/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
persillesovs
Fra : Henrik


Dato : 23-08-04 17:15

Hej og velbekomme

Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel skrøne
ikke, den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke sådan det
hænger sammen?


MVH
Henrik



 
 
Jette (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Jette


Dato : 23-08-04 17:29

Henrik <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote:
> Hej og velbekomme
>
> Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel
> skrøne ikke, den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke
> sådan det hænger sammen?

www.altomkost.dk der er lavet af Fødevaredirektoratet frarådes det at
genopvarme persillesovs pga. bakterier.

Læs selv mere på:
http://makeashorterlink.com/?W2CF15D19

Persillesovs står omtalt nederst på siden.

Mvh Jette



Inger Pedersen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 23-08-04 17:33


"Henrik" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse

> Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel skrøne
> ikke,

Det kommer an på, hvordan den er behandlet hidtil.

den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke sådan det
> hænger sammen?

Nej!

Hvis persillesovs skal behandles "efter bogen", må persillen ikke koge med
FØRSTE GANG, fordi smagen forringes.
MEN - hvis den ikke er kogt, må den ikke genopvarmes, da der så kan være
jordbakterier, der har formeret sig, og fordi der er noget med nitrat, der
omdannes til nitrit, og det er vist ikke så sundt.

Hvis du altså koger persillesovsen første gang, forringes smagen ganske
vist, men så kan du godt genopvarme den.
Og af hensyn til diverse bakterier bør al genopvarmet mad koges/varmes
ordentligt igennem.

Så sorry - du må vælge.
Men så dyr er persillesovs da heller ikke.
Og det kunne måske være en god ide bare at lave den hvide sovs og så have
hakket persille til individuelt drys?

Hilsen Inger




Henrik G Nielsen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik G Nielsen


Dato : 23-08-04 17:56


" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:412a1c3c$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Henrik" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel
skrøne
> > ikke,
>
> Det kommer an på, hvordan den er behandlet hidtil.
>
> den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke sådan det
> > hænger sammen?
>
> Nej!
>
> Hvis persillesovs skal behandles "efter bogen", må persillen ikke koge med
> FØRSTE GANG, fordi smagen forringes.
> MEN - hvis den ikke er kogt, må den ikke genopvarmes, da der så kan være
> jordbakterier, der har formeret sig, og fordi der er noget med nitrat, der
> omdannes til nitrit, og det er vist ikke så sundt.
>
> Hvis du altså koger persillesovsen første gang, forringes smagen ganske
> vist, men så kan du godt genopvarme den.
> Og af hensyn til diverse bakterier bør al genopvarmet mad koges/varmes
> ordentligt igennem.
>
> Så sorry - du må vælge.
> Men så dyr er persillesovs da heller ikke.
> Og det kunne måske være en god ide bare at lave den hvide sovs og så have
> hakket persille til individuelt drys?
>
> Hilsen Inger
>
>
> Tak for de hurtige svar.
Det er nu mere fordi at jeg så kunne tage lidt med på arbejde og varme det
derovre.
Og der er desværre kun en mocroovn
Det smager jo dejligt

MVH
Henrik



Inger Pedersen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 23-08-04 19:14


"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse
> >
> > Tak for de hurtige svar.

Selv tak.
Vi kunne jo ikke ha', du gik hen og blev syg af det, vel

> Det er nu mere fordi at jeg så kunne tage lidt med på arbejde og varme det
> derovre.
> Og der er desværre kun en mocroovn

Jamen kunne du så ikke bruge tricket med at tage persillen med, pakket ind
for sig selv - og så røre det i sovsen, inden du spiser det?
Det er jo ikke sovsen i sig selv, der er "kriminel", men persillen, når den
har ligget i lun sovs gennem et stykke tid.
Hvis den bliver frisk tilsat, er der ikke nogen risiko.

> Det smager jo dejligt

Ja!

Hilsen Inger






Hauge (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 23-08-04 19:20

Hejsa
Henrik G Nielsen wrote:
> Det er nu mere fordi at jeg så kunne tage lidt med på arbejde og
> varme det derovre.

Nu til dags, kan folk dø af alt, også genopvarmet persillesovs. For en del
år siden, kendte jeg en gammel mand, han lavede persillesovs til een uge ad
gangen (5 gange genopvarmning) , ja han spiste den samme ret 4-6 dage i træk

Han var aldrig syg, men ok, i dag blir man syg bare ved tanken om det.
Jeg genopvarmer det når jeg har brug for det, og er heller aldrig blevet syg
af det.

> Og der er desværre kun en mocroovn

Ingen problemer.

> Det smager jo dejligt

Ja gu gør det så. Mums..

--
Mvh Hauge
Ps.: Kom så, jer der bliver syge af alt, og hyl op



Jens Bruun (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 23-08-04 21:09

"Henrik" <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote in message
news:412a17d9$0$220$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel skrøne
> ikke,

Jo. Andre skrøner er f.eks., at du ikke må spise rå fisk, der ikke har været
nedfroset (fortæl det endelig ikke til japanerne), rå æg osv. Døden skal
have en årsag, og det bliver garanteret ikke den genopvarmede persillesovs,
der løber med æren.

Hvornår har du sidst hørt om, at nogen er blevet syge af at spise
genopvarmet persillesovs?

--
-Jens B.



David Rasmussen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 23-08-04 21:51

Jens Bruun wrote:
>
> Jo. Andre skrøner er f.eks., at du ikke må spise rå fisk, der ikke har været
> nedfroset (fortæl det endelig ikke til japanerne), rå æg osv. Døden skal
> have en årsag, og det bliver garanteret ikke den genopvarmede persillesovs,
> der løber med æren.
>
> Hvornår har du sidst hørt om, at nogen er blevet syge af at spise
> genopvarmet persillesovs?
>

Skrøne og skrøne... Hvis du først er uheldig at spise persillesovs hvor
jordbakterierne har fået lov at formere sig, så ender det med en
stivkrampelignende tilstand med døden til følge med mindre man behandles
hurtigt. Om der så ofte er få jordbakterier på moderne dansk persille,
eller folk normalt skyller det godt, eller folk husker at koge det kort
for at dræbe bakterierne, det ved jeg ikke. Men det er altså ikke noget
problem at lave dødfarlig persillesovs hvis man vil.

/David

Jens Bruun (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 23-08-04 22:06

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
news:412a58a7$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men det er altså ikke noget
> problem at lave dødfarlig persillesovs hvis man vil.

Muligvis ikke. Hvor mange dokumenterede tilfælde om året? Nå ikke, jamen så
inden for de sidste 10 år da? Nå, heller ikke, jamen så inden for de sidste
25 år?

Min pointe er, at tingene skal sættes lidt i perspektiv, inden man begynder
at skræmme livet af folk.

--
-Jens B.



David Rasmussen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 23-08-04 22:43

Jens Bruun wrote:
>
> Muligvis ikke. Hvor mange dokumenterede tilfælde om året? Nå ikke, jamen så
> inden for de sidste 10 år da? Nå, heller ikke, jamen så inden for de sidste
> 25 år?
>

1) Har du undersøgt hvor mange dokumenterede tilfælde der er? Ellers kan
du vel lige så lidt komme med din påstand.

2) Måske er der få dokumenterede tilfælde - netop fordi folk er blevet
advarede.

> Min pointe er, at tingene skal sættes lidt i perspektiv, inden man begynder
> at skræmme livet af folk.
>

Det kan vi godt blive enige om.

Hvis man omvendt har et tilfælde hvor det er

1) nemt at gardere sig
2) fatalt hvis man først er uheldig
3) ikke komplet usandsynligt at man er uheldig hvis man ikke garderer sig

så kan det være okay at advare efter min mening.

/David

Ole Stigaard (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 23-08-04 22:58

On Mon, 23 Aug 2004 22:09:14 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> Jo. Andre skrøner er f.eks., at du ikke må spise rå fisk, der ikke har
> været
> nedfroset (fortæl det endelig ikke til japanerne)

Er du klar over hvor mange orm og andre parasitter der er i den
gennemsnitlige fisk landet i DK?
Hvis du bare en enkelt gang havde stået ved skærebåndet på en fiskefabrik,
ville du nok behandle fisken inden du satte den til livs.

Ole S



--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet
news'snabel-a'stigaard'prik'net

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste