Idé til spændende variation af frikadeller~
Fra : DaneX

Dato : 01-09-04 15:09

Halløj i stuen...

Jeg tænkte på om der ikke var nogen af jer, der havde en god opskrift på en
spændende variation af frikadeller?
Traditionelle danske frikadeller er efterhånden ved at være ret kedelige,
synes jeg.

Det må meget gerne være noget dejligt krydret.

Jeg har tidligere prøvet at lave mexikanske frikadeller ud fra denne
opskrift:

a.. 500 gram hakket oksekød
b.. 1 rød peberfrugt
c.. 1 tsk hakket Jalapenõ chili
d.. 3 spsk rasp
e.. 1 1/2 dl mælk
f.. 2 løg
g.. 1 æg
h.. paprika samt chili krydderi
i.. salt, peber
og de smager rigtig rigtig godt.

Men er der nogen, som har andre forslag til anderledes frikadeller?

Fra : Lasse N. Larsen

Dato : 01-09-04 15:35

Prøv at komme noget gurgemeje eller f.eks. garam masala i som krydderi. Det
er en god ting og smager godt. Hakket hvidløg, evt frisk salvie står sig
godt til svinekød er også et forslag.

VH Lasse.

Fra : Helle Petersen

Dato : 01-09-04 16:19

Hej

Hvis du ikke er fedtforskrækket smager det godt hvis du tilsætter bacontern
til almindelige frikadellerfars.
Noget der også er lækket er en ordentlig nævefuld friske hakkede
krydderurter - Jeg plejer at tage hvad der lige står i altankassen
(persille, basillikum, purløg osv.)
Som Lasse var inde på så prøv med forskellige krydderier - Vi bruger tit
tørrede chilier som vi hakker, men pas på ikke at bruge for mange, man kan
hurtig få dårlig mave!

Velbekomme
Helle

Fra : Hauge

Dato : 01-09-04 16:37

Hejsa
Helle Petersen wrote:
> Hvis du ikke er fedtforskrækket smager det godt hvis du tilsætter
> bacontern til almindelige frikadellerfars.

Det smager så bedre, hvis man steger baconen og afkøler, inden man putter
det i farsen, og så er der også mulighed for at afdryppe den værste fedt.

/Hauge

Fra : DaneX

Dato : 01-09-04 17:07

Tak for idéerne indtil videre...

Hvad så med det der steges i?
Er der nogen spændende tips der ud over det traditionelle stegefedt?

Hvad med olier - evt. specielle olier som er tilsat et eller andet?
Olivenolie er jo nok næppe særlig godt (der er jo noget med at det bliver
dårligt ved varme).

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 03-09-04 19:17

Det er ikke direkte en olie, men sammen med olien (hvis ikke man har en sart
mave) kan man knuse noget hvidløg eller noget chili. Det bruger jeg meget,
ikke kun til frikadeller. Derudover, kan man også for evt. at spare lidt på
fedtet lave frikadellerne i ovnen. Bare p en plade med bagepapir og ind i
ovnen. Ud kommer de sprødeste frikadeller. Men pas på, de bliver også nemt
lidt tørre i ovnen.

--
Mvh Stefanie

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-09-04 18:49

DaneX <no@way.com> wrote:

> [...]
> i.. salt, peber
> og de smager rigtig rigtig godt.
>
> Men er der nogen, som har andre forslag til anderledes frikadeller?

rør et par æggeblommer op med salt og peber og finthakket forårsløg.
en klat frikadellefars trykkes med tommelfingrene, så der bliver en
lille skål i midten. Fyld den op med æggemasse. Lav et låg af fars og
klem sammen langs kanterne. Steges som sædvanligt.
mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-09-04 18:51

Hovsa. Jeg glemte at de 2 æggeblommer rækker til 5-6 pænt store
frikadeller.
mvh
Erling

Fra : annette

Dato : 02-09-04 07:17

email@domain.com (Erling Hansen) wrote in message news:<1gjg9ru.fe0aybdtp800N%email@domain.com>...
> Hovsa. Jeg glemte at de 2 æggeblommer rækker til 5-6 pænt store
> frikadeller.
> mvh
> Erling

Hejsan
jeg bruger ofte fint hakket champignon, eller andre svampe, det giver
fine saftige frikadeller, ca. 250 gr. svampe til 500 gr. fars.
En sjat kogt bulgur giver knasende sprøde frikadeller

Fra : Markus

Dato : 02-09-04 13:37

01-09-2004 16:09:00

DaneX <no@way.com> wrote in message

<4135d883$0$215$14726298@news.sunsite.dk>

> Halløj i stuen...

> Jeg tænkte på om der ikke var nogen af jer, der havde en god
opskrift på en

> spændende variation af frikadeller?

Prøv at tilsætte noget feta, soltørrede tomater og kapers til farsen.

Har fået det hos nogle venner sidste weekend, og det smagte
superlækkert.

/Markus

Fra : DaneX

Dato : 04-09-04 13:11

> Prøv at tilsætte noget feta, soltørrede tomater og kapers til farsen.

Så er vi ovre i stilen med græske frikadeller, ikk?

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-09-04 05:52

> Så er vi ovre i stilen med græske frikadeller, ikk?

Der er jo denher variation:

Hakket oxe
- finthakket løg, hvidløg og bredbladet persille
- fed yoghurt
- havregryn
- salt og peber

Læg alle ingredienser i en stor skål. Nu har du selvfølgelig vasket hænder
inden du pakkede ud, men alligevel - vask dine hænder grundigt. Så bruger du
dem til at "håndgejle" farsen, ælt og tryk indtil du får en ensartet og
sammenhængende masse. Form med hænderne til aflange "pølser", som lægges på
i bageplade/i en bradepande. Bag ved 200 grader til de er brune og lækre,
vend eventuelt undervejs, de skal vel ha' et kvarters tid ialt.

Det er persillen der giver den særlige smag, så den skal du have rigeligt
af.

Hvis vi endelig kommer til nationalitet, så tror jeg vi skal til
Middelhavsområdet, hvor tzatiki og hummus ville være naturlige følgesvende
for de her lækkerier. Mht. mængdeangivelser: Spar på havregrynene, vær ødsel
med løg og hvidløg, yoghurten er bindemidlet.

Margrete