Mandelmel
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-08-04 12:40

Hej Gruppe

Min kære svoger må desværre ikke spise mel, derfor skal han til at bage brød
med mandelmel. Det er i sig selv en bekostelig affære. Er der nogen her i
gruppen, der har et par hints til et par billige indkøbssteder enten på
nettet eller omkring Storkøbenhavn?

Mvh.
Mette

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 13:08

Mette Nylander Sørup wrote:
> [...]
> med mandelmel. Det er i sig selv en bekostelig affære. Er der nogen her i
> gruppen, der har et par hints til et par billige indkøbssteder enten på

Det er jeg sikker på at René Hjorth har :)

/David

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-08-04 13:28

> Det er jeg sikker på at René Hjorth har :)

Hej David

Det var også lidt ham, jeg havde i tankerne . Men andre input er meget
velkomne.

Mvh.
Mette

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 14:02

Mette Nylander Sørup wrote:

> Hej David
>
> Det var også lidt ham, jeg havde i tankerne . Men andre input er meget
> velkomne.

Jeg overvejede selv på et tidspunkt at indkøbe mandler så billigt som
muligt, og så at male dem i en kaffekværn, blender, minihakker eller
lignende.

/David

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-08-04 14:05

> Jeg overvejede selv på et tidspunkt at indkøbe mandler så billigt som
> muligt, og så at male dem i en kaffekværn, blender, minihakker eller
> lignende.

Hej David

Det er også det min svoger har gjort. Han anvendte en foodprocessor. Han
siger dog, at mandlerne ikke bliver knust helt.

Mvh.
Mette

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 14:07

Mette Nylander Sørup wrote:

> Det er også det min svoger har gjort. Han anvendte en foodprocessor. Han
> siger dog, at mandlerne ikke bliver knust helt.

Er det ikke et spørgsmål om at bruge den rette maskine? Jeg tror
mandelmel er dyrt, så der er mange penge at spare over længere tid.

/David

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-08-04 21:44

[David Rasmussen | Tue, 24 Aug 2004 14:08:13 +0200]

>Det er jeg sikker på at René Hjorth har :)

Tak for tilliden :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-08-04 21:44

[Mette Nylander Sørup | Tue, 24 Aug 2004 13:40:28 +0200]

> [...]
>med mandelmel. Det er i sig selv en bekostelig affære. Er der nogen her i
>gruppen, der har et par hints til et par billige indkøbssteder enten på

Billige; nej ikke rigtigt - mandler er stadig sammenlignet med f.eks. mel
relativt dyre, men der findes da muligheder.

Gispert laver mandelmel af marconas (de små buttede spanske mandler - der
giver f.eks. den bedste marcipan) - deres mandelmel kan købes hos f.eks.
Specialkøbmanden og visse irmabutikker o.l. Bedst er det at kontakte
ChokoladeKompaniet der importerer det, og spørge hvem der er forhandlere.

Et alternativ er at lave det selv - mandler er relativt billige i netto,
aldi og metro (selvom der ikke er det samme som marconas) - har din food
processor et "raspejern" kan du nemt lave mandelmel selv, men med
"grovhakkeren" kan det også lade sig gøre.

Smuttede eller ej er en smagssag; hinden på mandler er ren kostfribre og er
naturligvis sundes at tage med i maden, selvom den naturligvis også er med
til at farve det færdige produkt.

Brød lavet på rent mandelmel er dog en kedelig affære, så jeg vil da
anbefale at tilsætte noget fiberrigt mel og så spise lidt færre skriver
(hvis han godt må få gluten) - hvis han ikke må få gluten, vil jeg istedet
anbefale mandelmel & jyttemel.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 25-08-04 08:41

> [...]
> (hvis han godt må få gluten) - hvis han ikke må få gluten, vil jeg istedet

Hej Rene'

Mange tak for dit fyldestgørende svar. Han måske desværre ikke indtage
stivelse. Han er gået over til en ny diæt i forbindelse med ondsindet
tarmsygdom - chrons.

Tilsidst skriver du, at han muligvis kan anvende Jyttemel - hvad er det?

Mvh.
Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-08-04 17:14

[Mette Nylander Sørup | Wed, 25 Aug 2004 09:41:22 +0200]

>Mange tak for dit fyldestgørende svar. Han måske desværre ikke indtage
>stivelse. Han er gået over til en ny diæt i forbindelse med ondsindet
>tarmsygdom - chrons.

Ahh, han er på SCD? (Specific Carbohydrate Diet). Kender godt både
sygdommen (min kæreste har den) samt dieten. Skriv blot hvis du har flere
spørgsmål om kosten for den diet.

Husk at det væreste på SCD er almindeligt sukker og nogle former for
sukkerfri chokolade og bolcher.

>Tilsidst skriver du, at han muligvis kan anvende Jyttemel - hvad er det?

Jyttemel er en blanding af glutenfrue stivelsesformer, men kan ikke anvendes
på SCD.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 26-08-04 06:05

> Ahh, han er på SCD? (Specific Carbohydrate Diet).

Øh.. det præcise navn på diæten kender jeg ikke, men jeg ved, at han blandt
andet ikke spiser raffineret sukker og stivelse af enhver art. Derfor er
hans største problem for tiden, hvordan man så får bagt noget fornuftigt
brød - uden det mest at alt smager som kage. Har du nogle alternativer til
mel i brødbagning?

> Husk at det væreste på SCD er almindeligt sukker og nogle former for
> sukkerfri chokolade og bolcher.

Kender du nogle "tilladte" slikprodukter, så kunne jeg måske glæde ham med
lidt guf .

Du skriver blandt andet også, at din kæreste lider af samme sygdom. Betyder
det også, at I har gode erfaringer med diæten?

mvh.
Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-08-04 08:38

[Mette Nylander Sørup | Thu, 26 Aug 2004 07:05:05 +0200]

>Øh.. det præcise navn på diæten kender jeg ikke, men jeg ved, at han blandt
>andet ikke spiser raffineret sukker og stivelse af enhver art.

Hvis det er en diet af den slags, ifb. med crohn er det sandsynligvis SCD.

>Derfor er hans største problem for tiden, hvordan man så får bagt noget fornuftigt
>brød - uden det mest at alt smager som kage. Har du nogle alternativer til
>mel i brødbagning?

Ikke som så, men i nogle helsekost forretninger kan du købe ren gluten. Det
kan du heller ikke bage med rent, men en kombination af f.eks. mandelmel,
gluten (og nogle fibre, hvis muligt) kan gøre brødet lidt mede brødet :)

>Kender du nogle "tilladte" slikprodukter, så kunne jeg måske glæde ham med
>lidt guf .

SCD tillader bl.a. honning og frugt som sødemidler, så allerede dér har du
en mulighed for desserter. Slik og andet er sværer, da kun nogle af
sødestofferne uden energi er tilladt - typisk sakkarin og cyklamat.

Skal du derfor bruge kunstige sødemidler i mad, er "Flydende SØD" nok det
medste valg på SCD.

>Du skriver blandt andet også, at din kæreste lider af samme sygdom. Betyder
>det også, at I har gode erfaringer med diæten?

Ja & Nej. Han er opereret så han har ikke sygdommen i udbrud, så det han
primært døjer med er de mindre følgevirkningerne efter operationen.

Han har alligevel prøvet SCD og har oplevet en mindre forbedring for ham i
en periode, men afsagnet af brød overvandt alligevel :)

(til trods for at jeg er kok og fødevarerudvikler, og vitterligt kunne
hjælpe ham meget med godt mad

Du kan evt. læse mere på http://crohn.hjorth.com/
Om dieten mere på: http://crohn.hjorth.com/alt_behandling.htm

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 26-08-04 13:24

Hej René

Mange tak for dine tips, de er givet videre til min svoger.

Mvh.
Mette

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-08-04 09:15

Rene' Hjorth wrote:
<KLIP>

> anbefale mandelmel & jyttemel.

Jyttemel? Må man godt det i Danmark?

--
Steen Suder

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-08-04 17:15

[Steen Suder, privat | Wed, 25 Aug 2004 10:15:10 +0200]

>Jyttemel? Må man godt det i Danmark?

Naturligvis må man det - fjollet spørgsmål, med mindre at du troede at det
var en slåfejl? :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk