Hjemmelavet marmelade/syltetøj
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 31-08-04 12:14

Hej NG

Hvor længe kan en hjemmelavet marmelade eller syltetøj holde i køleskabet i
et glas med tætsluttende låg, hvis man blot koger frugten med sukker og evt.
krydderier? Sukker konserverer i sig selv, gør det ik'?

Hvis sukker konserverer så må man vel gå ud fra, at marmelade holder længere
end syltetøj eftersom der er mere sukker i marmelade end i syltetøj. Er det
rigtigt eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Janni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 12:44

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
evt.
> krydderier? Sukker konserverer i sig selv, gør det ik'?

Uåbnet: I al evighed, hvis hygiejnen har været ok

> [...]
længere
> end syltetøj eftersom der er mere sukker i marmelade end i syltetøj. Er

For mig er forskellen på syltetøj og marmelade den, at syltetøjet
fortrinsvis består af hele bær og er tyndere. Jeg tror ikke, der principielt
er forskel på sukkerindholdet.

Jeg laver marmelade sådan - har gjort det i mange år og det går altid godt:

1 kg. bær
600 - 800 g sukker (alt efter bæærrenes surhed - det skal smage godt)
syltepulver (følg opskriften på posen og brug en mængde, så du er tilfreds
med stivheden)

Jeg tilsætter ikke konserveringsmiddel ud over det, der er i syltepulveret,
og bruger i øvrigt også metoden til saft, hvor der er mindre sukker i.

Sæt de rengjorte glas og låg i ovnen ved 100 grader og lad dem varme godt
igennem.
Hæld marmeladen på glas, skru lågene godt fast - og marmeladen kan holde sig
i årevis, også uden for køleskabet.
Den mister lidt i farve og smag efter et års tid (især jordbær), men bliver
ikke angrebet af hverken mug eller gæring.
Selvfølgelig ville det være bedst med et mørkt, køligt kælderrum, men det
går nu også helt godt i skabene i mit køkken, hvor der oven i købet er varme
i gulvet.

Hilsen Inger

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 31-08-04 20:05

Således skrev Inger Pedersen den Tue, 31 Aug 2004 13:44:01 +0200:

>Uåbnet: I al evighed, hvis hygiejnen har været ok

Cue det tætteste jeg har været på en religiøs oplevelse:

Morgenmad, en efterårsdag i 1988 oppe hos min mormor på gården i
Norge.

Et glas solbærsyltetøj kommer på bordet og duften og aromaen er så
intens at jeg nærmest må holde fast i bordkanten.

Det var kort sagt klasse-syltetøj.

Derefter begynder min kære moder og min mormor at mindes at vejret var
ret så forrygende den dag i 1958, hvor de lavede syltetøjet...

Knud
--
Np: Kenso - Negai Kanaeru Kodomo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 20:18

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Derefter begynder min kære moder og min mormor at mindes at vejret var
> ret så forrygende den dag i 1958, hvor de lavede syltetøjet...

LOL!
Og tænk, hvis glasset så havde været forsynet med en sidste salgsdato - så
var der jo nok en eller anden, der havde smidt herligheden ud?
(Det skal altså ikke forstås sådan, at jeg mener, alting kan - endsige
skal - opbevares i lang tid).

Hilsen Inger

Fra : -V-

Dato : 31-08-04 21:36

Inger Pedersen wrote:
> Uåbnet: I al evighed, hvis hygiejnen har været ok

For en håndfuld år siden (dvs omkring 5), skulle jeg flytte i gammelt
køleskab fra min tante og onkels udhus.
I fryseboksen fandt vi en pakke vaccumpakket skinke fra 1976, som ikke så ud
til at være angrebet af mikroorganismer på nogen måde.
Crazy stuff.

-V-