Hvorfor mugner ris så hurtigt ?
Fra : Spangkuk

Dato : 31-08-04 19:01

....vi havde en (glemt) skål med ris stående 2 dage
ved stuetemp.

Der var temmelig meget mug på risen da vi opdagede
den.

Hvordan kan det være, når det nu er muligt f.eks
at ha' rugbrød liggende ved stuetemp i 5-7 dage
uden problemer ?

Spang

Fra : Peter Westh

Dato : 31-08-04 20:08

"Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> skrev i en meddelelse
> [...]
> den.
>
> Hvordan kan det være, når det nu er muligt f.eks
> at ha' rugbrød liggende ved stuetemp i 5-7 dage

Mit gæt ville være, at det er fordi der er meget mere vand i ris end i
rugbrød. En skål øllebrød vil formentlig også mugne på to dage.

MVH

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 20:23

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> En skål øllebrød vil formentlig også mugne på to dage.

Måske.
Da jeg var barn, blev der lavet øllebrød i en stor gryde, som så blev varmet
op hver morgen, og resten - igen - stillet i spisekammeret ved siden af
køkkenet.
I den varmeste sommer blev gryden stillet i kælderen.
Den portion slog vel til en uges tid.
Jeg kan huske, at det størknede lag på grydens sider blev tykkere og tykkere
i ugens løb - og at jeg syntes, det var ret ulækkert.
Men jeg husker faktisk ikke, der kom mug på øllebrøden.

Hilsen Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 31-08-04 21:11

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Da jeg var barn, blev der lavet øllebrød i en stor gryde, som så blev
varmet
> op hver morgen...> Men jeg husker faktisk ikke, der kom mug på øllebrøden.

Hvis den blev kogt hver morgen var det vel ikke noget problem. I princippet
kan man holde mad "frisk" på den måde i årevis.

/Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 21:39

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den blev kogt hver morgen var det vel ikke noget problem. I
princippet
> kan man holde mad "frisk" på den måde i årevis.

Jeg kan godt lide, du sætter frisk i anførselstegn

Jamen jeg har da selv haft suppe til at stå på komfuret og småsimre i
dage/ugevis, da energipriserne var lavere - men der blev den jo så holdt
varm hele tiden.

Og jeg er nu ikke sikker på, øllebrøden blev kogt igennem, men blot varmet
op.
Men ok - en del sukker var der jo også i, og det konserverer jo alt sammen

- som min mor sagde, da hun serverede et snapseglas konserveringsmiddel til
min far, for at undgå forkølelse.
Han brokkede sig, men drak den troligt hver dag i et par uger.
Så blev det ham alligevel for meget, og han nægtede.
(Jo, det er rigtigt - hun GJORDE det).

Hilsen Inger

Fra : Christian

Dato : 01-09-04 20:48

> Hvordan kan det være, når det nu er muligt f.eks
> at ha' rugbrød liggende ved stuetemp i 5-7 dage
> uden problemer ?

Det samme sker med pasta.

Jeg tror at grunden til at rugbrød kan holde sig uden at mugne skyldes den
lavere PH fra processerne i surdejgen, der hæmmer svampe- og bakterie vækst
(tænk: eddike syltning)

-Christian

Fra : Q

Dato : 02-09-04 00:14

"Christian" <nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror at grunden til at rugbrød kan holde sig uden at mugne skyldes den
> lavere PH fra processerne i surdejgen, der hæmmer svampe- og bakterie

Ikke destomindre har de fleste skimmelsvampe det fint ved lave pH værdier
( Skimmeoste syrnes f.eks generelt kraftigere end de fleste andre
ostetyper )..

Jeg hælder mere til at det er vandindholdet og måske nogen mere let
omsættelige næringsstoffer i ris..

/peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-04 22:20

> [...]
> den.
>
> Hvordan kan det være, når det nu er muligt f.eks
> at ha' rugbrød liggende ved stuetemp i 5-7 dage

Nå, det gjorde det fabriksrugbrød vi købte nu heller ikke.
Den nu hedengangne Jappes Brødfabrik, Nykøbing F. kunne sagtens levere brød der
mugnede efter 2 dage. Efterhånden blev det være og være. Pludselig kunne brødet
holde sig 6-7 dage igen og jeg kan ikke forestille mig andet end at hygiejnen på
fabrikken har været nærmest manglende i pakkeriet og at der må have været besøg
fra en eller anden offentlig myndighed der overbeviste virksomheden i det
betimelige at bruge lidt desinfektionsmidler i pakkeriet.
mvh
Jørgen