er
> grænser, afhængig af hvem man er - er det så underligt?

Ja, det synes jeg faktisk, for du læser vel også aviser og ser nyhederne på
TV, hvor krig og ulykker til fulde dokumenteres. Det er nøjagtig samme
mekanisme der gør, at nogle har en ubændig trang til at fotografere ulykker.

Fra : Lars Raaby

Dato : 29-08-04 08:09

Peter Kock Henrichsen skrev bl.a.:
> [...]
> pladser uden at bede om tilsagn. Men hvordan er lovgivningen
> hvis man tager fotos af tilskadekommende folk i trafikulykker

Jeg syntes du skal prøve at spørge i dk.videnskab.jura det er
vist der spørgsmålet høre hjemme.

--
MVH Lars