Rå mælk købes
Fra : Carsten Christiansen

Dato : 28-08-04 08:03

Jeg søger et sted at købe helt frisk ubehandlet mælk direkte fra
landmandenet sted i nærheden af Birkerød. Jeg har ikke haft så meget held
med søgningen, er der nogen der evt kan hjælpe mig. Det må også meget gerne
være økologisk

/Carsten

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 28-08-04 11:38

> Jeg søger et sted at købe helt frisk ubehandlet mælk direkte fra
> landmandenet sted i nærheden af Birkerød. Jeg har ikke haft så meget held
> med søgningen, er der nogen der evt kan hjælpe mig.

Når du er ude og kører i dit nærområde, så kan du jo se efter om der
befinder sig en mark eller flere med nogen køer på. I umiddelbar nærhed af
sådan en mark, ligger der højst sandsynlig en gård. Gå der ind, smil pænt og
spørg om du må hente x-antal liter mælk jævnligt, lige efter malketid.

Husk at tilbyde at betale for mælken, og husk at den beholder du vil
transportere og opbevare mælken i, skal være pinlig ren. Ubehandlet mælk
bliver lynhurtig sur.

VH Pernille der jævnligt selv henter 1-2 liter nymalket iskold mælk direkte
fra landmanden.

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 28-08-04 20:16

Tak for svaret, men det er præcist sådan jeg allerede havde tænkt mig at
gøre det. Desværre har jeg kune en cykel, og ikke så meget tid.. derfor
havde jeg håbet på at jeg var heldig at der lige var nogen der kendte
nogen....

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-08-04 20:25

Pernille Lauridsen wrote:

> og husk at den beholder du vil
> transportere og opbevare mælken i, skal være pinlig ren. Ubehandlet mælk
> bliver lynhurtig sur.

Det hvor jeg boede som barn hentede vi mælk hos naboen og jeg har aldrig
været ude for at den blev sur... og der var da både fluer og skidt og møg i.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 28-08-04 22:31

> [...]
> været ude for at den blev sur... og der var da både fluer og skidt og møg

Hvis der er gamle mælkerester i den beholder man henter ubehandlet mælk i,
så er den sur dagen efter. Skidt og møg og fluer gør ikke noget for selve
holdbarheden af mælken. Og giver vel bare ekstra smag

Men der er en grund til at det man nærmest er hysterisk med i en
malkestald, det er rengøringen af malkemaskiner og mælketanken, efter den er
tømt hver morgen.

H Pernille