Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tage billed af pc skærm
Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 09:43

Hvordan tager man et godt skud af et billed på en pc skærm.

Jeg har et Canon A300.

Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen knappen.
--
Mvh Edmund

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-08-04 08:49

Edmund wrote:
> Hvordan tager man et godt skud af et billed på en pc skærm.
>
> Jeg har et Canon A300.
>
> Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen
> knappen.

Hej!

Hvis du ikke kan bruge print screen knappen, findes der diverse
screen-grabber-software som kan klare opgaven. Hvor det hentes, må du have
Google til at hjælpe med. :) Det bliver altid langt bedre end med kameraet.

Hvis du endelig skal bruge kamera, så prøv med en ikke alt for kort
lukkertid, så du får hele elektronstrålens passage nogle gange.
Eksperimentér lidt. Jeg kunne forestille mig, at et pol-filter også ville
være en god idé, men det er ikke afprøvet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-08-04 09:03

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har et Canon A300.
>
> Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen knappen.

Vist på 1/50 eller mindre for at "undgå" billede af netfrekvensen

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-08-04 09:18

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote in message
> Hvordan tager man et godt skud af et billed på en pc skærm.
>
> Jeg har et Canon A300.

det er vigtigere at vide, om det er en "gammeldags" eller en fladskærm. En
fladslærm har ikke flimmer og kan derfor bare affotograferes, uden
problemer. Ingen blixt, ingen polfilter.

En CRT skærm scanner billedfladen med eet punkt ad gangen (og lidt efterglød
i røret). Det kan være alt mellem 60Hz og 150Hz, og derfor vil det se
stribet ud, alt efter om elektronstrålen har været forbi 1, 2, 3 eller flere
gange.

Er det en god antireflex behandlet skærm er der ingen glæde af et polfilter,
da lyset fra skærmen ikke er polariseret.

Bo //

Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 16:48

Bo Bjerre skrev:

> "Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote in message

> det er vigtigere at vide, om det er en "gammeldags" eller en
> fladskærm.

En ældgammel megaslidt 17" CRT skærm.
--
Mvh Edmund

Fra : Peter Schroeder

Dato : 18-08-04 09:36

"Edmund" skrev...
> Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen knappen.

Prøv Aldos Capture
http://www.aldostools.com/vgscapture.html
Jeg har endnu ikke oplevet at den ikke har kunne
tage et screenshot.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-08-04 09:39

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> "Edmund" skrev...
>
> Prøv Aldos Capture
> http://www.aldostools.com/vgscapture.html
> Jeg har endnu ikke oplevet at den ikke har kunne
> tage et screenshot.

Det kommer man tit ud for på messer og udstillinger, hvor man ikke lige kan
få lov at brænde en CD med billeder fra screencapture programmet.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-08-04 10:11

Bo Bjerre wrote:

> Det kommer man tit ud for på messer og udstillinger, hvor man ikke lige kan
> få lov at brænde en CD med billeder fra screencapture programmet.

Tidligere har Polaroid lavet et speciel kamera til affotografering
af computerskærme, det er en tragt, som man satte hen over skærmen,
og den sørger for, at skærmen ikke bliver ramt af uvedkommende lys.

Hasselblad har også haft en sådan tragt i deres tilbehørsprogram, og
den var sammenklappelig.

Fidusen er iøvrigt, at skærmen ikke må rammes af uvedkommende lys,
og med CRT-skærme er det vigtigt, at man kører på tider, så man
ligger på en eksponeringstid, der er to til fire gange skærmens
opdateringsfrekvens.

De fleste CRT-skærme har en opdateringsfrekvens på ca. 80 gange i
sekundet, så en eksponeringstid på 1:40 eller 1.20 del sekundt vil
være passende, blænden skal indstilles efter lysmængden.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 17:06

Peter Schroeder skrev:

> "Edmund" skrev...

Og print Screen programmer skulle jeg havde skrevet.
Jeg hører da gerne om programmer , men troede ikke lige at dette var
gruppen.

Jeg har endnu ikke oplevet at et program virker bedre end min Print
Screen knap, bortset fra brugervenlighed, autolagring, beskæring og den
slags.

> Prøv Aldos Capture

Du skulle prøve
http://www.webattack.com/get/hoversnap.html

--
Mvh Edmund

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-08-04 17:48

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke oplevet at et program virker bedre end min Print
> Screen knap, bortset fra brugervenlighed, autolagring, beskæring og den

Hvorfor gøre det så svært når en langsom lukkertid gør det - hos mig virker
1/30 eller lavere fint - prøvede for et par T siden.

Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 19:49

Ole Larsen skrev:

> Hvorfor gøre det så svært når en langsom lukkertid gør det - hos mig
> virker 1/30 eller lavere fint - prøvede for et par T siden.

Jeg skrev i et andet indlæg at jeg havde fået at vide at man ikke kunne
ændre lukketid på et A300, men nedenstående citat fra
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a300.html siger da vist
noget andet, så jeg må i gang med manualen igen.

The shutter speed range of the A300 is among the widest in its class
with a maximum shutter speed of 1/2000 second. Combining this speed with
the lens's f/5.6 minimum aperture setting makes the A300 ideal for
daylight photography and fast-moving objects. Alternatively, when the
one-second slow shutter speed is
--
Mvh Edmund

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 18-08-04 19:33

Edmund wrote:
> [...]
> http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a300.html siger da vist
> noget andet, så jeg må i gang med manualen igen.

Kameraet kan godt ændre lukketiden, men du kan ikke gøre det manuelt.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 21:46

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:

> Kameraet kan godt ændre lukketiden, men du kan ikke gøre det manuelt.

Øv.

Hvad med ISO 50,100,200,400 har det ikke noget med lukketiden at gøre.

Men hvad er egentlig forskellen på ISO og blænde.
Blænde er da større åbning ikke.?
Og ISO har noget med lysfølsomhed at gøre.

--
Mvh Edmund

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 18-08-04 22:22

Edmund wrote:

> Øv.
>
> Hvad med ISO 50,100,200,400 har det ikke noget med lukketiden at gøre.

Jo, indirekte...

For at belyse en film (CCD) korrekt skal der en bestemt blænde og en bestemt
lukkertid til, alt efter hvor meget lys motivet belyses af.

Blænde er størrelsen af hullet i linsen, mens billedet tages, mens
lukkertiden bestemmer hvor lang tid der er åbent for belysning.

Hvis filmen (CCDen) er mere lysfølsom skal der knapt så meget lys til at
belyse den korrekt, hvorfor der så enten blændes ned, eller bruges en mindre
lukkertid.

> Men hvad er egentlig forskellen på ISO og blænde.

ISO er "film"-følsomhed (mest software/firmware ved en CCD), blænde er ...
ja en blænde:
http://www.cyberware.com/support/fStop.html

> Blænde er da større åbning ikke.?
> Og ISO har noget med lysfølsomhed at gøre.

Jo.

Du kan læse mere her:
http://www.fotoportal.dk/artikler/hvilken_blaende_og_lukkertid_er_bedst.aspx
http://www.fotoportal.dk/artikler/iso.aspx
http://www.fotoportal.dk/artikler/blaende.aspx

/Mogens

Fra : pwa

Dato : 18-08-04 10:16

> [...]
>
> Jeg har et Canon A300.
>
> Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen knappen.

snaglt fra
http://www.techsmith.com

pa

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 18-08-04 11:39

pwa wrote:
> "Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> snaglt fra
> http://www.techsmith.com
>
> pa

URL'en ovenfor ser udtil kun at være beregnet for skærmdumps, når man
ER kommet ind i eks. Windows. Men jeg kan tage fejl ?.

Jeg er lige akkurat kommet her på denne NG, da jeg også gerne ville
have mulighed for, at kunne tage et billede af en monitor, hvor pc'en
er igang med at boote.

Jeg har et HP Photosmart 735 camera.

Hvordan skal jeg gøre med dette, for at billedet bliver bedst muligt ?.

Med venlig hilsen

Erik Jakobsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-08-04 12:56

[snip]
> [...]

> er igang med at boote.
>
> Jeg har et HP Photosmart 735 camera.
>
> Hvordan skal jeg gøre med dette, for at billedet bliver bedst muligt

installer en vmware (computer emulator) på din maskine og installer så
det program som du vil tage billeder af.
fra vmware kan man tage screenshots af de programmer som kører i det og
hemed også under bootup.
Jeg har selv brugt det tidligere til at tage screenshots af linux
installationsprogrammer og lignende som normalt booter direkte fra cd.

mVH
Kim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-08-04 13:52

Edmund wrote:

> Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen knappen.

Jeg fandt lige denne (se link) i en gammel brochure, så sådan noget
må kunne findes nyt eller brugt, eller du kan lave et selvbygger
projekt, noget kraftigt mat sort karton burde kunne klare opgaven.

http://www.niels-ebbesen.net/crt-fotografering.jpg

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 16:44

Niels Riis Ebbesen skrev:

noget kraftigt mat sort karton burde kunne klare opgaven.

Tak det vil jeg prøve.

Til alle der har svaret:

Så vidt jeg har forstået, kan jeg ikke indstille lukketid på et Canon
A300.
Have jeg ventet et par måneder, kunne jeg havde købt et A70 til samme
pris, ØV.

Jeg aner intet om fotografering, men lukketiden er alligvel hurtigere
end jeg regnede med, jeg tog et billed af min CPU blæser der kører med
3000 o/m, og det ser ud som om den står stille.

Jeg mener tilfælde hvor jeg ikke kan bruge Print Screen knappen og print
screen programmer, bios, dos programmer, installation af
operativ-system...

Jeg mener at huske at mit gamle billige Agfa CL 18 gjorde det bedre.

--
Mvh Edmund

Fra : Brian Lund

Dato : 18-08-04 14:36

> Hvordan tager man et godt skud af et billed på en pc skærm.
>
> Jeg har et Canon A300.
>
> Jeg tænker på de tilfælde hvor man ikke kan bruge Print Screen knappen.

Ok, jeg har nu prøvet lidt med mit A75...

Min skærm (som er en CRT) kører på 100 Hz, jeg får stadigt striber helt ned
til 1/10 sek, men det er så lidt at det måske er fint for dig?
På 1/5 sek. kunne jeg ikke se nogle striber, så stativ er et must!

Allerede ved 1/25 begynder det at være tåleligt, men striben er stadig
synlig...

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-08-04 14:49

Brian Lund wrote:
> Min skærm (som er en CRT) kører på 100 Hz, jeg får stadigt striber helt ned
> til 1/10 sek, men det er så lidt at det måske er fint for dig?
> På 1/5 sek. kunne jeg ikke se nogle striber, så stativ er et must!

Den kører næppe 100hz ved bios-skærmen, der må det formodes at være
640x480@60hz, VGA-standard.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 18-08-04 14:59

> Den kører næppe 100hz ved bios-skærmen, der må det formodes at være
> 640x480@60hz, VGA-standard.

I windows selvfølgelig...

Brian

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-08-04 15:15

[snip]

> Mjah, men det kan vel ikke vise BIOS bootskærmen?

tjaa tjooe en slags, da den har sin egen BIOS bootskærm (den simulerer
en rigtig computer med bios,bootup og det hele), men jeg gætter på at
det ikke er det du ønsker.

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-08-04 17:51

On Wed, 18 Aug 2004 18:13:51 +0200
Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:

> Hej Kim.
>
> Jeg har på denne maskine -SuSE Linux 9.1 Pro.- installeret VMware, og
> kører med Windows XP Guest.
>
> Nu var det ikke lige på denne computer, jeg ønskede et billede af
> opstarten af computeren. Men da jeg nu er ved den, hvordan kan jeg
> tage et dump af opstarten af maskinen med VMware ?.
>
> VMware kan jo først startes, når Linux er startet.
>
> Åh du mener, at når VMware booter, så kan man gå ind i BIOS med F2 ?.
>
> Men hvordan så med dumpet ?.
>
> Hvordan laves det ?.

som du normalt ville lave et screendump. printscreen eller hvad du nu
har lyst til. du kører jo stadig din suse som kan det hele i baggrunden.

MVH
Kim