jalapeño
Fra : Kjeld Thomsen

Dato : 31-08-04 17:30

Hej!
Jeg vil gerne forespørge gruppen om der er nogen som kender en opskrift på
jalapeño, da jeg har mange chilier både røde og grønne.
På forhånd tak!
Kjeldh.

Fra : Davidsen

Dato : 31-08-04 18:45

"Kjeld Thomsen" <kjeldh@thomsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne forespørge gruppen om der er nogen som kender en opskrift på
> jalapeño, da jeg har mange chilier både røde og grønne.

Ikke forstået.
Jalapeno er en chiliart eller -type, der ser således ud:
http://www.victoryseeds.com/catalog/vegetable/peppers/images/jalapeno.jpg.

Hvis du mener en opskrift på syltede chili'er kan jeg godt grave en god en
frem?

Mvh
Davidsen

Fra : JSM

Dato : 01-09-04 07:14

"Davidsen" <davidsen@FJERNDETTEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du mener en opskrift på syltede chili'er kan jeg godt grave en god en

Den må du gerne komme med under alle omstændigheder. Jeg mangler så'n en.

mvh
Jesper

Fra : Kjeld Thomsen

Dato : 01-09-04 17:31

Hej Davidsen!
Ja, det er selvfølgelig opskrift på syltede cilièr,som dem man køber i små
glas.
hilsen
kjeldh.

Fra : Davidsen

Dato : 01-09-04 23:22

Her er den så:
(Min version er uden løg og peberfrugt)

Syltet chili (fra "Lev stærkt - Chili på 100 måder")

300 g blandede friske chilier
1 rød peberfrugt
10 fed hvidløg
5 dl hvidvinseddike
3 dl vand
4 spsk sukker
1 spsk salt
6 pillede skalotteløg

Skær stilkene af chilierne og prik dem med en gaffel.
Befri peberfrugten for kerner og skillevægge (membraner).
Skær den i tynde strimler
Pil hvidløg

Kog eddike, vand, sukker og salt.
Tilsæt hvidløg, skalotteløg og chilier.
Kog op.
Kom det på rene glas.

Kan holde 2 mdr. i køleskab (jeg vil mene at det kan holde længere, men det
er hvad bogen siger)

Mvh
Davidsen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-04 05:52

> [...]
> Kog op.
> Kom det på rene glas.
>
> Kan holde 2 mdr. i køleskab (jeg vil mene at det kan holde længere, men

Bøger og varedeklarationer er altid lyvende overforsigtige.
Løg og hvidløg kan ikke smages _ ren kejserens ny klær

jeg drysser med citronsyre; hvis jeg har det i huset _ så er
langtidsholdbarhed sikret:

og da jeg er for næring til at smide væske fra oliven; sild osv ud; så
hælder jeg det i et glad og det kan bruges til al konservering: selv
sildesmag trænger ikke igennem når chili:

Fra : Davidsen

Dato : 02-09-04 17:23

> Bøger og varedeklarationer er altid lyvende overforsigtige.

Enig.

> Løg og hvidløg kan ikke smages _ ren kejserens ny klær

Men sikkert ganske pynteligt...

> jeg drysser med citronsyre; hvis jeg har det i huset _ så er
> langtidsholdbarhed sikret:

Ja, det glemte jeg: Skyller lige glasset i Atamon, så jeg undgår
nedenstående 'sparetip'

Mvh
Davidsen