Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede af måne/nattehimmel
Fra : Dennis Meng

Dato : 26-08-04 21:10

Heysa,

Jeg forsøgte mig lidt her til aften, at skyde nogle billeder af himlen og
månen - men hold op det er ikke nemt at få dem gode
Mit bedste skud, umiddelbart, tror jeg er dette her:
http://www.boogies.dk/moon.jpg

Men, hvad kan anbefales at gøre når man vil tage den slags billeder?
Billedet her er ikke efterbehandlet - jeg tænkte på at gøre noget, men kunne
ikke lige sjusse mig til hvad der skulle foretages, nogen forslag?

Håber nogen har en masse gode tricks her

/Dennis

Fra : Dennis Meng

Dato : 26-08-04 21:21

Smed lige et mere op.....

www.boogies.dk/moon2.jpg

/Dennis

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-08-04 21:22

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
> [...]
kunne
> ikke lige sjusse mig til hvad der skulle foretages, nogen forslag?
>
> Håber nogen har en masse gode tricks her

1. brug stativ
2. beslut om det er månen ELLER landskabet, du vil fotografere. Husk: månen
er joat betragte som ethvert andet motiv, der er direkte belyst af solen.
Derfor bliver den overbelyst, hvis du exponerer efter landskabet. I disse
digitale manipulationstider, kan du tage to billeder: eet, hvor landskabet
bliver belyst rimeligt, og eet, hvor månen er rigtigt belyst. Herefter kan
du fuske dem sammen på PC'en. Da månen ikke er ret stor, ses det af og til
at folk har fusket månen større, for at få det til at tage sig godt ud på
billeder.

Bo //

Fra : Dennis Meng

Dato : 27-08-04 06:37

> [...]
> at folk har fusket månen større, for at få det til at tage sig godt ud på

1. det gør jeg
2. Det er både månen og landskabet jeg vil have på, samt himlen m. skyerne
og stjerner
Jeg vil ikke fuske månen større - den skal fremgå så naturligt som muligt på
fotoet synes jeg.
Min udfordring er dels at lave belysning af månen, og efterfølgende af
landskabet, uden at flytte kameraet og/eller zoom faktoren - yderligere kan
jeg nok ikke mixe 2 billeder, for skyerne når at flytte sig en del på ganske
få sekunder.... og så er motiverne på de to billeder jo ikke ens længere?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-08-04 22:14

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message

> Håber nogen har en masse gode tricks her

Du skulle prøve at skyde et lille-bitte flash-glimt af, så du også får
træerne belyst.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-08-04 22:45

> "Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message

> Du skulle prøve at skyde et lille-bitte flash-glimt af, så du også får
> træerne belyst.

Flash duer ikke til det, for lyset kommer til at se kunstigt ud, når det
aftager med afstanden.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-04 22:22

Dennis Meng wrote:

> Håber nogen har en masse gode tricks her

Hvis det er månen du vil fotografere, så skal du ihvertfald ha' fat
i et godt stativ, og minimum en 500 eller 1000 mm tele,
eksponeringen ved 100 ASA/ISO er ca. blænde 11 - 1:125 del sec.

Og hvis du vil lave et billede som dette:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_stjernehimlen-01.html
så skal du ha' et stativ og et analogt kamera, med et widevinkel
objektiv, eksponeringen ved 64 ASA/ISO er blænde 22 og 1,5 time.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-08-04 22:49

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Hvis det er månen du vil fotografere, så skal du ihvertfald ha' fat
> i et godt stativ, og minimum en 500 eller 1000 mm tele,
> eksponeringen ved 100 ASA/ISO er ca. blænde 11 - 1:125 del sec.

Yderligere detaljer om månefoto kan findes på:
http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/moon/howtophoto/

Bo //

Fra : Dennis Meng

Dato : 27-08-04 06:35

> Hvis det er månen du vil fotografere, så skal du ihvertfald ha' fat
> i et godt stativ, og minimum en 500 eller 1000 mm tele,
> eksponeringen ved 100 ASA/ISO er ca. blænde 11 - 1:125 del sec.

Njar, det er jo så både og - jeg kunne godt tænke mig et billede, hvor månen
er en del af billedet, og hvor man ser nattehimlen evt. lidt skyer, og så
ellers ser noget landskab i form af silhuetter.
Men jeg synes at det store problem nok er lukketiden - den skal alligevel
være noget med ca. 10 sekunder, for at give det billede jeg har lagt op....
men på den tid når skyerne at flytte sig, hvilket giver dem det der
udtværede look.
Yderligere, så er månen jo overeksponeret hver gang hvilket jeg har
prøvet at forhindre en lille smule ved at lade nogle skyer komme ind foran
(lykkes som det kan ses ikke).

Det med at tage to billeder og flette sammen, kan jeg ikke gennemskue
hvordan gøres, eftersom skyerne flytter sig en hel del mellem to "skud". Så
hvordan knækkes den nød lige?

Yderligere (pinligt), aner jeg ikke hvordan jeg måler lyset på månen, og
bagefter på det "sorte" landskab/himmel - uden at flytte kamera og zoom
faktor...... (D70 kamera)

> [...]
> så skal du ha' et stativ og et analogt kamera, med et widevinkel
> objektiv, eksponeringen ved 64 ASA/ISO er blænde 22 og 1,5 time.

Ja, det er et meget specielt og anderledes foto - og jeg kan også se, at det
varer nok nogen tid inden jeg har grejet til det, med mindre digital også
kan gøre det med widevinkel.
Hmm, og så igen, det kan jeg ikke, for d70 kan vist kun holde shutteren åben
i max. en halv time.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-08-04 09:22

> [...]
> Yderligere, så er månen jo overeksponeret hver gang hvilket jeg har
> prøvet at forhindre en lille smule ved at lade nogle skyer komme ind foran

Månen ligger i fuldt dagslys, det kan vel ikke diskuteres, da der ikke er
skyer mellem månen og solen. Og lyset der rammer månen har samme intensitet
som det, der rammer jorden på en solskinsdag (afstand fra solen til månen er
tilnærmelsesvis den samme som til jorden). Altså med en 100ASA følsomhed
bl.11 og 1/125 sek

Du vil altså gerne optage et billede, hvor der er nat på en del af billedet,
og helt dagslys på en anden. Og begge dele skal være "rimeligt" belyste. Det
kan man ikke. Derfor tages en del gode billeder af den slags, du efterlyser,
i skumringen, hvor der stadig er lys på jorden, og gerne med månen lavt på
himlen, så dens lys dæmpes på grund af den lave vinkel over horisonten.

Bo //

Fra : Dennis Meng

Dato : 27-08-04 09:55

> [...]
er
> tilnærmelsesvis den samme som til jorden). Altså med en 100ASA følsomhed

Korrekt

> [...]
> himlen, så dens lys dæmpes på grund af den lave vinkel over horisonten.

Hmm, kan godt være jeg må lege i skumringen så.

Jeg hørte nogen tale om at et kamera (nogen kan) lave forskellige blænder på
forskellige dele af billedet....... i et skud.
Lyder det ikke lidt mærkeligt?
Altså sådan at et område på motivet, skal f.eks gøres mørkere ......

Fra : Peter Schroeder

Dato : 27-08-04 10:44

"Dennis Meng" skrev
> [...]
> Lyder det ikke lidt mærkeligt?
> Altså sådan at et område på motivet, skal f.eks gøres mørkere ......

I de gode gamle "Populær mekanik" dage ville
man ha' lavet en maske der passede til motivet.
F.eks. kunne man lave en halvmaske af sort pap
der delvis dækker objektivet under en del af eksponeringen
eller som to separate eksponeringer.. Der er vist ikke så
mange digitalkameraer der kan dobbelteksponere.
Problemet med digitalkameraer er også dybdeskarpheden
der tydeligt vil vise en kant af masken på billedet, samt at
få tilstrækkelig lang eksponeringstid til at nå at fuske en
maske på plads...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-04 11:36

Peter Schroeder wrote:

> [...]
> der tydeligt vil vise en kant af masken på billedet, samt at
> få tilstrækkelig lang eksponeringstid til at nå at fuske en

Men med digitalkameraer kan man nemt lave to eller tre eksponeinger
ved forskellige blænder/tider, og i et billedbehandlingsprogram kan
man så sammenkpiere de forskellige dele.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Nogen

Dato : 27-08-04 08:05

> [...]
> så skal du ha' et stativ og et analogt kamera, med et widevinkel
> objektiv, eksponeringen ved 64 ASA/ISO er blænde 22 og 1,5 time.

Forfor et analog kamera, det kan jeg ikke lige se hvad det skulle kunne gøre
som et dslr ikke kan. Nogen god forklaring på dette.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-08-04 11:50

Nogen wrote:

> Forfor et analog kamera, det kan jeg ikke lige se hvad det skulle kunne gøre
> som et dslr ikke kan. Nogen god forklaring på dette.

Der findes vist ikke noget DSLR-kamera, som kan eksponere på B i
flere timer, uden at der genereres en masse støj i billedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Grafiker, fotograf & webdesigner

Fra : smuTgun

Dato : 26-08-04 23:41

Hej Dennis

Kan se du allerede har modtaget en masse gode råd. Så jeg vil nøjes med at
sige: det første billede er fremragende som kullisse til et landsskabsfoto,
hvis du leger lidt med digital billedbehandling - prøv det.

Mvh. Claus

PS: du kan klare det sagtens uden et 500 eller 1000 mm tele objektiv.

Fra : Dennis Meng

Dato : 27-08-04 06:29

> [...]
landsskabsfoto,
> hvis du leger lidt med digital billedbehandling - prøv det.

Nogen forslag til den behandling der kan foretages?

> PS: du kan klare det sagtens uden et 500 eller 1000 mm tele objektiv.

Det var godt - for det er ikke månen jeg vil have alene, det er månen,
himlen og noget silhuet landskab jeg går efter..... synes selv det giver en
bedre helhed som et fotografi.
I hvert fald i denne her situation

Fra : smuTgun

Dato : 27-08-04 08:28

> [...]
> bedre helhed som et fotografi.
> I hvert fald i denne her situation
>

> Det er svært at give konkrete forsalg, men det vil være en god ide med
noget der giver modvægt til månen - altså noget der giver øjet mulighed for
at "cirkle" eller blive "ledt" rundt i billedet. Men under alle
omstændigheder vil det være en god ide, at lade sig inspirere ved at se på
andres billeder.

Mvh. Claus